پیامهای غمشریکی و تسلیت شوراهای کشوری حزب مردم افغانستان

 

 

پیام تسلیت شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان به بخاطر به ابدیت پیوستن مبارز نستوه و شجاع حزب و وطن ما رفیق مرحوم دوکتورس اناهیتا راتبزاد

 

 

رفقای ارجمند، دوستداران و همرزمان نهضت ترقی‌خواه، مبارزین و علمبرداران نهضت زنان کشور،

ما امروز یکی از بهترین های خویش، یکی از آموزگاران بی‌بدیل راه مبارزه شجاعانه و افتخارآمیز بخاطر خدمت به انسان مظلوم جامعه ، بخصوص برای حق و عدالت برای زن رنجدیده و مظلوم کشور را از دست داده‌ایم. ما به‌حق بخاطر از دست رفتن یک شخصیتی با قلب های پرخون و چشمان پر اشک در غم و اندوه نشسته‌ایم که سال‌های سال مثالی از شجاعت و مبارزه و استقامت برای حزب اش، برای نهضت ترقی‌خواهانه کشور و آغاز و گسترش نهضت زنان افغانستان، برای احقاق حقوق حقه شهروندی و بشری‌شان، در برابر سیستم مسلط سنتی و قرون اوسطایی جان‌فشانی نمود. ما امروز با اشک و درد با یک چهره وداع می‌کنیم که یک مبارز بی ‌بدیل و خسته گی ناپذیر برای یک حزب بود که مبارزات و قهرمانی های اعضای اش داستان های زمان برای نسل های ملی و وطنپرست آینده خواهد بود، زن شجاع که هم یک آموزگار و هم برای حزبش سمبول مبارزه برای کسب حقوق و عدالت برای زنان کشورش بوده است.

او با غرور و افتخار وبا سر بلند و استقامت زیست، قدم‌ به‌ قدم یکجا با همرزمانش، اخصاً شخصیت بی‌همتای جنبش روشنفکری و ترقی‌خواه افغانستان روانشاد ببرک کارمل یک حزب با آرمان و تعهد شریفانه را اساس گذاشت، رشد داد و نقش ملی و وطنی خود را در بخاطر ملت اش صادقانه ادا نمود.

رفیق مرحوم دوکنورس اناهیتا راتبزاد یکی از ادامه دهنده گان راه پدرش ، احمد راتب خان  در شکل ‌گیری و استحکام نهضت ترقی‌خواه و ضد استبداد بوده است، همان نهضت که بعد از شاه امان‌الله برای استقلال ملی، عدالت و دموکراسی شکل گرفت و تحت نام مشروطه خواهان اول و دوم و متعاقباً با شکل‌گیری بیشتر نهضت در شکل و فورم سازمان‌های ترقی‌خواه ادامه یافت.

شورای کشوری هالند در وجود هر عضو خود، در حالیکه با اشک و درد خود را در این اندوه شریک می‌داند، مراتب غمشریکی و تسلیت خود را به تمامی رفقا، دوستان و هواخواهان مرحوم رفیق مرحوم دوکتورس اناهیتا راتب زاد و تمامی مبارزین وطنپرست تقدیم می‌کند، روح مرحومه شاد و بهشت برن را جایگاه اش می‌خواهد.

ما این ضایعه و غم را به رفیق عزیزالقدر محترمه جمیله جان « ناهید بریالی » پسران مرحومه و نواسه هایش اخصاٌ رومان بریالی و مریم جان بریالی و متباقی تمامی اعضای فامیلش تسلیت عمیق گفته برای‌شان صبر جمیل و شکیبایی استدعا می‌کنیم.

رفیق فقید روانشاد ما دوکتورس اناهیتا راتبزاد جهان فانی را وداع نمود ولی جهانی از درس های ارزشمند و تجارب مبارزه، شجاعت، استقامت، صداقت و عشق به ملت و مردمش را به رهروان و دوستان اش به یادگار گذاشت و برای نسل های آینده به امانت سپرد.

بگذار به راه و شخصیت بی‌ بدیل اش و پاکی و صداقت اش به وطن و مردم، سر بلند و باافتخار ادای احترام نمود، یادش را گرامی و خاطراتش را جاویدان بخواهیم.

