ضرورت وحدت احزاب و سازمانهای دموکرات و ترقیخواه کشور

میرمحمد شاه رفیعی

دراوضاع و احوال سیاسی و امنیتی موجود در جهان امکانات وقوع حوادث و رویدادهای غیرمترقبه در جهان هر روز بیشتر میشود.از جمله حوادث و جریانات نظامی و سیاسی موجود درخاورمیانه مانع جدی در برابر صلح پایدار وهمکاری های برادرانه ملل مختلف میباشد.

خاورمیانه در آتش اختلافات مذاهب بزرگ اسلامی از جمله تسنن و تشیع و اقوام باهم  برادر ترک، کرد، اعراب و فارس در حال سوختن است.افغانستان با کشور های بزرگ اسلامی که  درصدد کسب هژمونی در جهان اسلام هستند ؛ مناسبات دیرینه و تاریخی دارد.برعلاوه روابط ما باکشور های بزرگ و نوظهوراقتصادی جهان مانند چین روسیه و هند همچنان روابط تاریخی و ضرورت امرزی ما میباشد، این در حالی است که رشد و توسعه اقتصادی کشورهای عضوپیمان شانگهای و نفوذ روز افزون انها در جهان، قدرت های بزرگ اقتصادی غربی و گروه G7 رابه چالش کشانیده وبه مثابه کشورهای رقیب و حریفان سیاسی واقتصادی آنها درجهان محسوب میگردند.این درحالی است که ما با هر دو طرف مناسبات و روابط همه جانبه سیاسی و اقتصادی داریم. تلاش های ایالات متحده و شرکای آن در جهت تضعیف روند تحولات اقتصادی کشورهای عضو در پیمان شانگهای و بریکس قابل اغماض و چشم پوشی  نمی باشد.

ایالات متحده با داشتن پیمان امنیتی  با افغانستان و همچنان پیمان نظامی  ناتو  از جمله همکاران و دوستان استراتیژیک افغانستان میباشد؛ و ادعای همکاری های همه جانبه نظامی و  اقتصادی را با افغانستان دارند. کشورهای پیمان شانگهای نیز علاقه مند هستند تا افغانستان به مثابه یک عضو دایمی این پیمان باشد.از نظر آنها صلح و امنیت همه جانبه در افغانستان و قطع فعالیت های تروریستی و جلو گیری از کشت تولید و ترافیک مواد مخدر با اهمیت بوده و زمینه های لازم برای این اهداف را استحکام و توسعه روابط میان این کشورها مساعد میسازد .

از اینرو احزاب و سازمانهای دموکرات وترقیخوا کشور آرزومند هستند تا مناسبات برادرانه و حسن همجواری ما برمبنای منافع مفید ومتقابل با این  کشورها توسعه و تحکیم یابد و افغانستان بتواند مناسبات و دوستی خود را با در نظر داشت منافع ملی غرض تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان ادامه و انکشاف دهد.

هرگاه سوتفاهمات موجود که میان هند وپاکستان وجود دارد از میان  برداشته شود و تمام کشورهای این پیمان بتوانند مناسبات و روابط  دوستی و همکاری را با همدیگر مستحکم نموده  ادامه دهند.تضمین قطعی برای صلح و امنیت جهانی و رشد اقتصادی و اجتماعی تمام ملل گیتی قبل از همه برای کشور های این منطقه بوجود خواهد امد.

همچنین عقد موافقت نامه هستوی میان ایران و شش کشور بزرگ جهان گام دیگری است که بسوی صلح و دوستی و رفع سوی تفاهمات برداشته شده است.این موافقت نامه با وجود حمایت و تایید شورای امنیت ملل متحد ونیروهای آگاه و صلح دوست در سراسر جهان با مخالفت نیروهای جنگ افروز و راست افراطی در جهان روبرو گریده است.

اما آنچه شرایط موجود در جهان و نیازمندی های اقتصادی جوامع مختلف ایجاب میکند این موافقت نامه خواهد توانست مورد تطبیق قرار گیرد و راه را بسوی همکاری و دوستی ملل مختلف از جمله ملت شریف ایران و محافل حقیقت بین و سالم اندیش ایالات متحده امریکا باز نماید.

