بسم الله الرحمن الرحیم

قطعنامه کنفرانس صلح و همگرایی سیاسی

منعقده شهر فرانکفورت - جرمنی

۹ و ۱۰ اپریل ۲۰۱۶

۱۹ و ۲۰ حمل ۱۳۹۵

 

مقدمه:

افغانستان از چندین دهه به این طرف دچار بحرانهای پی در پی گردیده است. هنوز یک بحران به پایان نمی رسد که بحران دیگری بروز می نماید.

در نتیجۀ تلاشهای پیگیر یک تعداد وطندوستان طرفدار صلح، کنفرانس صلح و همگرایی سیاسی به تاریخ ۹ و ۱۰ اپریل ۲۰۱۶ میلادی در شهر فرانکفورت کشور آلمان تدویر گردید و در پایان روز دهم اپریل با موفقیت به پایان رسید.

در این کنفرانس علاوه بر نمایندگان نهاد ها و احزاب سیاسی، تعداد کثیری از شخصیتهای مستقل سیاسی، اکادمیک و مذهبی اشتراک ورزیده بودند.

شرکت کنندگان کنفرانس با سخنرانی های همه جانبه به تحلیل و ارزیابی اوضاع جاری کشور و مشکلات آن پرداخته و در کار ورکشاپ های پنج گانه  سهم فعال ورزیدند.

کنفرانس موجودیت یک جبهۀ سیاسی به هدف تأمین صلح در کشور را در شرایط حاضر مبرم دانست. بدین منظور، شرکت کنندگان خواستار تشکیل یک جلسه نمایندگان احزاب سیاسی، نهاد های مدنی و شخصیتهای مستقل سیاسی، فرهنگی و علمی برای ایجاد جبهه واقعی صلح در داخل کشور شدند و در زمینه به فیصله های زیر رسیدند:

- اشتراک کنندگان کنفرانس صلح و همگرایی سیاسی که در کار آن نمایندگان نهاد های سیاسی و فرهنگی در خارج و تعداد کثیری از شخصیتهای فعال و مستقل اشتراک کرده بودند، از نشست حاضر که به منظور تبادل نظر پیرامون اوضاع پیچیدۀ کشور برگذار گردیده بود استقبال نموده و چنین نشستها را برای جستجو راه حل مشکلات موجود نیاز مبرم شمردند.

- اشتراک کنندگان به نظریات ارایه شده در کار کنفرانس (از طریق سخنرانی ها و اشتراک در ورکشاپ ها) به دیدۀ قدر نگریسته به آنها احترام می گذارند. و از آن نظریاتی که در جهت تدویر یک نشست نمایندگان احزاب سیاسی، نهاد های مدنی و شخصیتهای مستقل سیاسی، فرهنگی و علمی برای ایجاد جبهۀ صلح ملی ارایه شده اند حمایت و پشتیبانی کردند.

- به منظور نیل به اهداف بالا از تمام نهاد های سیاسی، فرهنگی و شخصیتهای مستقل صمیمانه تقاضا به عمل می آید تا در جهت ایجاد همسویی و همگرایی هرگونه اختلاف سلیقه ای و فکری را کنار گذاشته و با یافتن زبان مشترک در جهت ایجاد جبهه صلح ملی گامهای عملی بردارند.

- در کار کنفرانس نقش جوانان و زنان برجسته بود. شرکت کنندگان به نقش زنان و جوانان در کار کنفرانس ارج گذاشته و سهم گیری فعال آنان را در پروسۀ کار و فعالیت عملی این حرکت تاکید می کند.

- تراژیدی حاضر دروازۀ هر افغان را کوبیده است. این غم مشترک را با تلاش مشترک می توان پایان بخشید.

ایجاد جبهۀ صلح ملی راه پایان بخشیدن این تراژیدی بوده می تواند.

- به منظور تحقق فیصله های کنفرانس حاضر کمیسیونی متشکل از شخصیتهای مستقل و نمایندگان برخی از نهاد های سیاسی و فرهنگی ایجاد شد تا در عملی ساختن تصامیم و فیصله های کنفرانس صلح و همگرایی سیاسی اقدام نماید.

- شرکت کنندگان رسیدن به قدرت سیاسی از طریق راه های غیرقانونی را به شدت تقبیح نموده و تشکیل هرگونه حاکمیت از این طریق را مردود می دانند.

                                                     و من الله توفیق

 

 

بامداد ـ اجتماعی ـ ۳ /۱۶ ـ ۰۷۰۵