روسیه رسماً وارد اتحادیه ذخایر پولی کشورهای بریکس شد

دوما، پارلمان روسیه ۲۴ اپریل ، قراردادی در باره ایجاد اتحادیه ذخایر پولی کشورهای بریکس را تصویب کرد که مکانیزم کمک های متقابل میان برزیل، روسیه، هند، چین و اقریقای جنوبی است و همراه با بانک توسعه در جون سال گذشته  ترسایی در نتیجه نشست سران در برزیل تشکیل شد.

الان روسیه رهبری بریکس را عهده دار شده و طرف مشوق آهنگ کار تمام عیار این اتحادیه است. روسیه از میان ۵ کشورعضو اولین کشوری شد که قرارداد ایجاد بانک توسعه بریکس را در ۹ مارچ  به تصویب رساند ؛و امروز  روسیه قرارداد پنج جانبه درباره اتحادیه ذخایر پولی کشورهای عضو را امضا کرد.

روسیه با تصویب این سند تعهدات خود را تایید کرده و سهمیه ۱۸ میلیارد دلاری را به آن اتحادیه خواهد پرداخت. هند و برزیل هر دوهمین  مبلغ را حواله کرده و سهمیه آفریقای جنوبی  ۵ میلیارد و چین ۴۱ میلیارد است.

ایجاد این مکانیزم منعکس کننده  نیت کشورهای بریکس به معرفی خود در سامانه پولی بین المللی بطورجدید است. به عقیده یاکوف برگر اقتصاد دان روسی تاسیس این اتحادیه چارچوب استفاده از دالردر معاملات در حوزه بریکس را تنگ خواهد کرد. برگر گفت:

این گرایشی است اجتناب ناپذیر. دالر نباید چنان جایگاهی که الان دارد؛  را در فهرست ارزها اشغال کند. جای دالر باید مطابق تغییر ارزش آن در صحنه جهانی بطور چشمگیر عوض شود.

در حال حاضر روند عینی تجدید سامانه پولی جهانی مشاهده می شود، از جمله به حساب بلند شدن لیست ارزهایی که می توانند پول جهانی محسوب شوند. در باره یوان می توان گفت که چین واحد پولی خود را پیش می برد هر چند که ارز چینی از پول های قابل تبدیل نیست  ولی یوان در چارچوب بریکس مانند دیگر واحد های پولی می توانند بعنوان ارز ذخیره به پیش حرکت کنند.

اتحادیه پولی بریکس در صورت بروز مسایل پولی کشورهای عضو از بانک های مرکزیشان حمایت خواهد کرد. این اتحادیه به برنامه های کمک رسانی صندوق بین المللی پول و سازمان های ملی آن مانند صندوق ذخیره امریکای لاتین و اتحادیه پایاپای آسیا (چیانگ مای) شباهت دارد.

استفاده از پول بریکس از بسیاری لحاظ شبیه کاربرد توافقات اسوآپ در چارچوب آسیان و اتحادیه پایاپای آسیا است. ولی شرکت طرف ها، مساوی بزرگی کشور است. در بریکس گرفتن پول بسته به سهمیه آن در اتحادیه پولی است و برای چین برابر نیم درصد سهمیه آن و برای روسیه، هند و برزیل یک درصد و برای جمهوری آفریقای جنوبی دو درصد را تشکیل می دهد.

هدف اساسی اتحادیه پولی بریکس تشریک مساعی در جهت پیشرفت مطمین و باثبات است. بانک توسعه بریکس همین هدف را دنبال می کند. تشویق همکاری های پولی چند جانبه در قالب این فورمات از اولویت های کلیدی صدارت روسیه در بریکس در سال های ۲۰۱۵ ـ ۲۰۱۶ ترسایی است./ اسپوتنیک

 

بامداد ـ اقتصادی ـ ۲/ ۱۵ـ ۲۷۰۴