 

اعضا، کمیته اجراییه و رییس شورای کشوری هالند حزب مردم افغانستان

 

 

پیام شورای کشوری المان حزب مردم افغانستان  به مناسبت وفات شخصیت پراوازه، مبارز نستوه ومدافع راستین وسرسخت آزادی،  ترقی، صلح وعدالت اجتماعی دکتورس اناهیتا راتب زاد

 


با آه ، درد ودریغ فراوان اطلاع حاصل نمودیم که یکی ازپیشگامان جنبش چپ ومترقی کشور، قهرمان زن مبارز نامور وپرافتخار تاریخ محاصرمیهن  دوکتورس اناهیتا راتب زاد موسس و رهبر سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، نماینده شهر کابل در دوره دوازدهم شورای ملی و رییس سازمان صلح وهمبستگی و دوستی  افغانستان در اثر بیماری این جهان را پدرود گفت و به جاویدانگی پیوست.
رفیق دوکتوراناهیتا راتب زاد تمامی عمر اگاهانه ، پر بار وگرانبهایش را درراه مبارزه بخاطر دموکراسی ،ترقی ، صلح  ، برابری وخدمتگذاری به مردم و میهنش وقف نمود ؛ برای دستیابی به این اهداف وارمانهای شریفانه با قامت استوار و گامهای متین پیگرانه  وسرسختانه رزمید وتا پایان زنده گی به عقاید وارمانهایش متحد باقی ماند.
این شخصیت فرهیخته  نماد راستین اصولیت ، صداقت وکرامت انسانی  بوده در راه  تامین عدالت اجتماعی ومنجمله دفاع از حقوق زنان وتامین برابری انان با مردان پرچم مبارزه  ودفاع از حقوق زن را در برابر تبعیض ونابرابری به اهتزاز درآورد. او با پیریزی سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، بسیچ وتشکل زنان اگاه ومنور پیرامون آن ؛ سازمان را به یکی از نهاد های با اعتبار اجتماعی وسیاسی در سطع ملی وبین المللی مبدل نمود.

 نبودن وفقدان روانشاد دوکتورس اناهیتا راتب زاد برای نهضت ترقی خواهانه ودموکراتیک کشور وبه ویزه زنان میهن مان ضایعه دردناک وجبران ناپذیر می باشد .
یاد وخاطراتش همواره در قلب ها ، افکار وذهنیت ترقی پسندان وآزادی خواهان وطن  باقی خواهد ماند وهمچو مشعل جاویدان الهام بخش کار ومبارزات  مردم ما دادخواهانه خواهد گردید .
شورای کشوری المان حزب مردم افغانستان وفات رفیق اناهیتا راتب زاد را به اعضای حزب  مردم افغانستان ، فرزندان و به ویژه دختر مبارز و با شهامت شان  رفیق جمیله ناهید ـ  بریالی ، بازمانده گان ، دوستان وخانواده حزب دموکراتیک خلق افغانستان ، تمامی زنان محروم وستم کشیده وطن قلباً تسلیت گفته برایش بهشت برین ارزومیدارد.


اسد رهیاب
رییس شورای کشوری  المان حزب مردم افغانستان

 

 

پیام تسلیت شورای  کشوری سویدن حزب مردم افغانستان، بمناسبت

پیوست به جاودانگی مبارز نستوه و شخصیت ممتاز سیاسی  کشور

دوکتور اناهیتا راتب زاد

 

 

با درد و دریغ و عالمی از تاثر و اندوه مطلع شدیم که برازنده ترین زن مبارز، چهره تابناک حق طلبی و یکی از نخبگان بی بدیل سیاسی کشور ما افغانستان، شخصیت فرهیخته،  دوکتور اناهیتا راتب زاد با حیات مادی وداع نموده و به جاودانگی پیوست.

روانش شاد!

زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد، مادر مهربان، شخصیت بی نظیر، وطنپرست واقعی و فرزند صدیق میهن که بیشترین و گرانبهاترین دوره زنده گی خود را وقف خدمتگزاری به اولاد رنج و زحمت، بویژه زنان محروم و مظلوم جامعه نموده و تا پای جان به آرمانهای والای انسانی، عدالت اجتماعی و رفا کشور وفادار و استوار باقی ماند و مدرسه بزرگی از میهنپرستی و انساندوستی را برای نسلهای بعدی از خود به ارمغان گذاشت.

ما در حالیکه تاثرات عمیق خویشرا نسبت این ضایعه المناک و جبران ناپذیر برای نیروهای دموکرات، مبارزان راه شگوفائی و پیشرفت کشور بخصوص قشر ستمدیده اناث ابراز  مینمائیم، ژرفترین تسلیات، همدردی و غمشریکی خود را به بانوی با شهامت و مبارز پیگیر رفیق جمیله ناهید ـ بریالی،  محترمان پروفیسور عبد الله کاکر و کنشکا کاکر فرزندان، سایر اعضای گرانقدر خانواده، همرزمان، هم اندیشان و همه نیرو های ترقیخواه و دموکرات جامعه تقدیم میداریم.

 باور کامل داریم که مبارزات خستگی نا پذیر، آرمانهای والا، مقدس و انسانی  زنده یاد دوکتور اناهیتا راتب زاد فقید مشعل راه رزم و پیکار نسل کنونی و آینده کشور برای نیل به آزادی حقیقی، برابری، ترقی و پیشرفت جامعه ما خواهد بود.

یادش گرامی، خاطراتش مانده گار و راهش پر رهرو باد!

عمر کاوش

رییس شورای کشوری سویدن حزب مردم افغانستان

 

 

پیام تسلیت شورای کشوری اتریش حزب مردم افغانستان

 

فرزانه بانو مبارز و قهرمان میهن ما، داکتر اناهیتا راتب زاد به جاودانه پیوست و نامش جاودانه ماند.

با تاسف اخیراً با خبر شدیم  که رفیق داکتراناهیتا راتب زاد از اثرمریضی که عاید حالش بود از دار فانی ، بجهان باقی شتافت.

روحش شاد وجنت فروس جایش باد .

 ما درحالیکه وفات شانرا یک ضایعه ای بزرگ برای جنبش چپ و مترقی کشور دانسته، در اندوه خانواده شان خود راشریک دانسته؛  بدینوسیله عمیقترین مراتب تسلیت خویشرا به رفیق جمیله ناهید ـ بریالی، فامیل محترم راتب زاد ، خانواده ای گرامی کارمل و به تمام جامعه مترقی و برابری طلب و آزادی خواه افغانستان ابراز داشته ، برای مرحومه بهشت برین و به بازمانده گان شان صبر جمیل آرزوداریم.

فاضل دلزاده

رییس شورای کشوری اتریش حزب مردم افغانستان

 

 

پیام تسلیت شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان

 

با اندوه فراوان، درد و تاسف که یکی دیگراز پیشکسوتان جنبش دادخواهانه کشور ، نماد صداقت، پاکی و استواری، بانی جنبش زنان مترقی افغانستان و عضو برجسته رهبری ح. د. خ. ا.  به ابدیت پیوست.

روح شان‌ شاد و خاطرات‌ شان گرامی باد!

رفیق دکتور اناهیتا راتب زاد، زن مبارزی که جنبش مترقی زنان را در کشور بنیاد نهاد و همیش از سازمان دموکراتیک زنان افغانستان مانند مادر غمخوار مواظبت می‌کرد. مبارزات پارلمانی دوکتور اناهیتا راتب زاد و پیکار بزرگ او در ارتقای نقش زنان و مبارزه بخاطر حصول حقوق برحق زحمتکشان کشور بی‌ مثال بوده، او در تربیه انقلابی فرزندان زحمتکشان مجدانه تلاش نمود، در تظاهرات دادخواهانه حزب صدای طنین‌انداز او کاخ شاهی را به لرزه می‌آورد که همه آنرا به یاد دارند.

شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان درگذشت مادر مهربان، دوکتور اناهیتا راتب زاد را یک ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر دانسته برای خانواده محترم‌ شان، رفقا و دوستان تسلیت عرض می‌کند.

