دو حزب سیاسی افغانستان اتحاد همدیگر و تاسیس حزب جدید سیاسی را اعلام نمودند

 

 

دولت و سياست

احمد ضيا رحيمزى

 

Aug 21, 2015 - 16:47

کابل (پژواک، ٣٠ اسد٩٤): دو حزب سیاسی « حزب مردم افغانستان » و « حزب ملی ترقی وطن »، پس از یکسال تفاهم و مذاکره ضمن یک کنفرانسی ، اتحاد خود و تشکیل حزب جدیدی بنام « حزب ملی ترقی مردم افغانستان » را اعلام نمودند.

 صادق روزبه  مسوول شعبه تبلیغ و فرهنگ حزب جدید التاسیس « ملی ترقی مردم افغانستان » به تاریخ ٣٠ اسد، به آژانس خبری پژواک اظهار داشت که  این دو حزب سیاسی افغانستان از مدت یک سال به این سو بین خود روی اساسات این تفاهم و وحدت کار نمودند تا بالاخره امروز هردو حزب اتحاد رسمی خود را ضمن یک کنفرانسی اظهار داشتند.

موصوف اظهار داشت که یک کمیته تفاهم مشترک از مدت تقریباً یک سال به این سو بین هردو حزب تلاش می کرد تا روی اتخاذ پالیسی های مشترک، میکانیزم این اتحاد ، ارگان های حزبی و سایر مسایل به توافق برسند.

روزبه همچنان اظهار داشت که کنفرانس اعلام اتحاد امروزی نتیجه کار یک ساله کمیته تفاهم بین دو حزب بود که در آن اعضای هردو حزب سهم داشتند .

وی افزود که به اساس فیصله کمیته تفاهم مشترک، قیادت حزب برای یک سال آینده به شکل متناوب ادامه خواهد یافت و بعد از آن کنگره حزب جدید ، تاسیس و روی تعیین زعامت آینده این حزب تصمیم خواهند گرفت.

موصوف می گوید که  برای شش ماه آینده، سر از امروز انجنیر عبدالحی مالک رئیس سابق حزب ملی ترقی وطن، به حیث رئیس گروه جدید التاسیس« حزب ملی ترقی مردم افغانستان » برگزیده شد و پوهاند داکتر محمد داوود راوش رئیس سابق حزب مردم افغانستان به حیث معاون این حزب جدید برگزیده شده اند.

همچنان منبع می افزاید که بعد از ختم شش ماه اول، برای شش ماه دوم پوهاند داکتر محمد داوود راوش ریاست حزب و انجنیر عبدالحی مالک  معاونیت آنرا بدوش خواهد داشت، تا اینکه کنگره عمومی حزب جدید دایر و در مورد رهبری این حزب تصمیم اتخاذ نمایند.

همچنان به اساس معلومات انترنتی ، قبل از این بتاریخ ١٤ میزان ١٣٩١ هجرى شمسی، حزب ملی افغانستان و حزب ترقی وطن که به گفته آنها، هردوی شان احزاب راجستر شده در وزارت عدلیه کشور بودند، طی یک کنفرانسی بنام کنفرانس وحدت اتحاد خود را اعلام و از تشکیل حزب واحدِ جدیدی تحت نام «حزب ملی ترقی وطن» خبر داده بودند.

هر چند مسوول بخش فرهنگ و تبلیغ « حزب ملی ترقی مردم افغانستان » درمورد تعداد دقیق اعضای هردو حزب یکجا شده و یا حزب جدید،به پژواک معلومات نداد، ولی اظهار داشت که هردو حزب مذکور در بیش از بیست ولایت افغانستان شورا های حزبی دارند وهمچنان در بیرون از افغانستان در کشورهای اروپایی، ایالات متحده امریکا و کانادا دارایی شورا های حزبی می باشد.

 صادق روزبه   مسوول بخش فرهنگ وتبلیغ حزب جدید التاسیس « حزب ملی ترقی مردم افغانستان » به پژواک گفت که هردو حزبی که امروز اتحاد شان را اعلام داشتند، ثبت و راجستر وزارت عدلیه افغانستان بودند ولی حزبی که جدیداً تاسیس شده، از حالا مراحل ثبت و راجستر خود را در وزارت عدلیه آغاز می کند.

موصوف اظهار امید واری می کند که اتحاد این دوحزب برای تقویت آزادی، دموکراسی و برای ترقی و پیشرفت همه جانبه کشور مفید ثابت شود.

 بامداد ـ سیاسی ـ ۲ /۱۵ ـ ۲۲۰۸