پنج قانون جدید برای تامین حمایت اجتماعی قویتر و مبارزه با فساد در ونزویلا تصویب شد

 

کوری فیشر-هافمن

رییس ‌جمهورمادورو دیروز درتلاش برای ایجاد یک تور ایمنی اجتماعی قوی‌ تر در مواجهه با دشواری‌های اقتصادی جاری در ونزویلا، پنچ قانون جدید را تصویب کرد. پنج قانون تشویق اشتغال، ایجاد تضمین‌های بیش ‌تر دربرنامه‌های اجتماعی، تقویت قدرت شوراهای محلی و مالیه اجتماعی، و افزایش نرخ یارانه‌های غذا، همه گی  از طریق « قانون توانمند سازی» که به رییس‌ جمهور برای یک دوره موقت امکان قانونگذاری محدود می‌دهد به تصویب رسید.

مادورو طی یک سخنرانی از طریق رادیو- تلویزیونی ملی گفت : « امروز ما تهاجم توانمند سازی را با پنج قانون بسود مردم، ماموریت‌ها، قدرت مردمی و تکمیل استراتیژی قدرت دادن به مردم بمثابه گسست از الیگارشی و شیوه‌های جنگ اقتصادی آنها آغاز کردیم.»

«قانون اشتغال مولد » ٣٠هزارنفر را درسراسرکشوربا هدف کاهش بیکاری جوانان و ایجاد « اشتغال تضمین‌ شده، دایم و مناسب» بکار خواهد گرفت. این برنامه از طریق «ماموریت جوانان میهن» که نام رابرت سیرا، رهبر جوان چاوزیست و قانونگذار مقتول را برخود دارد، و «ماموریت دانش وکار» اجرا خواهد شد.

نرخ بیکاری در ونزویلا درسپتامبر ٢٠١۴ ترسایی حدود ۷ درصد و نرخ بیکاری جوانان کمی بیشتر حدود ١٠ درصد بود. رییس‌ جمهور برنیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی که مانع ادامه تحصیل جوانان نمی‌شود تاکید نمود. او ازتلاش‌ها درجهت « انعطاف پذیرکردن» کار انتقاد کرد و اشاره کرد که کارفرمایان ، کارگران جوان را که بطور موقت کار می‌کنند و نتیجتاً پول کم‌ تری دریافت می‌کنند، شدیداً استثمار می‌کنند.

«قانون اشتغال مولد» براساس پیشنهادات ارایه شده در جریان مشاوره با سازمان‌های جوانان در مکاتب‌ و محلات سراسرکشور تدوین شد. ونزویلایی‌های زیادی به این اشاره کردند که نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان یک عامل موثر درمیزان بالای بزهکاری درکشوراست. گرچه مادورو به این ارتباط اشاره‌ای نکرد، اما برایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و همچنین امکان ادامه تحصیل و آموزش آن‌ها و ایجاد « اشتغال مناسب، نه بردگی» تاکید نمود.

« قانون ارگانیک ماموریت‌ها، ماموریت‌های بزرگ و کوچک» هدف نهادینه کردن برنامه‌های اجتماعی (که در ونزویلا ماموریت نامیده می شوند) و تضمین دسترسی و تامین مالی کسانی که درآن شرکت می‌کنند را دنبال می‌کند. مادورو پس از امضای قانون جدید گفت : «این یک قانون تاریخی است زیرا هدف آن حمایت قانونی، ساختاری و موسساتی از میلیون‌ها مرد و زنی است که در این ماموریت‌ها مشارکت دارند.»

او گفت که قانون جدید از شرکت‌کننده گان درماموریت‌ها حمایت می‌کند و انریکه کاپریلس، رهبر اپوزیسیون و فرماندار ایالت میراندا را به « خرابکاری» در ماموریت‌های اجتماعی متهم کرد. مادورو همچنین اشاره کرد که ماموریت‌ها یک روز ازحمایت قانون اساسی برخوردارخواهند شد، اما فعلاً هدف قانون تضمین بودیجه و مزایای برنامه‌ها برای شرکت‌کننده گان کنونی و گسترش ماموریت‌های اجتماعی موجود به ساختمان‌ها، محلات، و قلمروهای جدیدی است که از طریق «برنامه بزرگ مسکن» ونزویلا ساخته شده‌اند.

