در ادامه یک سنت پرافتخار

 

دکتر اسد محسن زاده

نزدهمین فستیوال جهانی جوانان و دانشجویان منحیث سنت پرارزش جنبش جوانان جهان درمبارزه به خاطر صلح، دوستی و همبسته گی  جهانی به روز ۱۵ اکتوبر سال روان ترسایی در شهر سوچی ( جمهوری فدراتیف روسیه ) ، با شرکت نزدیک به ۳۰۰۰۰ جوان از ۱۸۳ کشور از سراسر جهان  ضمن مراسم باشکوه گشایش یافت . پس از سال های ۱۹۵۷ و ۱۹۸۵  ( اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ) این سومین باریست که جشنواره  جهانی دراین کشور برپا می گردد.

 

فستیوال های جهانی جوانان و دانشجویان یکی از ابتکارات بزرگ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات بود که  در ۱۰ نوامبر ۱۹۴۵ ترسایی برخاکستر جنگ دوم جهانی اساسگذاری شده ؛ و درتشکل و بسیج جنبش جوانان جهان  بدور آرمان های صلح ، دوستی ، همبسته گی و مبارزه علیه جنگ و مسابقه تسلیحاتی  خدمات برازنده ایی را انجام داده است.

دروقت تصمیم گیری برای راه اندازی فستیوال جهانی جوانان ، این اماج ها برای جشنواره تعین شده بود: « ... این گردهمایی باید دوستی و تفاهم بین الملی جوانان کشورهای مختلف را رشد و تقویت نموده ؛ و درراه حفظ صلح و اعمارمجدد جهان سهم ارزشمندی را ایفا ؛ و با همه وسایل زنده گی ، و تلاشهای جوانان درکشورهای مختلف جهان را بازتاب دهـد. »

ازهمان روزهای نخست و اولین فستیوال درشهر زیبای پراگ در سال ۱۹۴۷ ترسایی که با شرکت ۱۷۰۰۰ جوان از ۷۱ کشور جهان  راه اندازی شد ، همین روحیه وخواست دردستوربرنامه کاری فدراسیون جهانی جوانان دموکرات قرار دارد. در فستیوال های جهانی جوانان و دانشجویان با حضور در نشست ها ، به تبادل اندوخته های سیاسی و فرهنگی باهم پرداخته و مبرم ترین مسایل جهانی ، منطقه ایی و ملی را به گفتمان میگیرند. 

بر بنیاد گزارش منابع خبری روسی در جشنواره امسال در سوچی  نزدیک به ۳۰۰۰۰ جوان و دانشجو از ۱۸۳ کشر جهان شرکت نموده اند. ( در ششمین جشنواره درسال ۱۹۵۷ ترسایی  ۳۴۰۰۰  جوان از ۱۳۱ کشور ؛ و در دوازدهمین فستیوال در سال ۱۹۸۵ در مسکو  ۲۶۰۰۰ جوان از ۱۵۷ کشور جهان شرکت نموده بودند. )  

سازماندهنده گان این جشنواره ، از جمله فدراسیون جهانی جوانان دموکرات به این باور اند که این جشنواره  از نظر خصلت خود دارای تفاوت های با فستیوال های  پرتوریا (افریقایی جنوبی ) وکیتو(اکوادور ) می باشد که در آنها فدراسیون جهانی جوانان دموکرات ، اتحادیه بین المللی دانشجویان و  کمیته های ملی فستیوال نقش برازنده تری داشتند. در فستیوال حاضر درکنار فدراسیون جهانی جوانان دموکرات ، شورای جوانان روسیه ؛و گروپی در نزدیکی با موسسات دولتی روسیه « اداره روسی »  نقش برازنده دارند. شماری از کمیته های ملی تدارک فستیوال با نگرانی یاد آورشده اند که باید هوشیار بود تا روحیه انترناسیونالیستی واصول ضد امپریالیستی جنبش ؛ و اندوخته های فستیوال های جهانی جوانان و دانشجویان مورد سواستفاد قرارنگیرند. این ها می گویند که : « روسیه معادل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیست !» همین تشویش در روز گشایش رسمی جشنواره درمجتمع ورزش های زمستانی درشهرسوچی برجسته گردید. این مراسم  شباهت های بیشتر به گشایش مراسم دولتی مسابقات المپیای سوچی در سال ۲۰۱۴ ترسایی داشتتتا گشایش فستیوال سال ۱۹۸۵در مسکو. درسوچی بیشتربه شعر، موسیقی و تخنیک جا داده شده است تا به مبارزه ضد امپریالیستی .

