سخنرانی پوهندوی عبدالرازق اسمر پیرامون فعــالیت هیات رییسه ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی خواه افغــانستان ازشورای عالی ششم تا هفتم

 

مهمانان گرامی و رفقای عزیز،
اجازه بفرمایید، حضور شما را در هفتمین اجلاس شورای عالی ایتلاف ، صمیمانه خوش آمدید به عرض برسانیم.
دوستان معزز،
اجلاس شورای عالی را با تلاوت آیاتی از کلام مجید آغازمی نماییم ؛ متعاقب آن ارایه گزارش از فعالیت های بین اجلاس های ششم - هفتم شورای عالی ایتلاف ، پذیرش عضویت حزب آزادی مردم افغانستان ( آما ) اعتبار ازتاریخ سپردن تقاضا نامه عضویت ازجانب محترم محمد عمر نهضت رییس آن حزب   به هیات رییسه ایتلاف ؛ و معرفی داکتر صاحب غیور به نماینده گی ازحزب شورای تفاهم به حیث رییس دوره یی هفتم ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی خواه افغانستان وانتقال صلاحیت به ایشان توسط رییس دوره یی ششم هیات رییسه ایتلاف و سپس تقاضای صحبت تعهدی از داکتر صاحب غیور و در اخیر ارایه پرسش ها و نظریات اعضای شورای عالی ایتلاف و پاسخ ها و توضیحات ذریعه هیات رییسه ایتلاف و با صرف عصریه اجلاس شورای عالی پایان می یابد .
رفقا و دوستان ، اکنون به ارایه گزارش فعالیت های انجام شده بین دو شورای عالی ایتلاف می پردازیم :