محافل سیاسی افغانستان در پرتو حوادث موجود که از اغاز همکاری میان ایران و ایالات متحده امریکا نوید میدهد باید بتوانند غرض صلح و قطع جنگ در کشور شان راه مناسب و معقول را دریافت نمایند

همان طوریکه پاکستان با هند رقیب دیرینه خود میتواند شامل مناسبات  دوستانه گردد باید با ما هم در رفع سوی تفاهمات و همکاری های لازم غرض قطع جنگ و خونریزی در کشور ما گام بردارد.پاکستان امروز نسبت به هر کشور دیگر در این منطقه آسیب پذیر است و به مثابه حامی و پشتیبان تروریزم و بنیاد گرایی شناخته میشود.هر گاه در پی همکاری و دوستی همه جانبه با کشورهای منطقه و همسایه های خود نباشد ضرر خسارات غیر قابل تحمل را متقبل خواهد گردید.

اما ما میدانیم که جنگ های موجود و کشمکش ها و اختلافات میان کشورهای مختلف نتیجه تسلط نظام غیرعادلانه اقتصادی و اجتماعی است که غرض تسلط و هژمونی الیگارشی مالی و برمبنای اندیشه های نیو لبرالیزم در جهان  تلاش مینماید تا نظام سرمایه داری را بوسیله  جنگ و تطبیق سیاست های ریاضتی و رشد و توسعه بازار آزاد و خصوصی سازی جهانی سازد. از آنجاییکه سیاست ریاضتی و خصوصی سازی بر مبنای الگوی طرح شده از طرف صندوق وجهی پول موانع جدی را در راه پیشرفت و ترقی کشور های رو به توسعه بوجود میآورد؛ و حلقه غلامی بانک جهانی وبانک اروپایی را بر گردن آنها آویزان میسازد به مخالفت و مقاومت روز افزون در جهان مواجع گردیده از اینرو نیرو های ترقیخواه جهان از جمله احزاب وسازمانهای دموکرات و ترقیخواه کشورما میدانند که رفع موانع رشد اقتصادی و منابع تمویل جنگ تحمیلی و هسته های ترور و اختناق از کشور ما به آسانی محو و نابود  نخواهد گردید. گروه ها و احزاب سیاسی موجود در رهبری دولت که از طرف  همین منابع الیگارشی مالی مانند بانک جهانی و صندوق وجهی پول بر کشور ما مسلط گریده اند؛ نمیتوانند صلح  و ثبات دایمی را درکشور برقرار سازند. آنها نخواهند توانست از گلیم مناسبات قومی و گروهی خود طور همه جانبه پا فراتر بگذارند و با فساد و ضعف ناتوانی های سیاسی حکومت خواهند کرد.

نیروهای که بتوانند صلح و آشتی دایمی را درکشور برقرار سازند و مناسبات دوستانه را با تمام کشورهای جهان ، پیمان ها و گروپ های اقتصادی برقرار سازند،  حزبی است که بر مبنای خواست و اراده مردم افغانستان و متکی بر تجارب و اندیشه های نیاکان ما و مبارزات دموکراتیک و ترقیخواه به کشور ایجاد کرد و حزبی که بتواند در برگیرنده مبارزین راستین و فرزندان اصیل این مرزو بوم باشد.

حل معضلات و  پرابلم های موجود را حزبی میتواند برطرف سازد که حلقه غلامی هیج یک از دولت های خورد و بزرگ را برگردن نداشته باشد ؛ با تعقیب سیاست فعال جهانی با کشورها و پیمان های منطقه وی و جهانی همکاری نماید؛  و از کمک های مفید و بی غرضانه جهانی به نفع مردم و کشور استفاده نماید.

حزبی که بتواند با نیرو ها و سازمان های همسو ایتلاف ها و تشکیلات موقتی را در مواقع خاص غرض انجام وظایف مبرم و راستین به اهداف ملی و مترقی سازمان دهی کند.

گامهای بر داشته شده در راه ایجاد  و تشکیل همچو حزبی تا کنون گرچه به نتایج ملموس نرسیده است قابل ستایش میباشد . از اینکه اکثریت از فعالین و آگاهان سیاسی ترقیخواه کشور در صدد ایجاد و تشکیل حزب سراسری و متحد برای خدمتگذاری مردم افغانستان هستند؛ ما خواهی یا نخواهی دیر یا زود به این هدف بزرگ ملی و انسانی دسترسی پیدا خواهیم کرد و آنانیکه در این را موانع ایجاد میکنند و نمی خواهند سهم لازم داشته باشند جز ناامیدی و پشیمانی چیز دیگری نصیب آنها نخواهد شد.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱ /۱۵ ـ ۳۱۰۷