پیام تسلیت شورای اروپایی حزب مردم افغانستان به مناسبت مرگ

نا به هنگام هنرمند مردمی کشور « مسحورجمال »

 

 

جلیل احمد « مسحور جمال  » نوازنده توانا ، آهنگساز بلند آوازه ، رهبرارکستر، سرورموسیقی میهنی ، آموزگار خردورز، مبارز نستوه راه دادخواهی ودموكراسی دیروز به ساعت ١٢ چاشت چهره به نقاب خواب سپرد.

روانش شاد!


او درماه مارچ ۱۹۴۵ در شوربازار کابل در یک خانواده روشننگرو روشن اندیش چشم گشود. موسیقی  را به گونه اماتور از استادان مویسقی فراگرفت.

 مسحورجمال از نخستین های موسیقی میهنی بود ، كه موسیقی را از تفنن به همزیستگاه كشانید ، وموسیقی را هویت اجتماعی داد. مسحور جمال كه با دانش میهن پرستی وانسانگرایی ملبس بود، این هنر را از كوی فردگرایی به دیارهمزیستگرایی كشانید. كارهای ارزشمند او در زمینه موسیقی میهنی ، آهنگ های روشنگری وموسیقی مدرن جاز درتاریخ موسیقی كشور ، جاودانه می درخشد. او ازجمله اماتوران موسیقی بود ، كه موسیقی را از حرفوی ها به خانواده ها كشانید وموسیقی را به جایگاه مدرنیزم برد.

مسحورجمال بیش از سه صد آهنگ تازه ساخت و بیشتر هنرمندان نامور کشوراز این ساخته هایش بهره جستند. درارشیف رادیو و تلویزون افغانستان  بیشتر از۲۷۰ آهنگ از اوبایگانی شده است.   

مسحورجمال تحصیلات عالی اش را در دانشکده ادبیات پوهنتون کابل به پایان رسانید وسالیان زیادی را به حیث معلم یا آموزگار درلیسه عالی حبیبیه به آموزش جوانان پرداخت. این چهره درخشان موسیقی از مدت ها با بیماری جانگدازی دست به گریبان بود ، تا بادریغ ودرد ، بیماری بر او پیروز شد وجان نا توان این گل سرسبد موسیقی كشور را درربود.

مرگ این ستاره درخشان موسیقی،جلیل احمد مسحورجمال برای خانواده موسیقی كشور یك ضایعه بزرگ ویك رویداد جبیره ناپذیر است.
شورای اروپایی حزب مردم افغانستان در حالی كه از مرگ این سرورموسیقی میهن  سخت متاثر ومتالم است ، مرگ او را یك حادثه ناگوار برای اسمان درخشان موسیقی كشور می پندارد،
و به این وسیله عمیق ترین تاثرات خود را به خانواده ، دوستان هنرمندان ،هنرپروران و جامعه فرهنگی كشور ابراز می كند.


 روانش شاد وبهشت برین جایگاهش !


 کاوه کارمل

رییس شورای اروپایی حزب مردم افغانستان