افغانستان امن نیست!

پناه جوی نوجوان اخراجی از سویدن در حادثه تروریستی کابل کشته شد  

 

دفتر نماینده گی سازمان ملل در افغانستان در گزارشی نوشت که کابل یکی از خطرناک‌ ترین و ناامن‌ ترین مناطق درافغانستان است به همین دلیل اروپا اخراج پناه جویان افغان را متوقف کند.

به گزارش وبسایت « دیدبان حقوق بشر»، سویدن در 30 مارچ 20 تبعه افغان که درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود را از این کشور اخراج کرد.

کمتر از یک هفته پس از آن، در سوم جون، یک نوجوان از بین آن 20 نفر در انفجارهای کابل کشته شد.

این پناه جوی افغان از ولایت غزنی بود، این ولایت به دلیل تشدید درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان ناامن است.

گزارش ‌ها حاکی است که مقامات سویدنی به دلیل ابهام در داستان وی و اینکه او زمان زیادی را در ایران زنده گی کرده بود، درخواست پناهنده گی اوی را رد کرده بودند.

رد درخواست پناهنده گی پناه جویان افغان در صورتی در کشورهای اروپایی در حال افزایش است که این کشورها نا‌امنی و بی ‌ثباتی افغانستان را تکذیب نمی ‌کنند.

بسیاری از پناه جویان ازدیگرمناطق افغانستان که به کابل فرستاده شده‌ اند نیز تنها به شمار 1.5 میلیون آواره داخلی کشورمی ‌افزایند.

با این حال، افغانستان امن نیست. حمله بزرگ انتحاری در چهار راهی زنبق که بیش از 500 کشته و زخمی برجا گذاشت و حمله انتحاری دیگری در مراسم خاک سپاری دو روز پس از آن گواهی بر این موضوع است.

علاوه بر آن نیز دفتر نماینده گی سازمان ملل متحد در افغانستان ـ یوناما،  در گزارشی در ما فبروری نوشت: کابل یکی از خطرناک ‌ترین و ناامن ‌ترین مناطق در افغانستان است!

دو روز بعد از حمله انتحاری در نزدیکی سفارت المان در کابل، دولت المان به درستی اخراج پناه جویان افغان را به حالت تعویق درآورد.

در انتهای یادداشت دیدبان حقوق بشر نیز آمده است که دیگر کشورهای اروپایی نیز باید اخراج پناه جویان افغان را متوقف کنند. نباید پناهنده گان اخراج شده بیش تری کشته شوند تا ناامن بودن کابل برای بازگشت پناه جویان آشکار شود.

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۴/ ۱۷ـ ۱۶۰۶