سیریزا دوست و متحد ما

ابوبکر فیض

رییس شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان

از سال ۲۰۰۸  ترسایی به این سو مردم در اروپا شاهد بحران عظیمی هستند  که ابعاد گسترده آن بر زنده ‌گی اقتصادی و اجتماعی شهروندان کشورهای جنوب اروپا ازجمله  در یونان بیشتر ازهمه محسوس بوده است. این بحران که درنتیجه  جهانی شدن اقتصاد سرمایداری یا (نیو گلوبالیزیسم ) به میان آمد، هدف اساسی آن ضعیف ساختن کشورهای کوچک سرمایداری و کشورهای روبه انکشاف بود؛ که در نتیجه کشورهای مانند یونان استقلالیت سیاسی و اقتصادی خود را آهسته آهسته از دست دادند. یونان از پنج سال به این طرف قربانی این سیاست‌ های ضد انسانی شد که علایم آنرا به خوبی میتوان تذکر داد.

در سال ۲۰۱۰ ترسایی، دولت یونان به دلیل بدهی‌های بیش از اندازه از ارایه خدمات بازماند، اضافه از ۱۸۰۰۰۰ فابریک و موسسسه تولیدی و شرکت‌های کوچک خصوصی مسدود گردیدند. فابریکه‌ها و شرکت‌های که قسمت اعظم عواید دولت راتکمیل می‌کردند،  از طرف دولت سوسیال دموکرات‌ ( پاسوک ) و دموکرات‌های نو(  نیا دموکراتیا ) یا به فروش رسیدند و یا به شرکت‌های بزرگ خارجی در بدل پول بسیار ناچیز تسلیم داده شدند. از جمله : فابریکه تولید انرژی برق، آبرسانی، شرکت‌ ‌های  عرضه کننده خدمات تیلفونی و انترنت، بنادر،کشتی‌های باربری و ....  از بین رفتن این درآمدها سبب ورشکستگی هزاران کارخانه  و بیکاری فزاینده  از یکسو ؛ و تقویت نقش  و نفوذ انحصارات از سوی دیگر گردید. در نتیجه  قیمت‌ها بسیار آهسته تر از دستمزدها کاهش یافتند و وضع به سمتی سوق پیدا کرد که تقاضا برای اقلام مصرفی و خدمات کاهش یافت و درآمدهای ظاهری نیز روند نزولی خود را طی کردند ؛ در حالی که میزان بدهی ها به شکلی توقف ناپذیر افزایش می یافت. این وضع دردبار باعث نارضایتی و مقاوت  فزاینده مردم در برابر این ناهنجاری ها شد. در یونان مردم به ایجاد ابتکارت توده ایی دست زده ولایه های مختلف مردم فعالانه  در این جنبش ها سهم گرفتند.

با آنکه برای مردم سیاست‌های اتحادیه اروپا و منطق ارایه وام کشورهای اتحادیه اروپا نادرست بود؛ دومین « بسته نجات » مالی یونان که در بهار ۲۰۱۲ ترسایی وضع شد ،مقدار دیگری از وام‌های کلان را به یونان ارایه کرد که در نتیجه آن شانه‌های مالیات دهنده گان یونانی سنگین تر ازگذشته شد. فرآیند این وام‌ها و شرایط وضع شده برای ارایه آن‌ها، باعث قطع کامل بودجه تخصیص داده شده برای بخش خدمات اجتماعی و تقویت نظام بیرحم « دزدسالاری »  و تولید « تخم شیطان »  یعنی نیوفاشیست‌ها  در کشور شد.

از طرف دیگر وضع نمودن مالیات بسیار بلند سبب فرارسکتورهای اقتصادی و فابریکه‌های کو چک تولیدی از کشور گردید؛ و آن‌ها به کشورهای بلغاریا، رومانیا، ترکیه ...وغیره فرارنمودند که این مساله از یک طرف سبب فرار سرمایه از کشور گردید ؛ و از طرف دیگر به اردوی بیکار و ناتوان  یونان افزوده و سبب مهاجرت نیروی جوان و به خصوص نخبه گان فکری یونان گردید. در این دوران  بیش از یک و نیم میلیون نفر بیکار شده و حقوق کار و دستمزد بیش از  ۸۰۰۰۰۰ کارمند و کارگران دوایر خصوصی الی مدت ده ماه و اضافه تر از آن معطل گردید و یا هم هیچ پرداخت نشد. درحقیقت امربا برخورد غیر مردمی دولت و ترویکا  یونان تمام حقوق کارگران و کارمندان را سلب نموده و تنها از طبقه حاکم و خونخوار حمایت مینمود. مقام‌های اتحادیه اروپا مدعی شدند که این مشکل رامی تواند با ابزارهایی دست داشته  از جمله ارایه بزرگترین وام در طول تاریخ به یونان در مقابل پذیرش طرح ریاضتی رفع نمایند، تا جایی که بدون حل مشکل اساسی مردم یونان، اروپا تاکتیک هایی را در پیش گرفت که به دادن وام‌ها ادامه دهند، که ادامه چنین وضعیتی به ورشکستگی یونان شد.