اما مراسم روزشنبه ۱۴ اکتوبر درمسکو، که با رژه جوان ازسراسرجهان و شعارهای صلح خواهی ، همبسته گی بین المللی ، مبارزه ضد امپریالیستی و دفاع از خواست ها و حقوق جوانان و دانشجویان بر پا گردیده بود روح  جشنواره های گذشته درمسکو را تازه می نمود. دراین مراسم هیات های شرکت کننده لاری های کهنه نظامی را به رنگ پرچم کشورهای شان تزیین، و با پخش سرودهای انقلابی و مردمی ؛ و دادن شعارهای همبسته گی و دادخواهی از خیابان های مسکو گذشتند.

 

درمراسم گشایش فستیوال نیکولاس پاپا دیمیتریو (Nicolas Papademitriou ) رییس فدراسیون جهانی جوانان دموکرات با اختصار صحبت؛ و درسخن رانی خود گفت : « ... امسال این جشنواره در کشوری برپا می گردد که مردمان آن با راه اندازی انقلاب اکتوبر صد سال پیش تر، و پیروزی بر فاشیزم درجنگ دوم جهانی  تاریخ بشریت را تغیر دادند.»  او درادامه گفت که : « امروز نیز سوال مبارزه دربرابر امپریالیزم ، دفاع از صلح وعدالت اجتماعی در برابر ما قرار دارد.»

سپس ولادیمیر پوتین رییس جمهور، جهوری فدراتیف روسیه با سخن رانی  کوتاه  نزدهمین فستیوال جهانی جوانان را رسماْ افتاح نمود . این جشنواره از تاریخ ۱۵ الی ۲۱ اکتوبر سال روان در سوچی ادامه می یابد.

ولادیمیر پوتین دربخشی از سخن رانی اش گفت : « جشنواره جوانان و دانشجویان درسوچی، از پراستقبال ترین جشنواره در تاریخ خود بوده ، و نزدیک به ۳۰۰۰۰ جوان از بیش از ۱۸۳ کشور جهان ، ازهمه ایی قاره ها برای صلح در اینجا ، دراین شهر گردهم آمده اند ...من به همه ایی شما که به روسیه و به نزدهمین جشنواره جهانی  جوانان و دانشجویان آمده اید خوش آمد می گویم. این فستیوال بیشترین شرکت کننده را در تاریخ خود در اینجا درسوچی گردهم آورده است.»

وی افزود: « دوستی ما را متحد و نزدیک می سازد...متیقن هستم که تمام شما ارزش ها مشترک و دید مشترک دارید. کارکنید، زحمت بکشید و به اهداف خود برسد. آینده از شما است و به همه شما در همه عرصه ها موفقیت آرزو میکنم .نسل جوان همیشه مفکوره جدید دارد و به شکل دیگرمی اندیشد.آینده شما به دست خودتان است.  فقط سعی ورزید و به پیش بروید. بگذارتمام آرزوهای تان برآورده گردد».

