اگر آب در دنیا تمام شود، چه اتفاقی می ‌افتد؟

 

منبع:  تله سور

پیامد دیگر، مهاجرت دسته‌ جمعی است. سال‌ ها پیش، موسسه جهانی آب تخمین زد که به ‌دلیل کمبود شدید آب ممکن است تا سال ۲۰۳۰ ترسایی بین ۲۴ تا ۷۰۰ میلیون نفر در جنوب صحرای افریقا آواره گردند.

در طی کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد محیط زیست و توسعه که در شهر ریودژانیرو، برزیل، در ژوین ۱۹۹۲ برگزار گردید، پیشنهاد شد که روز ۲۲ مارچ (دوم فروردین) به‌عنوان روز جهانی آب در نظر گرفته شود و در دسامبر همان سال این پیشنهاد از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

طبق گزارش کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل (UNHCR)  ۲،۲ میلیارد نفر بدون دسترسی به آب آشامیدنی زنده گی می ‌کنند و حداقل نیمی از جمعیت جهان در بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه‌ اند.

تحقیقات فاش می ‌کنند که سیاره ما ۷۰درصد از آب تشکیل شده است، اما تنها ۳،۵ درصد از آن آب شیرین و ۰،۵۲۵ درصد از آن قابل نوشیدن است. با توجه به تاثیری که کمبود آب بر زنده گی می ‌گذارد، صرفه ‌جویی و استفاده منطقی از آن ضروری می‌شود.

علل کمبود آب

گزارش جهانی سازمان ملل متحد در مورد توسعه منابع آب در سال ۲۰۲۰ ترسایی مطرح می‌ کند که تغییرات آب ‌و‌هوایی، پیامدهای شدیدتری (طوفان ‌ها، گردبادها و غیره) و همچنین خشکسالی ‌های گسترده و امواج گرما را به‌ همراه دارد.

افزایش دمای کره زمین باعث ذوب شدن یخچال‌ها و خاک‌ های منجمد شده است که قرن‌ ها منبع آب بوده‌اند.

علت دیگر آلوده گی آب ‌های زیاد، نشت زباله‌ های صنعتی، معدنی، شیمیایی، نفت وغیره است که همراه با قطع بی ‌رویه درختان، به خشک شدن رودخانه ‌ها و دریاچه‌ ها کمک می‌ کند.

از سوی دیگر، در فعالیت ‌های متعددی مانند تولید برخی کالاها یا مدیریت شهرک ‌های مسکونی ( به‌ ویژه در جوامع مصرفی)، اتلاف یا استفاده بیش از حد از آب مشاهده می‌شود.

پیامدها

سازمان بهداشت جهانی تخمین می ‌زند که سالانه بیش از ۵۰۲۰۰۰ مرگ ‌ومیر رخ می ‌دهد که ناشی از مصرف آب آلوده است که می ‌تواند باعث بیماری‌ هایی مانند اسهال، وبا و یا فلج اطفال شود، یا به مصرف محدود آب منجر می ‌شود که به ‌نوبه‌ خود کم ‌آبی بدن و سایر عوارض پیامدهای آنست.

کمبود آب بر زراعت ، مالداری و صنعت (حوزه‌ های مرتبط با تولید غذا) تأثیر می ‌گذارد و از این ‌رو در زمینه تغذیه، موجب ناامنی و گرسنگی می ‌شود. همچنین باعث ناپدید شدن گونه‌ های گیاهی می ‌شود و تاثیر متناظر بر روی گونه‌ های جانوری دارد که منبع غذایی خود را در گیاهان می ‌یابند و همین ‌طور سبب افزایش فقر و درگیری می ‌شود.

پیامد دیگر، مهاجرت دسته‌ جمعی است. سال ‌ها پیش، موسسه جهانی آب تخمین زد که به ‌دلیل کمبود شدید آب ممکن است تا سال ۲۰۳۰ ترسایی  بین ۲۴ تا ۷۰۰ میلیون نفر در جنوب صحرای افریقا آواره گردند.

براساس گزارش موسسه منابع جهانی (WRI)، در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در منطقه ‌هایی با کمبود آب زنده گی می ‌کنند و تا سال ۲۰۲۵ ترسایی تا ۳،۵ میلیارد نفر ممکن است از کمبود آب رنج ببرند.

موسسه منابع جهانی خاطرنشان می‌ کند که کشورهایی که بیش از همه در معرض تاثر این مشکل قرار گرفته‌ اند در خاورمیانه و شمال افریقا هستند و در بین پنج کشور اول، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و قطر قرار دارند. سازمان ملل هر سال یادآوری می‌ کند که این به‌عهده ماست که این منبع گرانبهای زنده گی را هدر ندهیم و آگاهی‌ های زیست ‌محیطی را برای مراقبت از آن و به ارثیه گذاشتن آن برای نسل‌های آینده ارتقا دهیم.

 

بامـداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۲۲ـ ۲۹۰۳

Copyright ©bamdaad 2022