مرگ فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود و

 تداوم حملات عربستان به زیرساخت‌های یمن 

 

به گزارش سایت اینترنتی شبکه الجزیره  عبداللطیف زیانی سرمنشی  شورای همکاری خلیج فارس در نشست خود با خالد بحاح  معاون رییس‌ جمهور مستعفی یمن راه‌ های ارسال کمک ‌های بشر دوستانه  به تمام ولایات یمن و همکاری‌ ها با سازمان‌ های منطقه‌ ای و بین ‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد.  زیانی همچنین در این نشست بندهای قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره  یمن و تلاش ‌های سیاسی لازم برای اجرای بندهای این توافقنامه را مورد بررسی قرار داد.

از سوی دیگر احمد عسیری، سخنگوی نیروهای عملیات « طوفان قاطع » اعلام کرد که هنوز شروط لازم برای اجرای عملیات زمینی در یمن تکمیل نشده و طرح نظامی عملیات ما طبق برنامه پیش می‌رود. وی تصریح نمود: تنها عملیات هوایی در یمن وجود دارد اما باید در مرحله آتی صد درصد مطمین شویم که شرایط مناسب فراهم شود تا عملیات زمینی نیز اجرا شود. علاوتاً منابع خبری اعلام کردند که کشتی‌های جنگی ایتلاف عربی « طوفان قاطع »  پایگاه‌های وابسته به حوثی‌ها را در شهر ساحلی عدن هدف حملات خود قرار دادند. به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، از زمان آغاز عملیات نظامی ائتلاف عربی ضد حوثی‌ها، کشورهای عضو این ایتلاف کشتی‌های جنگی خود را به شهر ساحلی عدن فرستادند و اخیرا این کشتی‌ها پایگاه‌های متعلق به حوثی‌ها را در این منطقه بمباران کردند.

همزمان با بالا گرفتن درگیری‌ها میان کمیته‌ های مردمی حامی عبد ربه منصور هادی، رییس‌ جمهور مستعفی یمن و نیروهای جنبش انصارالله (حوثی‌های یمن)  ایتلاف عربی حملات گسترده‌ای را علیه حوثی‌ها را در عدن آغاز کرده است.جنگنده‌های ایتلاف عربی همچنین مواضع حوثی‌ها در منطقه جبل الحدید و دیگر مناطق تحت سیطره آنان را هدف خود قرار دادند. شاهدان عینی گفتند  که طیارات ایتلاف یک ساختمان دولتی واقع در مرکز ولایت صعده را که یکی از مقرهای اصلی حوثی‌ها محسوب می‌شد، هدف قرار دادند. از سوی دیگر خبری  اعلام کردند که نیروهای سعودی حملات خود را روی زیرساخت‌های حیاتی یمن متمرکز کرده‌ و در جریان حملات نیروهای ایتلاف عربی به مناطق مسکونی و ساختمان‌های حیاتی کشور دست‌کم ۱۲ تن ساکنان منطقه صعده کشته شدند. در جریان حملات عربستان به پمپ بنزین‌ها و مراکز تجاری، مناطق یمن در استان عمران نیز تاکنون بیش از ۲۰ شهروند کشته شده‌اند.

اامروز رادیو چین انترناسیونال به ‌نقل از سایت « سپتامبر نت » نوشت که :  وزارت دفاع یمن با انتشار بیانیه‌ ای خبر مرگ « فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود» شاهزاده سعودی را هنگامی که شامگاه سه ‌شنبه برای بازدید به نزدیک مرز یمن و عربستان در روستای « مجدعه » رفته بود، تایید کرد.فهد بن ترکی به همراه سه  افسر دیگر سعودی در نزدیکی مرز کشته و تعدادی نیز زخمی شدند ولی وزارت دفاع عربستان از اعلام نام وی خود داری کرده است. با وجود این  شاهزاده‌ها و اعضای خانواده سلطنتی عربستان با رفتن به کاخ شاهزاده « فهد بن ترکی» مرگ وی را به خانواده‌ اش تسلیت گفتند.

نیروهای قبایل یمنی روز شنبه کنترل نخستین پایگاه نظامی عربستان را در مرزهای این کشور در ولایت صعده به دست گرفتند. اعضای قبیله «صخیه » به پایگاه نظامی « مناره » که مهمترین موضع بزرگ عربستان در منطقه « نجران » به شمار می‌آید و مدافع هوایی و تجهیزات نظامی زیادی در آن وجود دارد حمله کردند و کنترول آن را به دست گرفتند.»

شاهزاده فهد بن ترکی قوماندان قطعات پاراشوتی  و معاون قوماندان نیروی های زمینی عربستان سعودی و فرزند ترکی پسر بیست و یکم عبدالعزیز موسس رژیم عربستان سعودی بود. شاهزاده ترکی بن عبدالعزیز از زمان سلطنت ملک فیصل تا دوره ملک  فهد در سال ۱۹۸۳  ترسایی معاون وزیر دفاع و قوماندان  قوای هوایی عربستان سعودی بود.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۵/۱ـ ۱۶۰۴