رییس‌ جمهور همچین اطمینان داد که قانون جدید ابزار موثرتری برای اداره بودیجه عمومی خواهد بود و گفت که این قانون به مبارزه با فساد دولتی نیز کمک خواهد کرد. بودیجه ماموریت‌های اجتماعی مستقیماً توسط بخش دولتی نفت ونزویلا تامین شده است.

«قانون ارگانیک ماموریت‌ها، ماموریت‌های بزرگ و کوچک» ادامه تعهد به تامین بودیجه و تقویت ماموریت‌های اجتماعی را حتا در بحبوحه سقوط قیمت‌های نفت در بازار جهانی نشان می‌دهد. مادور همچنین مطرح کرد که حتا اگر قیمت بنزین درکشور کمی افزایش یابد، درآمد حاصل از آن مستقیماً برای تامین بودیجه «ماموریت‌ها» بکار گرفته خواهد شد.

« قانون مدیریت اجتماعی خدمات، شایستگی و دیگر قدرت‌ها »  بر نهادینه کردن قدرت و مشروعیت شوراهای محلی بمثابه نهادهای حیاتی برای مدیریت منابع و دیگر مسوولیت‌ها، مجدداً تاکید می‌کند.

مادورکار قانون جدید را توضیح داد و گفت :« دراین کار، ما باید در واگذاری اختیارات نترس باشیم، رهبری را به مردم واگذار کنیم تا آن‌ها بتوانند قدرت خود را با بصیرت، با توان خود، با ظرفیت و صداقت خود بکار بندند». او همچنین مجدداً تاکید کرد که این یک تعهد از جانب دولت و محلات خودگردان است. «این آزمون مضاعف اعتمادی است که دولت انقلابی به مردم و برای اعتماد مردم به توانایی‌های خودشان دارد.»

بعلاوه، رییس‌جمهور « قانون تامین بودیجه طرح‌های قدرت مردمی » را امضا کرد و آنرا بمثابه چیزی که بودیجه سازمان‌های توده‌ای قدرت مردمی را تضمین خواهد کرد؛ توصیف نمود.

قانون آخری که مادورو از طریق تهاجم توانمندسازی  امضا کرد اصلاح « قانون غذا برای کارگران» بود. این اصلاح، ارزش کوپون‌های غذا را، که بمثابه پول نقد در فروشگاه‌های کشور بکارگرفته می‌‌شوند، ۵٠ درصد افزایش داد. این کوپون‌های غذا به همه کارگران دولتی، بیکاران، سالمندان، و کسانی که به کمک مالی نیازمندند، برای تضمین توانایی آن‌ها در تامین نیازهای اولیه‌ شان، داده می‌شود.

رییس‌ جمهور ونزویلا خاطر نشان شد که او افرایش میزان پولی که مشخصاً برای تامین غذا و داروی سالمندان به حساب تامین اجتماعی آن‌ها ریخته می‌شود را تحت بررسی دارد. قبل از انتخاب دولت بولیواری، مزایای بازنشسته گی عمومی برای سالمندان وجود نداشت. در حال‌حاضر، همه سالمندان، از جمله زنانی که خانه‌ دار بودند، می‌توانند مزایای بازنشسته گی دریافت کنند. مادورو اشاره کرد که در حال‌حاضر حدود ٢ میلیون و ۷٠٠ هزار خانوار در ونزویلا مزایای بازنشسته گی دریافت می‌کنند.

افزایش کوپون‌های غذا از روز اول دسامبر، درست قبل از ایام تعطیلات کریسمس و سال نو،  اجرا خواهد شد. با توجه به کمبودهای جاری و تورم بالا، هدف  این اقدامات گسترش تور ایمنی اجتماعی در ونزویلا و ارایه حمایت در قبال پیامدهای تورم بالا و چیزی است که دولت « جنگ اقتصادی» می‌نامد. بعلاوه، فراخوان مدیریت «کارآمدتر» بودیجه ماموریت‌های اجتماعی بعنوان یک تلاش برای مبارزه با فساد دولتی و سرقت از بودیجه عمومی تلقی می‌شود. رییس‌جمهور مادورو طی سخنرانی دیشب خود گفت که ٢٠١۴ ترسایی  سالی بود که در آن تلاش اپوزیسیون معارض برای کودتا از طریق سنگربندی‌های خیابانی شکست خورد و ٢٠١۵ سال شکست «جنگ اقتصادی» خواهد بود.

بامداد ـ سیاسی ـ ۱۴/۳ ـ ۱۵۱۱

www.venezuelanalysis.com