حضورنظامی امریکا در جهان

 

در ماه مارچ  ۲۰۱۵ ترسایی باراک اوباما رییس جمهور  ایالات متحده اعلام کرد که تمام ۹۸۰۰ سربازان ایالات متحده مستقر در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۵ باقی خواهند ماند. این حرف باعث انتقاد رُک و پوست کنده ای شد؛ ولی  بالاخره در سال گذشته، وعده اوباما این بود که آخرین بخش از نیروهای نظامی امریکا کشور را در سال ۲۰۱۴ ترک خواهند کرد.

چگونه طرح اوباما برای خروج از افغانستان تاکنون انجام گرفته؟ (۱)

کسانی که انتظار دارند ایالات متحده افغانستان را ترک کند هرچند، باید لحظاتی صبر کنند تا چنین نظری را ارایه دهند؛ باید این را بدانند که ایالات متحده هنوز المان را ترک نکرده است. در حقیقت تعداد قابل ملاحظه ای از کشور ها هستند که ایالات متحده آنجا را ترک نکرده است، در حالیکه قطعا بسیاری از این کشور ها هیچ گونه خطری یا تهدیدی برای سربازان و ایالات متحده نیستند، در این جا یک الگوی مشخصی را در مورد عملکرد ایالات متحده به جای ترک این کشورها مشاهده می کنیم.

براساس اطلاعات رسمی ارایه شده از وزارت دفاع و مرکز دفاع داده های نیروی انسانی (۱ )، در حال حاضر در المان حدود ۴۰ هزار سرباز امریکایی و ۹۱۷ پایگاه نظامی امریکایی، بیش از ۵۰ هزار نیروی نظامی در جاپان ( و ۱۰۹ پایگاه )، و ده ها هزار نیروی نظامی، با صدها پایگاه، در سراسر اروپا دارا می باشد. بیش از ۲۸ هزار از نیروهای نظامی ایالات متحده اکنون در ۸۵ پایگاه در کره جنوبی مستقر هستند. و از سال ۱۹۵۷ ترسایی تا به حال حضور فعال داشته اند.

بر اساس اطلاعات موجود در آخرین گزارش مستند وزارت دفاع امریکا، ایالات متحده در حد اقل ۷۴ کشور پایگاه نظامی دارد و به خصوص نیروی نظامی در سراسر جهان، اعم از هزار نفر تا یک نفر در بعضی از کشورها ( به عنوان مثال می تواند آتاشه نظامی باشد).

در مقایسه، فرانسه در ۱۰ کشور دارای پایگاه نظامی است و انگلستان در ۷ کشور.

محاسبه میزان حضور نظامی ایالات متحده در کشورهای خارج کار آسانی نیست. اطلاعات منتشر شده توسط وزارت دفاع ناقص است، و تناقضات مختلف در داخل اسناد پیدا شده اند. کوارتز از وزارت دفاع در این رابطه توضیح واضح و روشن خواسته است اما، پاسخی دریافت نکرده است.

در چهارمین کتاب خویش« بنیاد ملت » چگونه پایگاه های نظامی ایالات متحده در خارج کشور به امریکا و تمام جهان آسیب می رسانند، دیوید وآین، استاد انسان شناسی دردانشگاه امریکایی جزییات مشکلات در مورد ارزیابی حضور نظامی امریکا در خارج کشور را توضیح می دهد. او می نویسد:

مطابق آخرین و جدید ترین شمارش منتشر شده، ارتش ایالات متحده در حال حاضر هنوز ۶۸۶ « مقر پایگاهی » در خارج از ۵۰ ایالات و واشنگتن دی سی دارا می باشد.

در حالیکه ۶۸۶ مقر پایگاهی در حق خود رقمی است کاملا بالا، که شمارش عجیبی، بسیاری از پایگاه های شناخته شده ایالات متحده را حذف می کند، مانند پایگاه های نظامی در کوسوا، کویت، و قطر. جای تعجب کمتر این که شمارش پنتاگون از پایگاه های مخفی امریکا مانند آن پایگاه ها در اسراییل و عربستان سعودی حذف شدند. تعداد بسیاری از پایگاه ها در نقاط مختلف موجودند که خود پنتاگون نیز از شمارش درست آنها اطلاعی ندارد.

این تنها موضوع نیست ،حتا یک شمارش قطعی از پایگاه ها شامل طیف گسترده ای از تسهیلات خواهد بود. « پایگاه » به خودی خود یک اصطلاح حفاظی است که شامل مکان های منتسب شده ای مثل «پست»، «ایستگاه»، «اردوگاه»، یا «قلعه» توسط گروه های نظامی مختلف می شود. دیوید واین توضیح می دهد:

پایگاه های نظامی در ابعاد و اشکال مختلف هستند، از مقرهای عظیم در المان و ژاپن گرفته تا تسهیلات کوچک را دار در پرو و پرتوریکو. [….] حتا استراحت گاه های نظامی و مناطق تفریحی در مکانهایی مانند توسکانی و سیول (کره جنوبی) پایگاه هایی در نوع خود می باشند؛ در سراسر جهان این پایگاه ها هر کدام بیش از مساحت ۱۷۰ زمین گلف را احاطه کرده اند.