گسترش ایتلاف یکی از وظایفی بود که در این راستی به همکاری کلیه رفقای عضو ایتلاف به خصوص هیات رییسه ، تلاش های خسته گی تاپذیری دست انجام سپرده شده بود که از جمله ملاقات های پی در پی را با عده یی از احزابی که بیشتر همسو تشخیص شده بودند، باید یاد آوری نمایم .
هیچ کدام از آن احزاب ، پلاتفورم و ساختار تشکیلاتی ایتلاف ما را با دست رد مواجه نساخته بودند؛ ولی ما می خواستیم از برنامه ها و اساسنامه های آن احزاب ما نیز آگاهی بیابیم که بعضی از آنها لطف نفرمودند تا حتا یک صفحه را به رفقای ملاقات کننده ما بسپارند. با وجودی که دید و بازدیدهای رسمی متعدد با ایشان داشتیم. اینکه چرا ؟ شاید آن احزاب در گرماگرمی پروسه انتخابات مصروف بوده باشند و یا ممکن بین خود به تفاهم نرسیده باشند ودر اخیر،ملاقات ها را نیز ترک گفتند و گذار ازایتلاف به ساختار حزب واحد یکی از مهمترین وظایف ما به حساب می آمد، در کلیه جلسات هیات رییسۀ ایتلاف، مبحث جدیدی زیر عنوان « روند ساختار حزب واحد » جای داده شد ؛ کمیته سیاسی ایتلاف تحت ریاست داکتر صاحب نایبی « (طرح سه مرحله یی ساختار حزب واحد » را آماده نمود وآن را به اجلاس نوبتی هیات رییسه سپرد، ازهمان هنگام بحث های لازم در باره آن آغاز یافت وهیات رییسه وظیفه داد تا طرح آن سند، توسط روسای احزاب عضو ایتلاف، در جلسات هیات های اجراییه شان به بحث گرفته شود تا کلیه اعضای ایتلاف در باره طرح متذکره به نظر واحد برسند.
متعاقب آن مرحله تصمیم اتخاذ شد، تا هیات رییسه به نوبت، با اعضای هیات های اجراییه احزاب عضو ایتلاف نشست های پرسش و پاسخ را سازماندهی و اجرا نمایند که در نتیجه از این مرحله نیز با موفقیت پیش رفتیم و کلیه نظریات و پرسش های رفقا جمع بندی شد و بار دیگر هیات رییسه ایتلاف به این نتیجه رسید که کار بیشتربا کلیه احزاب عضو ایتلاف در همین زمینه انجام داده شود که انجام پذیرفت.
پس از آن ، فاصله زمانی مشخص شد تا کلیه احزاب آخرین دید خویش را پیرامون طرح متذکره که چندین تعدیل هم درآن قبلاً وارد شده بود، به هیات رییسه بسپارند. و نیز ازجمله ، احزاب « شورای تفاهم »،« نهضت آینده » و « کمیسون انسجام اعضای حزب وطن وکلیه نیروهای ملی و وطندوست» درگام نخست ، تایید شان را اطمینان دادند و بعداً احزا ب «  تفاهم و دموکراسی » و « آما » تایید های شان را مبنی به طرح سه مرحله یی حزب واحد به هیات ریسه ایتلاف ترجیحآ اطمینان دادند ؛ ولی حزب مردم طرح دیگری را مطرح کرد که مبین تدویر کنفرانس و یک کنگره بود. هم چنان تفاهم دموکراسی نیز تدویر کنفرانس و کنگره را پیش کشید.
ما به کلیه رفقا اطمینان می دهیم که ایتلاف هیچ گاه تصمیم ندارد که ساختار حزب واحد را فدای متود ساختاری نماید ؛ ولی نایل آمدن به اتفاق آرا نزد ایتلاف از ارجحیت برخوردار است .
وظیفه مهم دیگری که دربرابر ایتلاف احزاب و سازمان های دموکرات و ترقی خواه وبه خصوص هیات رییسه آن قرار داشت ، عبارت از دریافت و به کارگیری متودهایی بود که طرز دید های رفقای ایتلاف را آنچنان نزدیک سازیم که دیگر به « یک گام به پیش و دو گام به پس» درایتلاف نیازی پیش نیاید؛ زیرا وقت نهایت اندک داریم و به این واقعیت ، همه ما وقوف کامل داریم و این را نیزمی بینیم وبا گوش های خود می شنویم که همه چشم انتظاران ما می گویند که «  همی شما کجاستید ؛ ولی ما اکثریت خاموش پراگنده را تشکیل داده ایم ؛ اگر جدی تر به عرض برسانم، ما از جانب مام وطن اجازه نداریم که دست های بیگانه سرنوشت وطن ما را رقم بزند و ما هنوز هم به نتیجه نرسیده باشیم .
به این مامول زمانی خواهیم رسید که به عوض توسل به جلسات دوگانه، کنفرانس ها و سیمنارها را نخست بین خود تا سرحدی ادامه دهیم که دیدهای ما اگر همسان شده نتواند؛ نزدیک باید شده بتواند؛ به این معنا که ما نمی توانیم هرچیزی را حزب دموکرات و ترقی خواه بنامیم؛ زیرا شما می دانید که حدود و ثغور نظر و عمل، در حزبی که ما و شما می سازیم مشخص و معلوم است.
فراموش نکنیم تعهدی که ما کرده ایم عبارت از صداقت به آنچه که تفاهم می نماییم، خواهد بود. لاغیر. هیچ گاه طریقه یک جلسه با همه و جلسه  دوم در خفا از دیگران ؛ ما را به سرمنزل نمیرساند.
رفقای عزیز و گرامی،
مردم کشور ما از یک دست نبودن ما، رنج جانکاهی را تحمل می نمایند، ما باید فهمیده باشیم که بیش از این:

   اگر بینی که نابینا و چاه هست   اگرخاموش بنشنی گناه است

 
مردم ما را دشمنان وطن از این دست به آن دست می فروشند و ودرطی ۳۸ سال است که بر ضد مردم وکشور ما دشمن می آفرینند و سیاهی می گسترانند.



هرکه ناموخت از گذشت روزگار   هیــــچ نامــــــوزد زهیچ آموز گار

۲۳ عقرب  ۱۳۹۴   

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱ /۱۵ ـ ۲۷۱۱