روح شان‌شاد و یادشان گرامی باد.

ابوبکر فیض

رییس شورای کشوری یونان حزب مردم افغانستان

 

 

ﭘﯿﺎﻡ تسلیت ﺷﻮﺭﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭﯼ ناروی ﺣﺰﺏ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ  بمناسبت درگذشت رفیق داکتر اناهیتا راتب زاد 

 

با تاثر بی پایان خبردرگذشت بانوی پیکارجو و مدافع راستین منافع زحمتکشان، داکتر اناهیتا راتب زاد را شنیدیم.

رفیق اناهیتا راتب زاد ،  زن مبارز و دادخواه کشور منحیث بنیانگذار جنبش دموکراتیک زنان افغانستان و یکی از رهبران نیک نام و شایسته ح د خ ا ، رهبر و رییس سازمان دموکراتیک زنان افغانستان ، مدافع  دلیرصلح  ، ترقی و دوستی میان مردمان ، مادر مهربان و سخنور توانا بود ؛ که همه ای زنده گی اش را درخدمت به ترقی و سربلندی افغانستان و مردم زحمتکش آن وقف و از خود کارنامه های بی مانندی را بجا گذاشته است. تلاش های عدالت خواهانه و روشنگرانه وی در پارلمان شاهی ، خدمات او برای برابری حقوق زنان با مردان ، سهمگیری وی در راهپیمایی های زحمتکشان کشور به خصوص زنان ، تلاش های او برای تامین صلح درافغانستان و جهان  وی را سرآمد زمانش ساخته و نامش را به خط زرین درج تاریخ  کرده است.       

درگذشت این مبارزخستگی ناپذیرعدالت اجتماعی وترقی را برای رهروان جنبش ترقیخواهی کشور، از جمله اعضا و رهبری حزب مردم افغانستان ، جنبش دموکراتیک زنان و همه نیرو های صلح خواه و عدالت پسند کشور و جهان تسلیت عرض نموده روحش را شاد و یادش را جاویدان میخواهیم .

با استفاده از فرصت مراتب تسلیت خود و شورای کشوری ناروی حزب مردم افغانستان را به دختر مبارز و باشهامت  شان رفیق جمیله ناهید ـ بریالی ، مریم و رومان بریالی ، فرزندان وسایر بازمنده گان شان ابراز میداریم.

افضل بهار

رییس شورای کشوری ناروی حزب مردم افغانستان

 

پیام غمشریکی شورای کشوری فنلند حزب مردم افغانستان

 

داکتر اناهیتا راتب زاد شخصیت برجسته و شناخته شده سیاسی وطن محبوب ما ، مبارز راستین راه دموکراسی ، ترقی و عدالت اجتماعی با درد و اندوه در گذشت.

دکتور راتب زاد بخاطر سعادت و خوشبختی مردم زحمتکش قبل و بعد از حاکمیت جمهوری افغانستان خستگی نا پذیر مبارزه کرد و درین راستا پایدار ، صادق و متعهد باقی ماند.

داکتر راتب زاد برای نیل به اهداف و آرمانهای شریفانه انسانی ، بخصوص نجات و رهایی قشر زنان جامعه که در زیر پاشنه های ظالمانه و قرون وسطایی رنج وعذاب میکشیدند سازمان دموکراتیک زنان افغانستان را بنیاد گذاشت و پرچم نبرد را در پیشاپیش این ماموریت تاریخی وملی برافراشته نگهداشت.

در سالهای اخیر زنده گی در مهاجرت ، دوری از وطن، بیعدالتی اجتماعی و باز هم خشونت علیه زنان برایشان تحمل ناپذیر گردیده بود.

در حالیکه ما نبود این شخصیت سیاسی و مردمی را نه تنها کمبود وضایعه دانسته بلکه آنرا جبران نا پذیر میدانیم.

بدین مناسبت به هواداران ، دوستان ، رفقا، اقارب ، خانواده گرامی و خاضتأ به جمیله ناهید که در کنار ایشان پیوسته رزمیده و اخیرآ علی الرغم ناتوانی جسمی و دومدار در خدمت قرار داشت، تسلیت گفته برای همه سلامتی صبر و طول عمر آرزو میکنیم.