حزب سیریزا مخالفت شدید خود را با موافقت نامه امضا شده بر سر دریافت وام توسط یونان در ماه می سال ۲۰۱۰ ترسایی اعلام نمود؛ زیرا سیریزا به این باور بود که یونان بیش از آن چه نیاز دارد پول بدست آورده  و دولت یونان نیز بسیار بیش از آن چه حقش را داشت؛ پول دریافت کرده است. این وضع اهرمی برای مجازات ضعیف‌ ترین شهروندان بوجود آورده و شهروندان یونان را که نسبتاً زنده‌ گی آبرومندانه‌ ای دارند به فقرا و « گدایانی » مبدل خواهد ساخت.از جانب دیگر درمدت زمان تقریبآ ۴۰ سال زمامداری احزاب  سوسیال دموکرات‌ « پاسوک » و دموکرات‌های نو « نیا دموکراتیا » یعنی راستی‌ها ، یک نظام  فرسوده و پر از فسق و فساد را در سیستم تشکیلات ادارای دولت به وجود آمد که اکثر کارمندان آنرا هواخواهان دولت راست و سوسیال دموکرات‌ها که خود را « انقلابیون دو آتشه ! » به نمایش می‌ گذاشتند،  تشکیل میداد. این یک سیستم پارازیتی و تنها مصرف کننده بود که نظر به وعده های دولت جدید باید بازسازی شود.

موارد مهم ذکر شده در بالا و بسیاری از مسایل که از قید قلم مانده ؛ سبب بوجود آمدن جنبش های فراگیر اجتماعی  در برابر سیاست های ضد مردمی و ارتجاعی و پیدایش یک نیروی بزرگ مردمی گردید.

حزب سیریزا توانست با اتخاذ سیاست‌های هوشیارانه و خردمندانه نبض مردم را بدست گرفته و آنها را به سوی یک تحول بزرگ سیاسی در کشور یونان سوق دهد، تحولی که درتاریخ چند دهه اخیر یونان بی مانند است. هدف کنونی سیریزا به ثبات رسانیدن یونان، متوازن شدن بودجه و البته پایان دادن به فشار بیش ‌تر بر مالیات دهنده گان یونانی برپایه توافق بر سر ارایه وامی که از سوی اتحادیه اروپا به یونان داده شده و ختم « دزدسالاری » است.  سیریزا می خواهد تا « تمدید ارایه وام » پایان یابد و باورمند است که این تدبیر نه تنها به ضرر شهروندان اتحادیه اروپا نیست ؛ بلکه در راستای منافع متقابل و مشترک تمامی اروپایی‌هاست. سیریزا مصمم است که « اصلاحات » کنونی بخاطر برطرفی بیماری‌های کنونی تاثیرگذار نیستند و آماده و مشتاق معرفی اصلاحات اساسی می‌باشد و از پشتیبانی اکثریت قاطع مردم یونان و شرکای اروپایی‌ شان در این امر برخوردار است. سیریزا حامی اجرای برنامه تازه اروپایی است که در درون آن مردمان اروپا بتوانند نفس بکشند، قدرت آفریننده گی داشته باشند و با عزت و شرافت زنده‌ گی کنند. طوریکه رفیق آلکسیس تسیپراس در بیانیه اخیر خود گفت : « یک فرصت بزرگ برای اروپا در یونان در حال زاده شدن است. فرصتی که اروپا می تواند آن را از دست داده و مخاطرات پس از آن را متحمل شود.»

مردم یونان از تصامیم و فیصله‌های سیریزا با گرمی استقبال می‌نمایند، ایدون حمایت مردم یونان از سیاست حکومت جدید یونان از ۳۸ در صد به ۷۵ در صد رسیده که نشاندهنده حمایت بی سابقه مردم از دولت است. در این روزها که دولت یونان در راس رفیق آلکسیس تسیپراس با اتحادیه اروپا و ترویکا ( این نهاد فاسد دراثرفشارآتن در هفته گذشته به « موسسات » تغیر نام داد ـ بامداد )  گفت و گو دارند، مردم یونان هم در پیشروی پارلمان، در شهرهای بزرگ و جزیره‌ها به تعداد صدها هزار نفر جمع می‌شوند، مارش می ‌کنند و از مذاکرات دولت منتخب شان حمایت مینمایند.

