برنامه های لولا برای درمان و سلامتی فقرا


برازیل: راه اندازی مجدد استراتیژی «پزشک بیشتر» برای مراقبت های بهداشتی اولیه جهانی

 

تقریباً ۷۰۰ هزار مورد مرگ ناشی از ویروس کرونا یا مرتبط با آن ، این تعداد نشان دهنده فقدان مراقبت های اولیه پزشکی در بسیاری از مناطق برازیل است.
رنج میلیون ها نفر از برازیلی های فقیر و بیمار می تواند به زودی تا حدودی التیام یابد.
همانطور که رییس جمهور لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا از حزب چپگرای کارگران (PT) که از اول جنوری در قدرت است در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود، دولت او می خواهد برنامه بهداشتی « پزشک بیشتر» را در سریع ترین زمان ممکن فعال کند. .
نسیو فرناندز، دبیر مراقبت های بهداشتی اولیه در وزارت مسوول، در اواسط هفته گذشته گفت که از سرگیری این برنامه قریب الوقوع است.
ژایر بولسونارو، سلف فاشیست لولا، که دو روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود به فلوریدا گریخت، مدت کوتاهی پس از انتخاب وی تحت فشار ایالات متحده امریکا، به پروژه حمایت اجتماعی که با کمک کوبا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ ترسایی راه اندازی شده بود پایان داد.
همانطور که مجله برازیلی « کارتا کاپیتال » در آن زمان گزارش داد، او رویکرد خود را با سناتور راست افراطی جمهوری خواه ایالات متحده در فلوریدا، مارکو روبیو، هماهنگ کرد.
پرسی فرانسیسکو آلوارادو گودوی، روزنامه ‌نگار گواتمالایی نیز فاش کرد که مایکل پمپیو، رییس سابق سیا و وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده  امریکا نیز از این برنامه‌ها آگاه بوده است.
گودوی گزارش داد که خروج برازیل از برنامه « پزشک بیشتر» با هماهنگی سفارت ایالات متحده در برازیلیا و قونسلگری ایالات متحده در هشت شهر دیگر همراه بود.
بیش از ۸۳۰۰ پزشک، پرستار و مراقب کوبایی در سال ۲۰۱۹ مجبور به ترک این کشور شدند. سیستم بهداشت و درمان برازیل سقوط کرد. میلیون ها نفر، عمدتاً افراد فقیرتر، بدون مراقبت پزشکی رها شدند.
کانال خبری تله سور پنجشنبه گذشته موفقیت برنامه اجتماعی دولتی را یادآور شد تا آن زمان، حدود ۲۰ هزار پزشک کوبایی از بیش از ۱۱۳ میلیون بیمار در ۳۶۰۰ جامعه در طول دوره پنج ساله این برنامه مراقبت کرده بودند.
دولت جدید در برازیلیا اکنون می ‌خواهد دوباره بر راه اندازی این موضوع کار کند.
فرناندز به سی ‌ان ‌ان گفت: « یکی از اولویت‌های مراقبت‌های اولیه ما این است که متخصصان پزشکی را به مکان‌هایی ببریم که پزشک وجود ندارد.
این « یکی از فوری ترین وظایف » است زیرا داده های موجود نشان می دهد که « از بین ۵۵۶۸ ولسوالی، ۳۰۰ شهر وجود دارد که بیش از یک سال است که پزشک ندارند، ۸۰۰ شهر نمی توانند پزشک پیدا کنند، و ۱۲۰۰ شهر وجود دارد که تعداد پزشکان در آنجا بسیار زیاد است. ».
به گفته این مقام وزارت بهداشت، تا به امروز، جوامعی که محل زنده گی پزشکان کوبایی بوده‌اند که در سال ۲۰۱۹ ترسایی مجبور به ترک آنها شده‌اند، هنوز هم بدون پزشک هستند.
فرناندز توضیح داد: با این حال، در حال حاضر هیچ برنامه مشخصی برای «تکرار همان شکل همکاری با کوبا» وجود ندارد، زیرا پزشکان برازیلی در اولویت هستند و به آنها جاهای خالی پیشنهاد می شود.
پس از آن، پست های خالی به پزشکان برازیلی آموزش دیده در خارج از کشور ارایه می شود و در نهایت، موقعیت های خالی در اختیار پزشکان خارجی نیز قرار می گیرد.
با این حال، دولت دیلما روسف، رییس‌جمهور چپ‌گرا (۲۰۱۱-۲۰۱۶) با طرح‌های مشابهی برای رفع کمبود عرضه ناکام ماند، زیرا در آن زمان نه متقاضیان داخلی و نه خارجی به تعداد کافی برای مأموریت در مناطق روستایی یافت نمی‌شدند.
در نتیجه، روسف در سال ۲۰۱۳ برنامه « پزشک بیشتر» را با متخصصان پزشکی از کوبا با همکاری سازمان بهداشت پان امریکا (OPAS) راه اندازی کرد.
در آن زمان، سازمان ملل متحد امریکا همکاری موفق جنوب - جنوب را به عنوان نمونه ای از همکاری خوب ستود.
در حالی است که، متخصصان پزشکی از جزیره کوبا نیز در اروپا مستقر هستند. در پایان دسامبر، ۵۱ پزشک کوبایی وارد کاتانزارو، مرکز ولایت کالابریا در ایتالیا شدند.
آنها از جمله حدود ۵۰۰ متخصص پزشکی کوبایی هستند که امسال در بیمارستان های کالابریا کار خواهند کرد.
توافقنامه ای که در اگست گذشته توسط رییس جمهور منطقه، روبرتو اوچیوتو، و دولت کوبا امضا شد، قرار است به رفع کمبود پزشک در ولایت جنوبی ایتالیا کمک کند.

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۲۳ـ ۲۳۰۱

Copyright ©bamdaad 2023