دختران و زنان جوان پناه جوی سوری که از جنگ این کشور به ترکیه پناهنده شده‌اند در برابر ۵ تا ۶ هزار لیره ترکی * به عنوان همسر دوم به شهروندان ترکیه  فروخته می ‌شوند…

نشریه جمهوریت در گزارشی به وضعیت دختران و زنان آواره سوری در ترکیه پرداخته که بخشی از آنها برای رهایی از وضعیت اسفبار خود به عنوان همسر دوم به عقد شهروندان ترک درآمده‌اند.
در این گزارش که منبع اصلی آن تایمز انگلیس عنوان شده، آمده است: دختران و زنان جوان پناه جوی سوری که از جنگ این کشور به ترکیه پناهنده شده‌اند در برابر ۵ تا ۶ هزار لیره ترکی به عنوان زن دوم به شهروندان ترکیه فروخته می‌ شوند.
بنا براین گزارش مردان مسن ترک ، دختران جوان سوری را از خانواده‌های آنها خریداری می ‌کنند. برای این اساس قیمت این دختران با توجه به ظاهــر، قــد، رنگ چشمان و سن قیمت گذاری می ‌شوند.
بسیاری از این دختران بعد از چند ماه زنده گی که با سختی‌هایی برای آنها همراه است جدا شده و خانه‌ های این افراد را ترک می‌ کنند.
در حال حاضر ۳ میلیون پناهنده  سوری در ترکیه حضور دارند که این رویداد در بخشی از این پناهنده گان در جریان است. بنا بر گفته یکی از واسطه ها این ازدواج‌ها، بعضی دختران سوری تا ۱۱ هزار لیره نیز به فروش رسیده‌اند که جوانترین آنها  ۱۳ سال داشته است.
از آنجا که همسر دوم در ترکیه چندان مرسوم نیست، این ازدواج‌ها به صورت مخفی انجام می ‌گیرد و بعد ازمدتی این مردان دچار مشکلاتی می ‌شوند که مجبور به رها کردن دختران سوری می ‌شوند. بیش تر این دختران هنگام فروش ۱۳ تا ۱۸ ساله بوده؛ و به مردان مسن ترک فروخته می شوند.
این دختران بعد از جدایی از مردان ترک از روی خجالت و شرمساری به سمت خانواده خود باز نمی‌ گردند و بر این اساس به شهرهای بزرگ ترکیه رفته و کار می‌ کنند که برخی از آنها مسیرشان به کلوب‌های شبانه می‌ افتد.
بیش از ۶ سال از بحران سوریه می‌ گذرد که حاصل آن ده‌ها هزار کشته  و میلیون‌ها ‌آواره سوری است. در این بحران برخی کشورهای همسایه و جهان به ویژه امریکا اقدام به حمایت از تروریست‌های سوری و خارجی و نیز تسلیح آنها کردند تا نظام سوریه هر چه زودتر سقوط کند اما با مقاومت ارتش سوریه و حمایت بخش اعظم مردم این کشور از دولت دمشق چنین اتفاقی رخ نداد. با این وجود آثار مخرب این جنگ ۶ ساله که از همه دنیا تروریست‌ها با حمایت عربستان و اردن و امارات در آن حضور دارند ؛ و کشورهایی نظیر امریکا و ترکیه  نیروهای نظامی خود را بدون اجازه دولت دمشق وارد این کشور کرده‌اند ویرانی سوریه را در پی داشته است. دستگاه ولایت مطلقه  فقیه و حاکمیت دینی نیز در این جنایت و ویرانگری سهیم است.
مردم سوریه نیز که دارای تمدنی کهن هستند ، مجبور به کوچ به کشورهای دیگر شده‌اند شرایط خوبی را در کشورهای میزبان ندارند. / ص م

 

*  ۴،۱۷ لیره ترکی  برابر است با ۱ ایرو
 
  بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۱۷ـ ۱۸۰۹