عبدالرحیم لطیف زی

رییس شورای کشوری فنلند حزب مردم افغانستان

 

پیام تسلیت شورای کشوری دنمارک حزب مردم افغانستان

با درد و اندوه فراوان از به ابدیت پیوستن رفیق مبارز و نستوه داکتراناهیتا راتبزاد یکی از رهبران متعهد  به آرمانهای حزب دموکراتیک خلق افغانستان و از پیشگامان نهضت دموکراتیک زنان افغانستان آگاهی یافتیم. رفیق اناهیتا راتبزاد سراسر زنده گی هدفمندش را وقف مبارزه برای بهروزی و سعادت هموطنان نمود و به همین جهت خاطره و یادش به حیث مادر فداکار و غمخوار در قلب رهروان راهش به حیث مادر مهربان باقیمانده است. ما این مصیبت بزرگ را به خواهر عزیز جمیله جان ناهید، اعضای فامیل و تمام رفقا تسلیت میگوییم، روحش شاد، یادش جاویدان و آرمانهایش پیروز باد. 

ولی

رییس شورای کشوری دنمارک حزب مردم افغانستان

 

پیام تسلیت شورای حزب مردم افغانستان در کشور ایرلند

با اندوه فراوان در گذشت رفیق گرامی اناهیتا راتب زاد را، خانمی که با اعماق وجودش یک مبارز ناب و یک میهن پرست واقعی بود، به رقیق نهایت عزیز و گرامی جمیله ناهید و فامیل محترم بریالی و فامیل راتب زاد و خانواده گرامی کارمل تسلیت عرض می کنیم.

اناهیتا راتب زاد نخستین زنی بود که جنبش سیاسی و نهضت دموکراتیک زنان افغانستان را پایه گذاری و پرچم مبارزه و عدالت اجتماعی را برافراشت. راتب زاد عزیز نه تنها فرشته و نگهبان آب و فراوانی، زیبایی و باروری بود، بلکه او یک الهه حکمت و نجات زن رنجدیده و بلاکشیده افغان نیز می باشد، همین اکنون در میهن ما از معلم تا مامور، از وکیل شورا تا وزیر و همه زنان میهن پرست و با فرهنگ کشور از مکتب پر افتخار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان چیزهای یاد گرفته اند و از گنجینه معرفت آن اندوخته های دارند.

اعضای حزب مردم درایرلند، برای خانواده های معزز و تمام رفقا و دوستان روانشاد اناهیتا راتب زاد صبر و شکیبایی آرزو نموده و خداوند متعال روح پرفتوح این عزیز از دست رفته ما را، شاد و قرین رحمتش فرماید.

حکیم هاشمی، داوی روشان و داکتر آرین

 

پیام تسلیت شورای سرتاسری حزب مردم افغانستان در فدراتیف روسیه

 

با تالم وتاسف فراوان اطلاع حاصل نمودیم که محترمه دوکتورس اناهیتا راتب زاد یکتن از پیشکسوتان وپیشتازان جنبش دموکراتیک وترقی خواه وطن وبنیان گذار سازمان دموکراتیک زنان افغانستان داعی اجل را لبیک گفته وبه رحمت حق پیوست. انالله واناالیه راجعون 

دوکتوراناهیتا راتب زاد بیشترعمرگرانبهای خویش را در راه مبارزه بخاطرعدالت اجتماعی دموکراسی وترقی وقف نموده واولین زنی بود که بخاطر تساوی حقوق زنان با مردان پرچم مبارزه خویش را تا پایان عمر برافراشته نگهداشت.

دوکتور اناهیتا راتب زاد یگانه زنی بود که در کارزار مبارزات پارلمانی بحیث نماینده شهرکابل دردوره ۱۲ شورای ملی سهم فعال داشت. یاد وخاطره های این بانوی پیشتاز دراذهان و قلب های مایان باقی خواهد ماند.