نقشه زیر پایگاه های نظامی ایالات متحده در خارج از مرزهای خود را نشان می دهد، طبق نظر رسمی بی اس آر (موسسه کسب و کار برای مسئوولیت های اجتماعی) و تحقیقات مستقل انجام شده توسط دیوید واین ( و کوارتز) و با استفاده از گزارشات خبری تایید شده و هم چنین اطلاعات ارجاعات متقابل با نقشه های گوگل. باید توجه داشت که این نقشه پایگاه های ناتو را به حساب نمی آورد، از جمله پایگاه شایع شده در ترکمنستان و پایگاهی دیگر در الجزایر، گزارش شده توسط ویکی لیکس که گمان می رود پایگاه نظامی امریکا باشد. (۲)

به نظر می رسد بسیاری از کشورها مراقبت کوچکی از پایگاه های نظامی امریکا را دارا می باشند ( در زیر ۱۰) که در مقایسه با المان ۱۷۹ پایگاه، پورتوریکو ۳۷ پایگاه ، یا ایتالیا ۵۸ پایگاه. بزرگترین رد پای نظامی باقی مانده امریکا در کشورهایی است که در جنگ جهانی دوم به آنها تجاوز کرده، در حالیکه حضور نظامی امریکا در مناطق مورد مشاجره و درگیر اخیر مثل خاورمیانه، حد اقل از نظر پایگاهی شدنشان تا حدودی کاهش یافته است.

دیوید واین می نویسد، این امرتوسط مفسران از قبل مورد ملاحظه قرار گرفته است که نه تمام پایگاه ها از اندازه قابل توجهی برخوردارند. معهذا، با توجه به اطلاعات موجود، مشکل است بتوان معیاری برای اندازه گیری تاسیسات مختلف داشت.

پنتاگون می گوید فقط ۶۴ « پایگاه عمده فعال » را در خارج دارا می باشد و این که بیشتر محل های پایگاهی« تاسیسات کوچک یا محلی » هستند. اما، بنا به تعریف خودشان، همین تاسیسات « کوچک » تا قیمت ۹۱۵ میلیون دلار گزارش شده اند. به عبارت دیگر تعریفی که آنها از « کوچک » دارند نمی تواند کوچک باشد.

اطلاعات در مورد نیروهای نظامی مستقر در خارج نیز به طور کامل روشن نیست، که کار را دشوار می سازد که بدانیم میزان واقعی از رد پای نظامی امریکا در آن کشورهاچقدر است. آی اچ اس (یک شرکت مستقر در شهرستان داگلاس، کلرادو، ایالات متحده – مترجم) تحلیل گر نیروهای مسلح، دیلن لهرک به کوارتز گفت که این بسیار مشکل است که بتوانیم تعریفی برای حضور نظامی امریکا بدست بیاوریم ؛ برای دولت، که به معنی پایگاه یا نیروهای مستقر است، اگر چه به نظر قابل قبول می رسد که انواع دیگری از حضور نظامی را نیز به حساب بیاوریم:

مطمئنا می توان گفت که در حال حاضر، ایالات متحده حضور نظامی در سوریه دارد. آنها ممکن است دارای پایگاه های نظامی یا نیروی نظامی در آنجا نباشند، اما ما باید هواپیماهای جنگی آنها را در آسمان به حساب بیاوریم. مسلما، ایالات متحده حضور نظامی بیشتری در سوریه دارد تا در المان [ ….]. اگر این ایده را عمیق تر بشکافیم، این نیز می تواند منطقی باشد که بگوییم ایالت متحده حضور نظامی در هر کجا که از درون (پهپاد ها) برای حمله به نشانگاه ها استفاده می کند را دارد.

تمام کشورهایی که به نوعی حضور نظامی ایالات متحده درآنها است ( از یک آتاشه نظامی تا نیروهای درگیر در عراق و افغانستان ) اساسا منجر به تقریبا اوج آن به سراسر جهان خواهد شد ( روسیه نیز شامل می شود، جاییکه وزارت دفاع گزارش می دهد، تعداد۲۴ پرسنل نظامی در آن کشور دارد).

۱- Defense Manpower Data Center

۲- DOD is Department of Defense

(۱) http://t.co/avoxwJzzQw pic.twitter.com/3S5FJ3lgho 0!— FiveThirtyEight (@FiveThirtyEight) March 26, 2015

http://www.globalresearch.ca/wp-content/uploads/2015/04/CA-WEQQUQAAKUWU.png

(۲) https://qzprod.files.wordpress.com/2015/04/us-military-bases-abroad_mapbuilder.png?w=1024

اخبار پژوهشی جهانی /رنجبر

بامداد ـ سیاسی ـ ۳ /۱۵ ـ ۰۴۰۶