انتخابات پارلمان و شوراهای محلی در تاجیکستان

مرحله نهایی انتخابات پارلمانی تاجیکستان برای انتخاب نمایندگان جدید مجلس

سفلی و شورای محلی  این کشور امروز اول مارچ برگزار شد

 

امام علی رحمانف، رییس جمهور تاجیکستان از این انتخابات به عنوان رویداد سیاسی مهم برای مردم و کشور نام برد.رییس جمهور تاجیکستان وعده داد این انتخابات در فضایی شفاف، دموکراتیک  و آزاد برگزار شود.

فردوس تباراف، دبیر مطبوعاتی کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان گفت: در مجموع ۲۸۸ نامزد برای کسب ۶۳ کرسی از کرسی‌های پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد .

براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان احزاب: دموکرات خلق، سوسیال دموکرات، کشاورزی، نهضت اسلامی، سوسیالیست، کمونیست،  اصلاحات اقتصادی و دموکرات ،  در این دوره با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این درحالی است که سه هزار و ۲۰۰ حوزه رای دهی از جمله ۳۲ حوزه در ۲۷ کشور خارجی به منظور جمع آوری آرای رای دهنده گان فعالیت خواهند کرد.سخنگوی کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان نیز پیش بینی کرد ، نتایج اولیه انتخابات ، روز دوشنبه آینده اعلام شود .

برگزاری انتخابات در تاجیکستان در حالی است که هفته گذشته محی الدین کبیری، رییس حزب « نهضت اسلامی تاجیکستان » گفت دولت در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی در ماه مارچ  فشاربر۴۲ هزارعضو این حزب را افزایش داده است.

مقام‌های رسمی انتخابات به بسیاری از نامزدهای محتمل گفته‌اند ؛ آن‌ها نتوانسته‌ اند در آزمون‌های اجباری تاجیک زبان امتیاز لازم را کسب کنند. این درحالی است که اغلب تاجیک‌ها با این زبان که زبان رسمی کشورشان است، مسلط هستند.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در اوایل ماه جاری پس از آن که سعید مکرم عبدالقادرزاده، مفتی تعین شده از سوی دولت این حزب را برای حذف واژه « اسلامی » از نامش تحت فشار قرار داد، به کمیسیون مرکزی انتخابات شکایت کرد.عبدالقادرزاده مدعی شد نامزدهای حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ممکن است به مردم بگویند که :« رای به این حزب رای به اسلام !» است.

تاجیکستان کشوری عمدتاً مسلمان نشین است اما از سال ۱۹۹۲ ترسایی تاکنون با نظامی سکولار تحت رهبری امام علی رحمان اف اداره می شود.

انتظار می رود حزب ملی دموکراتیک تاجیکستان که با هشت حزب در انتخابات به رقابت می پردازد، در این انتخابات پیشتاز باشد.

به باور تحلیل گران، امام علی رحمانف که به شدت بر رسانه ها تسلط دارد از رشد گرایشات مذهبی در میان جمعیت هشت میلیون نفری این کشور به شدت نگران است.رحمانف در انتخابات ریاست جمهوری که در اواخر سال ۲۰۱۳ ترسایی برگزار شد با کسب بیش از ۸۰ در صد آرا ، یک دوره هفت ساله دیگر را از آن خود ساخت. سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد این انتخابات در نبود «گزینه های واقعی و کثرت گرایی» برگزار شد. (پرس تی وی)

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۵/۱ ـ ۰۱۰۳