هنگامی که وزير امور خارجه ايالات متحده امريکا، کالين پاول قصد داشت تصاوير (جعلی ) خود را در مورد سلاح‌های کشتار جمعی صدام حسين در ساختمان سارمان ملل متحد در نيويورک نمايش دهـد، قبلاً پافشاری کرده بود که نمونه کپی «گرنيکا» که در همان سالن به ديوار آويخته بود، با پرده پوشيده شود. به گفته يک ديپلومات امريکايی وقتی که پاول در مورد جنگ سخن می‌گفت، تصوير زنان کودکان و حيواناتی که فرياد می‌کشيدند و درد و رنج ناشی از بمباران‌ها را به نمايش می‌گذاردند، «دکور مناسبی» نبود.

 

۱۲ جولای ۱۹۳۷ ترسایی يعنی ۷۵ سال پيش از اين پابلو پيکاسو « گرنيکا »، اين اثر جاودانه و ماندگار خود را در نمايشگاه جهانی پاريس برای اولين بار در معرض ديد مردم قرار داد.

از حملات هوايی لژيون کوندور به شهر گرنيکا  باسکن لند هنوز سه ماه نگذشته بود. روز ۲۶ اپريل جنگنده‌های المان فاشيستی با همکاری واحد هاینيرو داوطلب ايتاليايی اين شهر را با خاک يکسان کردند. تعداد قربانيان اين حمله بين چندين صد تا ۱۵٠٠ کشته تخمين زده می‌ شود. اولين حمله تروريستی عظيم يک ناوگان هوايی به مردم غيرنظامی در سطح جهان خشم و برافروختگی عظيمی به دنبال داشت.

در سال ۱۹۳۶ ترسایی پيکاسو از طرف دولت اسپانيا مؤظف گرديده بود تصويری برای غرفه اسپانيا در نمايشگاه جهانی پاريس تهيه نمايد. پيکاسو بی‌درنگ سوژه انتخاب اوليه خود، «نقاش و مدلش» را لغو کرد و در عضو به بازتاب هنری حمله هوايی پرداخت. نتيجه اين کوشش مبدل به مسأله روز در سطح جهان شد که هنوز نيز مطرح است. تا اکنون هيچ تصوير ديگری مثل اين اثر جاويدان ۳۴۹ سانتی در ۷۷۷ سانتی متر اين ‌طور در ضمير مشترک بشريت عليه جنگ و خشونت تاثيرگـذار نبوده است. هرچند که پيکاسو در اين اثر خود تنها از نمودهای محيط  فرهنگی خود مثل گاو، اسپ و يا مريم مقدس وغيره  استفاده کرده بود، ولی زبان تصويری که موجودات مظلوم و رنج ‌ديده را روی پرده ثبت کرده بود، در کليه تمدن‌ها بی ‌واسطه تفهيم  شد. اثر‌گذاری اين اثر هنری تا به امروز قابل قياس با هيچ  اثر ديگری در جهان نيست.

هنگامی که وزير امور خارجه ايالات متحده امريکا، کالين پاول قصد داشت تصاوير (جعلی ) خود را در مورد سلاح‌های کشتار جمعی صدام حسين در ساختمان سارمان ملل متحد در نيويورک نمايش دهـد، قبلاً پافشاری کرده بود که نمونه کپی «گرنيکا» که در همان سالن به ديوار آويخته بود، با پرده پوشيده شود. به گفته يک ديپلومات امريکايی وقتی که پاول در مورد جنگ سخن می‌گفت، تصوير زنان کودکان و حيواناتی که فرياد می‌کشيدند و درد و رنج ناشی از بمباران‌ها را به نمايش می‌گذاردند، «دکور مناسبی» نبود./ او ست

 

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲/ ۱۷ـ ۰۶۰۸