وزارت عدلیه ج.ا.ا  و روز جهانی محو خشونت علیه زنان

 

برخی از وزارت خانه های جمهوری افغانستان پیوسته گزارشات و خبرنامه هایی در باره کارکرد ها و دیدگاه های شانرا غرض نشر به اداره بامداد می فرستند. اینک از این جمع  خبرنامه مورخ ۴ قوس وزارت وزارت عدلیه ج ا ا به مناسبت «  روز جهانی محو خشونت در برابر زنان » را  برای آگاهی خواننده گان ارجمند تارنمای بامداد به نشر می رسانیم . هدف از این اقدام  نه کدام  وابسته گی و یا خوش خدمتی ما به نظام ، بل آگاهی خواننده گان تارنمای بامداد با تلاش های صد ها کارمند باوجدان و خدمت گذار به مردم در ادارات دولتی ج ا می باشد که راه آنها از رهبران فاسد و استفاده جوی حاکمیت جداست. ـ بامداد

 

وزارت عدلیه ج.ا.ا روز جهانی محو خشونت علیه زنان را به زنان افغان و جهان مبارک باد گفته، آرزو می ‌کند تا در حرکت خویش در راستای ایجاد یک جامعه خالی از خشونت به موفقیت‌ های بیشتر نایل آییم.

وزارت عدلیه بر بنیاد ماده ۵۶  قانون اساسی و با توجه به مسوولیت‌ هایی که مطابق ماده ۱۲ قانون منع خشونت علیه زن دارد، به منظور محو خشونت علیه زنان، از آغاز سال مالی ۱۳۹۶  تا اکنون، فعالیت‌های  زیر را انجام داده است:

ـ برگزاری کمپاین سه ماهه آگاهی دهی حقوقی به گونه ویژه  در۷ ولایت ( کابل، بلخ، هرات،کندز،  بامیان، بدخشان و ننگرهار) برای نزدیک به ۳۸۰۰ تن از معلمان مکاتب، متنفذین و روسای شوراهای محلی، محصلان پوهنتون‌ های دولتی و خصوصی و شاگردان مکاتب، از طریق راه اندازی پارچه‌ های تمثیلی، برنامه های آموزشی، مسابقه دانش حقوقی و از طریق رادیوهای محلی و مرکزی؛

ـ  برگزاری برنامه‌ های آگاهی دهی حقوقی برای بیش از ۸۶۰۰ تن از کارمندان اداره های دولتی، اطفال متخلف از قانون، شاگردان مکاتب و باشنده گان محلات در مرکز و ولایات؛

ـ طبع، نشر و توزیع بیش از ۴۹ هزار نسخه اوراق تبلیغاتی (بروشور، پوستر، بلبورد) در رابطه به حقوق مالی زن و منع خشونت علیه زن درمرکز و ولایات.

هرچند عوامل بسیاری به شمول عرف و عادات ناپسند و در برخی نقاط ، نا امنی، سبب نارسایی‌های وزارت عدلیه در امر آگاهی دهی حقوقی در سراسر کشور شده است. اما با آن‌هم آمارها نشان می ‌دهد که خوشبختانه کارهای موثری صورت گرفته است.

به باورما، آگاهی دهی حقوقی یک مسوولیت مشترک و ملی است؛ لازم است تا همه به نحوی در راستای بلند بردن آگاهی های حقوقی شهروندان کار کنیم.  یکی از راه‌هایی که در محو خشونت علیه زنان، نقش موثرتر دارد، انسجام و هماهنگی فعالیت‌های  آگاهی دهی تمامی نهادهای ملی و بین المللی است.

وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان ،اعلامیه خبری  ؛ مورخ شنبه ۴ قوس ۱۳۹۶

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۱۷ـ ۲۷۱۱