مناسبات رشد یابنده و نیکو  

شورای کشوری حزب مردم افغانستان در یونان  در نهم اگست  سال ۲۰۱۲ ترسایی موجودیت اش را اعلان نمود. ما  در یونان  توانستیم با احزاب ترقیخواه  و به طور اخص با حزب سیریزا ( اتحاد احزاب چپ و رادیکال) که متشکل از هفده گروه چپی بود ؛ روابط نزدیک و دوستانه  برقرار نماییم. این مناسبات نیک  میان  حزب مردم افغانستان  و سریزا بعد از سفر های رسمی رفیق کاوه کارمل رییس شورای اروپایی حزب مردم افغانستان ( جنوری ۲۰۱۳ ) و دیدار رفیق داوود راوش رییس حزب مردم افغانستان  ( جون ۲۰۱۳  ترسایی )  و تبادل نظر و تجارب با هیات رهبری این حزب رشد و استحکام مزید نموده به مرحله جدیدی از همکاری های عملی انجامید. دوستان یونانی  با مشکلات بی مانند پناه جویان افغان در یونان  با مواظبت و دلسوزی برخورد نموده  در ضدیت با اقدامات حکومت ؛ توطیه ها و تلاش های ضد انسانی نیوفاشیست های « شفق سرخ » جانب پناه جویان را برگزیده ،  پیشنهادات و دید گاه های ما و انجمن های پناهجویان افغان دریونان را در نظرگرفته و در راه تطبیق آن  کوشیده است.

آنها  در عرصه های مختلف سیاسی ـ  اجتماعی خدمات  زیادی را برای افغانان مهاجر و سایر پناه گزینان  عرضه داشته اند. سریزا مخالف بستن مرزهای یونان و سیاست های دیوار آهنی  ، افزایش اقدامات پولیسی از نوع افزایش فعالیت های  فرونتکس ، تریتون ،  کنترول الکترونیکی و....بوده  خواستار اتخاذ یک سیاست واقعبینانه  و انسانی از سوی اتحادیه اروپا ، همبستگی  و یاری با کشورهای جنوب میباشد. این سیاست  درعمل کمک بزرگی به سیل پناهجویان از جمله هزاران مهاجر افغان که در یونان در حالت بی سرنوشتی و وضع رقتباری قرار دارند ؛ میباشد.

در ادامه گسترش  راوبط  میان سریزا  و حزب مردم  افغانستان این حزب از هیات شورای مرکزی حزب مردم افغانستان برای شرکت در کنگره خود دعوت نمود. اشتراک هیات حزب مردم  افغانستان در« کنگره وحدت »  از تاریخ ۱۰  تا ۱۴ جولای ۲۰۱۳ ترسایی در شهر آتن با استقبال شرکت کننده گان کنگره قرارگرفته  و گامی بود در جهت رشد و استحکام مزید این مناسبات.

همکاری سازمانهای محلی  سیریزا  با سازمان کشوری یونان حزب مردم نیز در این مدت رشد چشمگیر نمود. تبادل تجارب ، اشتراک  در محافل بین‌ الفرهنگی، ملی، عنعنوی، سیاسی،  مشوره ها و خدمات حقوقی و کمک های عملی به پناهجویان افغان نمونه ای چند ازاین مناسبات سودمند میباشد.

اندوخته های سیاسی ـ اجتماعی  سیریزا در موارد مختلف بخصوص در ایتلاف با سایراحزاب و سازمان‌های دموکرات و نیرو های ترقی‌خواه ارزشمند و در خور توجه است. حزب ما  در داخل  کشور یونان، در سطح پارلمان اروپا و در کشور عزیز ما افغانستان از حمایت همه جانبه احزاب ترقیخواه اروپا و بخصوص سیریزا برخورداراست. سیریزا بعد از پیروزی‌شان در انتخابات ۲۵ جنوری ۲۰۱۵ نیز بر رشد این مناسبات تاکید نمود. در ملاقات تازه ای که در چهارم فبروری  ۲۰۱۵ ترسایی  میان هیات حزب مردم افغانستان ، رییس و مسوولین شعبه روابط بین المللی سیریزا صورت گرفت ؛ آنها یکبار دیگر تاکید نمودند که سیریزا از حزب مردم افغانستان و تلاش های آن در راه تامین صلح ، عدالت اجتماعی و بهروزی مردم افغانستان  جانبداری نموده و به تلاش های ما در سطح ملی و بین المللی یاری میرسانند. سیریزا حزب مردم افغانستان را منحیث یک حزب مدرن، ترقی خواه، روشنگرا و عدالت پسند می‌شناسد و از مبارزات آن  برای رفاه عمومی مردم افغانستان پشتیبانی می نماید.در دیدار اخیر آنها خاطر نشان نمودند که بخاطر بهبود شرایط  زنده گی پناه ‌جویان افغان و تعیین سرنوشت شان از هیچ تلاشی فروگذاشت نمی نمایند.در این زمینه قرار بر آن شد تا درآینده نزدیک  دیداری  بین  نماینده حزب مردم افغانستان و وزیر امنیت شهروندان یونان در آتن  صورت گیرد که این مساله در تعیین سرنوشت پناه‌ جویان افغان در یونان خالی از اثرمندی نخواهد بود ؛ و نویدی است برای هموطنان زجرکشیده ما در یونان. تلاش های پیگیر و صادقانه ما در دفاع از پناهجویان افغان در یونان ، یگانه دلیل افزایش اعتبارفزاینده  سازمان کشوری حزب مردم افغانستان در یونان میباشد.ما مصمم هستیم تا این تلاش های انسانی مانرا با پیگری و نیروی بیشترادامه دهیم.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۵/۱ ـ ۱۹۰۲