به مناسب خموشی فقید ببرک کارمل ستاره درخشان نهضت چپ انقلابی افغانستان

 

علی رستمی

سوم دسامبر۲۰۱۵  مصادف است به روز درگذشت ، شخصیت مبارز نستوه شادروان ببرک کارمل  این ستاره درخشان جنبش روشنگری چپ  افغانستان ، که ار عنفوان جوانی قلبش  به خاطرترقی ،سعادت  و عدالت اجتماعی برای توده های ستمدیده  ورنجبر کشور می تپید. وبرای تحقق این امر  اگاهانه  ،جسورانه وپیگیرانه ،برعلاوه فشار و تهدید و تعقیب و به وجود آوردن فضای ترس و ارعاب، از جانب دستگاهی مستبد نظام فیودالی ـ قبیله وی حاکم در کشور بی هراس وبا ازخود گذری وجان فشانی شبانه روزی مردانه وار وجسورانه با روحیه سرشار انقلابی،گام گذاشت.

شادروان ببرک کارمل  شخصیت عدالت خواه  ومصمم بود، که حل بنیادی مسئله عدالت اجتماعی ،  با تغیر نظام مستبد و عقب گرا و از بین بردن ریشه استعمار واستثمارنو و کهنه، با تحقق برنامه های دموکراتیک مترقی وملی وبا سهم گیری و پشتبانی قاطع زحمتکشان ، در جامعه میسر وقابل عملی می باشد.

فقید ببرک کارمل احترام عمیق به ارزش های ملی  کشور خود داشته و رعایت  عنعنات وسنن جامعه را درالویت وظایف وطن پرستانه خود قرار می داد. بههمه اقوام وقبایل ،از لحاظ موقف اجتماعی و اتنیکی مساوی و برابر احترام داشت و به ارمان های شهروندی متعقد بود. او انسان فراقومی فراملیتی ومنطقه وی بود . نظام عادلانه را دروجود همبسته گی  تمام زحمتکشان جهان در راس حزب پیشتاز طبقه کارگر عملی می دانست. او درتشکیل حزب دموکراتیک خلق افغانستان نقش برجسته داشت،  این حزب فراقومی بود که درآن نماینده گان تمام گروه های اجتماعی و اتنیکی کشور عضویت داشت . که تا به حال  با داشتن همچو هویت فراقومی ومنطقه وی الگو درمیان سایراحزاب سیاسی چپ و راست ِورد زبان مردم ما می باشد واز آن به قدردانی  یاد می کنند . نفش ببرک کارمل در بنیان گذاری  حزب دموکراتیک خلق افغانستان در کنار سایر همرزمانش از پایگاهی  شایانی برخورد است. ، به خاطر تحقق آرمان های خود چند مراتبه راهی زندان شد ، اما این عمل هیچ گونه تغییر در راه و تفکر که انتخاب نموده بود  وارد نه توانست بکند، برعکس شجاعانه وجسورانه در راه اهداف خود بامتانت به جلو رفت، و از آن یک قدم هم عقب نشینی نه می کرد. با موجودیت هر نوع رویکردهای خشمگین زورمندان دستگاه های جهنمی سیاه  ارتجاعی داخلی و جهانی ازوفاداری به آرمان های عدالت اجتماعی و خوشبختی وسرفرازی مردم زحمتکش از هدف خود منصرف نه شده و به مثابه انسان متعهد و با ایمان  تا آخرین رمق زنده گی خود به آن وفادار باقی ماند. ببرک کارمل منحیث رهبر با تقوا مبتکر واندیشمند  همیشه برای تحکیم وحدت سازمانی، تشکیلاتی ح.د.خ . ا  پیگیرانه مبارزه نموده و ازهیچ  نوع فداکاری دریغ نه ورزیده است.

ببرک کارمل  باتحلیل عمیق و درک علمی ، برای نفوذ و گسترش اهداف ترقی خواهانه در جامعه وبسیج توده ها به دور  حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، برای ایجاد تفاهم وهمسویی  با سایر نیروهای ملی و مترقی چپ بعداز قیام هفت ثور سال ۱۳۵۷ و اخص بعد از مرحله تکاملی آن  زمینه ایجاد جبهه مشترک ضد استبدادی و ضد استعماری  را هموار و آنرا به اشتراک افراد با نفوذ کشور تشکیل داد . این پدیده را  راه نجات افغانستان از چنگال نیروهای استعمار و استبدادی کشور های امپریالیستی  در روند تاریخ تلقی می نمود .  ببرک کارمل به مبارزه آزادی خواهانه  جنبش مشروطه و قانون خواهی وسایر گروه های سیاسی وطنپرست ضد استعماری احترام قایل بود، انرا پاسداران نهضت روشنگری ونخستین قیام کننده گان ضد استبدا واستعمار بیگانگان درکشور ما می دانست و به مثابه نگهبانان شرف وناموس کشور ازآنها به افتخار یاد میکرد.

 آرزوها و آرمان های جاویدان ببرک کارمل که درقلب و رگ و خونش عجین شده بود، برایش بعد ازپیروزی قیام هفت ثوریک حادثه  نوید بحش بود، تا آن ها را تحت رهبری حزب دموکراتیک خلق افغانستان یکایک عملی نماید. شوربختانه اجرای عملی آن اهدافی را که  آغاز نموده بود، نه توانست که  به سرمنزل مقصود بنابر دسایس وتوطیه ومداخلات بی شرمانه نیروهای عقب گرایی متحجر قرون وسطایی در وجود احزاب و گروهک های اسلام افراطی ب اپشتبانی نیروهای عقب گرای  منطقه و امپریالیزم جهانی ، تا اخیر برساند . خورشید ازادی وخوشبختی وانسانیت درکشور ماافول نموده و سیاهی زوال ناپذیر حاکم گردیده هست. عواقب  بعدی اعمال را که این نیروهای سیاه متوحش و تباه کن ، در کشور ما تأمین کرده اند، برای همه به مانند آفتاب روشن می باشد..

شادروان ببرک کارمل به مانند  شخصیت با تقوا وپرهیزگار به غیراز معنویت چیزی از لحاظ مادی از دوران حیات خود به جا نمانده  ،فقیرانه زیست وفقیرانه در دیار غربت دنیای فانی را پدرود گفت.

روح و روانش شاد ؛ خاطرات و آرمان های انسانی اش گرامی باد!

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲ /۱۵ ـ ۰۳۱۲