 ولادیمیر پوتین در پایان سخنرانی اش فستیوال را گشوده ؛ و به شرکت کننده گان فستیوال جهانی جوانان و دانشجویان آرزوی پیروزی نمود. در جریان نزدهمین فستیوال جهانی در سوچی قرار است گروه های کاری دربخش های : « سیاست های جهانی : چگونه می توان از صلح مواظبت کرد » ، « آینده تکنالوژی »، «  بهداشت و حفظ محیط زیست »، « آینده تکنالوژی و آموزش و پرورش جهانی»، « اقتصاد برای انکشاف فردا » ، « رسانه های جدید » و... ایجاد و  به برسی مسایل یادشده بپردازند. علاوتاً قرار است دراین جریان گفت و گوهایی نیزبا شخصیت های سیاسی و اجتماعی از جمله لاوروف وزیر خارجه روسیه ، فریدریک بیگ بیدر ـ نویسنده ، کلود لیلوخ ـ  دایرکتر فیلم ،چند وزیرکابینه روسیه ، اورشکین ، منتورف  و نیکوفورف ...نیز راه اندازی شود.

این برنامه ها که بیشتر توسط « اداره روسی »  در پروگرام کاری فستیوال شامل شده است با ناسازگاری شمار زیادی از سازمان های جوانان روبرو شده؛ و این سازمان ها تلاش دارند تا در یاری با نماینده سندیکاهای کارگری و جنبش های صلح  برنامه های جداگانه ایی را تدوین و روح مبارزه ، وخواست های  بنیادی فدراسیون جهانی جوانان دموکرات را زنده نگهدارند. وقتی فدراسیون جهانی جوانان دموکرات به روز دهم نوامبر ۱۹۴۵ ترسایی درشهر لندن اساسگذاری شد؛ درآن وقت تصمیم اتخاذ شد تا پسران و دختران جوان وابسته به باورهای مختلف دینی و سیاسی در مبارزه به خاطر صلح ، دموکراسی ، رهایی از یوغ استعمار و دستیابی به استقلال ملی ، مبارزه در برابر فاشیزم ، راسیزم و امپریالیزم ؛ و برابری سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی جوانان درهمه کشورها بکوشند.    

درخوریاد است که نماینده گان جوانان افغانستان ؛ س د ج ا منحیث عضو فعال جنبش جهانی جوانان ،عضو فدراسیون جهانی جوانان دموکرات واتحادیه بین المللی دانشجویان درسال های : ۱۹۷۸ ترسایی ( یازدهمین فستیوال ) درهاوانا ، ۱۹۸۵ ( دوازدهمین فستیوال) درمسکو و ، ۱۹۸۹ ( سیزدهمین فستیوال ) درپینگیانگ شرکت فعال داشته ؛ و درگفتمان های سازنده ازخواست ها برحق جوانان برای دستیابی به صلح ، تحصیل ، کار و آموزش ؛ و مبارزه در برابراستعمار و بهره کشی ، جنایات بی مانند دربرابرمردم افغانستان و جهان ؛ و به خاطربرپایی یک جهان بهتر و به دور ازجنگ و جنایت دفاع نمودند.

درسال روان نیزهیات افغانی متشکل از حدود ۵۰ جوان افغان درفستیوال سوچی شرکت نموده است. درترکیب هیات افغانی دكتورمحمد تميم اخلاص، ریيس انجمن همكارى با جوانان افغانستان ، سيد كمال حيدرى رييس موسسه تحصيلى «هيله »، و معاون انجمن همكارى با جوانان افغانستان، شاه سلطان عاكفى، آتشه فرهنگى سفارت کبرای افغان در مسکوافغانستان نیز شرکت دارند. ریاست هیات افغانی را كمال سادات ختک معين امور جوانان در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به عهده دارد.

آنهایی که مایل اند گزارشات و رخدادهای مربوط به این فستیوال را به زبانهای المانی ، روسی و انگلیسی دنبال نمایند، می توانند به نشانی های زیر روآورند:

http://weltfestspiele.de/category/2017/

http://russia2017.com/en/

http://russia2017.com/

  بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۷۱۰