تظاهرات برضد اخراج پناه جویان افغان ازالمان

 

الف سمیر
امروز شنبه ۱۱ فبروری سال روان ترسایی المان شاهد تظاهرات گسترده در ضدیت با اخراج  پناه جویان افغان از اینکشور بود. در تظاهراتی که برضد برگشت جبری افغان ها در شهرهای برلین ، هامبورگ ، شویرین و ایرفورت (تورینگن) ، هانور، دوسلدورف ، نورنبرگ ، اوگسبورگ  و... راه اندازی شده بود ؛ ده ها هزار تن از شهروندان المان ، پناهجویان افغان وسایر کشورها شرکت نمودند . دراین تظاهرات که از سوی احزاب و سازمان ها ترقی خواه المان ، نهاد های مدافع  پناه جویان از جمله سازمان « پرو اسیول Pro Asyl   » ، حزب چپی های المان  و شورای مهاجران افغان در المان  راه اندازی شده بود مظاهره کننده گان شعارهایی :

« کسی که اخراج می کند، به طالبان یاری می رساند!»،

« پناهجویان ، خوش آمدید !»،

« افغانستان کشور امن نیست !»،

« به افغانستان اخراج نکنید ، به مناطق جنگی اخراج نکنید! » و...

را درناسازگاری با این تصمیم دولت  المان با خود حمل می نمودند.

بنابر گزارش آژانس  خبرگزاری المان« DPA »  تا اکنون ایالت برلین طرح دیپورت پناه جویان را نداشته است ؛ اما با آن هم افغان های مقیم این ایالت نگران اخراج خود هستند. با این حال مجلس سنای این ایالت باید « موضع  روشن » در قبال این مساله اتخاذ کند.

این درحالی است که انگلا مرکل صدراعظم المان فدرال با نخست وزیران ایالت‌های این کشور روی طرح اخراج مصمم‌ تر و سریع تر پناهجویان با برگه « ترک خاک »  توافق کرده است. قرار است در این زمینه قانونی نیز تصویب گردد. خانم مرکل و نخست وزیران ۱۶ ایالت المان شام پنجشنبه  در برلین روی طرح ۱۶ فقره‌ای اخراج پناهجویان رد شده توافق کردند. یکی از مواد این طرح، ایجاد مرکز هماهنگی  اخراج در برلین است که نمایندهگان همه ایالت‌ها در آن شامل هستند.

بر بنیاد ارقام ارایه شده ازسوی  اداره فدرال  در امور پناه جویی ، تا پایان سال ۲۰۱۶ ترسایی برای تعداد ۲۰۶۲۰۰ پناه جو در المان برگه « ترک خاک » داده شده  است که از این میان به تعداد ۱۵۳ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها به طور موقت برگه تاخیر اخراج یا « دولدونگ » داده شده ؛ و به تعداد ۵۲ هزار و ۴۸۰ نفر دیگر باید بلافاصله خاک المان را ترک کنند. درهمین حال خانم زابینه اسپارواسر  نماینده ویژه المان در امور افغانستان و پاکستان، چندی قبل اعلام کرده بود که بسیاری از ۵۰۰ هزار پناهجوی افغان وارد شده به  خاک المان ، واجد شرایط پناهنده گی نمی باشند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نوشت که ، شرکت کننده گان تظاهرات روز شنبه  که به دعوت نهادهای مدافع حقوق پناهجویان دراین تظاهرات حضور داشتند، با حمله پارچه نوشت هایی خواستار توقف اخراج پناه جویان متقاضی پناهنده گی شدند.
بر اساس این گزارش، دامنه این تظاهرات به شهر دوسلدورف مرکز ایالت  نورد راین وستفالن در غرب المان نیز کشیده شده است و تظاهرکننده گان خواستار توجه به حقوق پناهجویان افغان شده اند.
این درحالی است که وزارت کشور المان اعلام کرده است که ۱۲ هزار و ۵۳۹ مهاجر افغان را وادار به ترک این کشور خواهد کرد.
برنامه برگشت پناهجویان افغان که درموافقت با دولت افغانستان صورت گرفته  است  درشرایطی پیاده می شود  که وضعیت امنیتی در افغانستان وخیم تر شده و با گسترش فعالیت های داعش در شمال افغانستان  ده ها هزار افغان بر اثر درگیری ها بی خانمان و مجبور به ترک مناطق مسکونی شان شدند.
از طرف دیگر وزارت داخله المان  می گوید که  مراکز شهرهای افغانستان از امنیت کافی برخوردار است و آن دسته از پناهجویان افغان که اخراج می شوند می توانند در این شهرها سکونت داشته باشند.
پیش تر انگلا مرکل صدر اعظم المان نیز بر اخراج اجباری پناه جویان افغان از این کشور تاکید کرده و گفته بود که برخی از مناطق افغانستان امنیت دارد و افغان ها به جای مهاجرت می توانند در مناطق امن این کشور زندگی کنند.
گفته می شود بیش از ۲۰۰ هزار تن از شهروندان افغان در طول چند دهه گذشته به المان آمده‌اند اما پناه جویانی که دریک سال گذشته به آن کشور سفر کرده اند به تدریج در حال اخراج شدن هستند.
با آنکه درارقام پیشکش شده از سوی نهاد ها و ادرات مختلف  فاوت های بزرگی به چشم می خورد ؛ با آنهم  گفته می شود که  بیش از هفت میلیون  مهاجر و پناه جوی افغان  در کشورهای جهان  وجود دارد که حدود سه میلیون تن از آنان به پاکستان ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ایران و بقیه در سایر سایر کشورهای جهان مهاجرت کرده اند.

 

در همین رابطه شورای مهاجران افغان اعلام کرد که درتظاهرات اعتراضی امروز در :
دوسلدورف حدود ۲۰۰۰ نفر،
هامبورگ ۱۵۰۰ نفر،
نورنبرگ ۸۰۰ نفر  و اوگسبورگ ۴۰۰ نفر شرکت نموده بودند. در خبرنامه شورای مهاجران آمده است که :
« نمایندگان شورای مهاجران افغان درالمان به حمایت از تظاهرکننده گان درتمامی این تظاهرات اشتراک داشته؛  و پلان عودت پناهجویان افغان را به افغانستان ناامن، خونین و پرازجنگ و مرگ، به سهم خود محکوم نمودند.
قابل یادآوریست که برخی ایالات کشورالمان نسبت اوضاع ناامن و حضورباندهای آدمکش در بسیاری ولایات افغانستان قبلاً بروز پنجشنبه مخالف خود را در برابر تصمیم دولت مرکزی اعلام داشته بودند.»

بامداد ـ فرهنگی و اجتماعی ـ ۲ /۱۷ ـ ۱۱۰۲