پناه جویان آمده اند تا اتحاد اروپا را با خود ببرند!

اشپیگل آنلاین ؛ ترجمه رضا نافعی

 

اوضاع اروپا چطور است؟

اگر جوّ حاکم بر کنفرانس اقتصادی داووس را معیار قرار دهیم، باید بگوییم اوضاع خراب است. بسیاری بر این باورند که بیم از هم پاشیدن اروپا می رود. آخرین امید انگلا مرکل است.  

جورج سوروس«  حتما کسی نیست که بگوییم مظهر خوش بینی است. اما هیچ وقت لحن سخن این مولتی میلیاردر۸۵ ساله تا این حد یاس آمیز نبوده است. سوروس با صدای لرزان می گوید اوضاع نگران کننده است.« اتحادیه اروپا از هم می پاشد.» اگر اتحادیه اروپا نتواند یک سیاست پناهنده گی مشترک تنظیم کند، تعارض اتحادیه را منفجر خواهد کرد.

احتمالا این سرمایه گذار افسانه ای تنها کسی است که نگرانی خود را در باره اروپا علنا با این شدت بیان می کند. اما تنها او نیست که چنین مایوس است. کمتر اتفاق افتاده که جو کنفرانس جهانی اقتصاد در سویس مثل امسال تا این حد بد باشد و احساس خطر درآن تا این حد شدید. 

مباحثات در داووس شاخص خوبی است برای شناختن افکار نخبه گان جهان. روسای دولت ها، دانشمندان و سران کنسرن های بزرگ، کسانی که هدایت سرنوشت جهان را در دست دارند: چهار روز تمام در آن جا در کنار هم نشستند. هم در صحنۀ تالار بزرگ کنگره ها و هم در گروه های کوچک در اتاق های هوتل های نزدیک به محل کنفرانس. آنجا، در صحبت های غیررسمی، جو به مراتب تیره تر از آن بود که روسای کنسرن های بزرگ اروپایی در گزارش های رسمی خود برزبان می آورند.آنچه که این مدیران برجسته را به جنب و جوش در می آورد ترکیبی است از این مسایل:

ضعف اقتصادی چین، سقوط بهای نفت، تلاطم در بازارهای مالی و تنش های سیاسی در خاور نزدیک. اما به نظر می رسد که هراس ویژه ای هست که نخبه گان اروپا را سخت به خود مشغول می کند: وحشت از فروپاشی قاره ای که از روند متحد ساختن آن در دهه های گذشته هم موسسات اقتصادی و هم شهروندان عادی بهره های فراوان برده اند.

تحسین مرکل

هم اکنون اتحادیه اروپا گرفتار چنان نفاقی است که تا کنون مانند نداشته است. مهمترین عامل دوری کشورهای اروپایی از یک دیگر بحران صدها هزار پناهجویی است که به اروپا روی آورده اند: در حالی که کشورهای چون المان، اتریش و هم چنین یونان در جست وجوی راه حلی اروپایی برای پذیرش و ادغام عادلانه پناه جویانی هستند که به اروپا خواهند آمد، دیگر کشورهای اروپایی مانند انگلستان، پولند و یا مجارستان لجاجت بهخرج می دهند.   ولفگانگ شویبله  وزیر مالیه المان در مصاحبه ای با «اشپیگل آنلاین» می گوید : برخلاف مواردی که در گذشته پیش آمده بود« این بار بخشی از شرکای ما در اتحادیه اروپا معتقدند که مساله کنونی اصلا به آنها مربوط نیست. من این را نادرست می دانم، ولی آنها مساله این طور می بینند».

بسیاری از شرکت کننده گان در داووس امیدشان به المان و صدراعظم آن کشور «مرکل» است.« به نظر من جای ستایش دارد که خانم مرکل با این همه نیرو در پی یافتن یک راه حل اروپایی برای مساله است» این نظر فیلیپ هیلده براند  معاون کنسرن «بلاک راک» است که بزرگترین مدیر جهانی سرمایه است  و قبلا رییس بانک ناشر اسکناس سویس بوده است. او می گوید « بی تردید راه درست همین است». معهذا او هم این پرسش را مطرح می کند: آیا مرکل موفق خواهد شد؟ اگر شرکای اروپایی با او همراهی نکنند برای اروپا عواقب وخیم خواهد داشت ». آن وقت دیگر چاره ای نیست جز روی آوردن به اقدامات ملی که به تامین امنیت مرزی منجر خواهد شد.

در محفلی بسیار کوچک، بعضی ها صریح تر صحبت می کنند ؛ و علنا در این باره بحث می کنند که آیا مرکل در پایان سال جاری بازهم صدراعظم خواهد بود و اروپا در شکل کنونی خود خواهد ماند. پاسخ هر دو پرسش در داووس اصلا مثبت نبود.

انتظارات از المان بسیار زیاد است، نشان آن واکنش هایی است نسبت به حرفی که شویبله وزیر مالیه المان برزبان آورده و گفت «میلیاردها سرمایه گذاری» در کشورهای همسایه سوریه موجب تثبیت وضع آنها می گردد و دیگر نمی گذارند پناهجویان به سوی اروپا هجوم بیاورند.

گرچه سخنان شویبله بسیار مبهم بود اما با اشتیاق پذیرفته شد و فورا گفته شد این یک «نقشه مارشال» جدید است. « من شیفته این فکر هستم ». این سخن پرشور، سخن سوروسِ میلیاردر است که میانه خوبی هم با شویبله ندارد.

در عین حال تفاهم برای تصمیم المان افزایش می یابد که می خواهد انبوه پناهنده گان را بیشتر کنترول کند، تصمیمی که گاوک رییس جمهور المان نیز در داووس از آن جانبداری کرد و گفت: « از آن جا که ما می خواهیم تا جایی که ممکن است از پناه جویان صیانت کنیم، نمی توانیم پذیرای همه باشیم»، این خطی است که به نظر می رسد دولت المان هم اندک اندک به آن متمایل می گردد.

ظاهرا بیرون از اروپا نیز بسیاری موضوع را چنین می بینند- به ویژه با توجه به این خطر که ممکن است سازمان های تروریستی بتوانند افراد «دولت اسلامی» را در میان پناه جویان به المان قاچاق کنند. یک دیپلومات سابق یمن می گوید المان باید بهتر کنترول کند که چه کسانی وارد کشور می شوند، در غیر این صورت به پناه جویان واقعی هم لطفی نکرده است»./ آینده ما

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲ /۱۶ ـ ۲۹۰۱