شورای سرتاسری  حزب مردم افغانستان در فدراتیف روسیه درحالیکه درگذشت رفیق دوکتوراناهیتا راتب زاد، این مبارز نستوه وگرانقدر کشور را ضایعه بزرگ وجبران ناپذیر برای کشور و جنبش دموکراتیک میداند، مراتب تسلیت وغمشیریکی خویش را به رفیق جمیله جان ناهید ـ بریالی، محترم عبدالله کاکر، محترم کنشکا کاکر، محترمه مریم بریالی ، محترم رمان بریالی وباقی اعضای خانواده ، رفقا و دوستان مرحومه ابراز نموده واز بارگاه خداوند بزرگ برای متوفا بهشت برین وبرای بازمانده گان صبر جمیل استدعا مینماید.

احمدشاه مروی 

رییس شورای سرتاسری حزب مردم افغانستان در فدراتیف روسیه

 

ﭘﯿﺎﻡ تسلیت  ﺷﻮﺭﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺑﻠﻐﺎﺭﯾﺎ ﺣﺰﺏ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ بمناسبت درگذشت مبارز دلیررفیق داکتر اناهیتا راتب زاد 

 

با ﺍﻧﺪﻭﻩ بی ﭙﺎﯾﺎﻥ از درگذشت  مبارز خستگی ناپذیر راه  دموکراسی و سربلندی افغانستان ،  یکی از بنیان گذاران حزب و جنبش دموکراتیک زنان افغانستان،  رییس س د زا  ، رییس سازمان صلح، همبستگی و دوستی افغانستان ، سخنورتوانا ، پزشک ،  وکیل شایسته مردم شهر کابل در زمان رژیم سلطنت  ، وزیر و عضو فعال در جنبش بین المللی صلح ، رفیق داکتر اناهیتا راتبزاد اطلاع یافتیم.

در گذشت این شخصیت بی مانند جنبش دموکراتیک و مردمی کشور را که سراسر زنده گی اگاهانه خود را وقف خدمت به انسان زحمتکش کشور، به خصوص زنان رنجیده و با شهامت وطن نمود؛ یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر دانسته و خود را دراین غم بزرگ ترقیخواهان کشور شریک میدانیم.

بدین مناسبت مراتب تسلیت و غمشریکی مانرا به اعضای حزب مردم افغانستان  و جنبش ترقیخواهانه کشور ، به خانواده ارجمند و فرزندان شان به خصوص رفیق جمیله ناهید ـ بریالی ، جنبش دادخواهی و برابری زنان و مبارزین راه صلح در کشور و جهان تقدیم داشته، روحش را شاد و راهش را پربار میخواهیم .

شورای کشوری بلغاریا حزب مردم افغانستان  

 

پيام تسليت شوراى سازمان حزبى حزب مردم افغا نستان در ايالات متحده امريكا

با افسوس و حسرت فراوان ، توام با اشك و اندوه بى پايان از به جاويدانگى شدن ، جاويدان زن مبارز ، جسور ، صديق و مهربان دوكتورس انا هيتا راتب زاد مادرمعنوى ما مطلع شديم .

اعضاى شورا و همه اعضاى سازمان حزبى حزب مردم افغا نستان در ايا لات متحده امريكا از دست دادن اين بانوى پر از افتخارات و پيشگام جنبش تر قيخواهانه كشور را ، رهبر داد خواه داعيه زنان افغانستان را ، سازمانده نيرومند و خلاق انسجام زنان روشنگر را ، ستاره تا بناك و الگوى وطندوستى ، مردم دوستى و خرد وتدبير را ضايعه جبران نا پذير دانسته ، تسليت خودرا به دختر با افتخار و سر بلند ، صبور و مهربان داكتر صاحب ، جميله نا هيد خانم فقيد محمود بريالى ، اعضاى با افتخار خانواده داكتر صاحب ، به زنان وطندوست و روشفكر كشور ،به همه زنان ومادران كه براى داعيه زنان قد بلند كرده ، صدا سر داده و قلم از نيام كشيده اند ، به همه اعضاى جنبش روشنفكرى افغانستان ، به همه اعضاى حزب مردم افغا نستان ابراز ميدارد .


روان دوكتورس انا هيتا راتب زاد شاد و راه و آرما نهايش پر نور و جاويدانه باد !