روز جهانی کارگر ، بیکاری و روزگارسیاه  کارگران افغانستان

داکترحبیب منگل

امرور اول می و۱۱ ثور روزجهانی کارگر وهمبسته گی کارگران جهان است . درافغانستان درشرایط از این روز تجلیل به عمل می آید که بیکاری و فقر درکشور بیداد میکند . در کشور ما آمار گروه بیکاران براساس آمار وزارت کار به چهار میلیون رسیده و شاید هم بیشتر از آن باشد. وتا اکنون برای مطالبات گروه های سرگردان بیکاران در چوک های شهرها در جستجوی کارهستند وحل معضل بیکاری وحقوق کارگران اقدام موثر به عمل نیامده است .بنابر آن شایسته ترین تجلیل از این روز عبارت از این است که کارگران ومزدبیگران کشور برای تامین حقوق حداقل ذیل انسانی و صنفی متحد شوند و بی امان مبارزه نمایند .
تاسیس بیمه های تامین اجتماعی وتجدید قانون کار براساس مطالبات کارگران ومزد بیگران، برقراری و تامین امنیت شغلی، لغو هر نوع تبعیض جنسیتی در محیط کار، دستمزد برابر در مقابل کار برابر، ممنوع کردن اشتغال زنان در کارهای سخت و زیان آور و از جمله های خواسته های برحق زنان کارگر و منع کردن قطعی کار کودکان.
به رسمیت شناخته شدن وحمایت بی قید و شرط از ایجاد وگسترش اتحادیه ها و تشکل‌های مستقل کارگری، اعتصاب و تظاهرات صلح امیز برای تامین حقوق و مطالبات قانونی ، منع کردن اخراج از کار و بیکارسازی کارگران .
تعین حداقل دستمزدها عادلانه و افزایش آن متناسب به هزینه زندگی وپرداخت منظم دستمزدها  و رفع هرگونه تبعیض در پرداخت مستمری بازنشسته گان و بهره‌مندی آنان از تامین اجتماعی  و خدمات درمانی .
تدوین و تصویب قانون جدید کار با دخالت مستقیم نمایندهای منتخب اتحادیه ها وتشکلات صنفی کارگران برخورداری تمامی بیکاران از بیمه بیکاری متناسب با یک زنده گی انسانی استاندرد تا زمان اشتغال به کار.تعطیلی رسمی اول ماه می و گنجاندن آن در تقویم رسمی کشور.
و درفرجام باید خاطر نشان ساخت که کارگران کشور درصورت به حقوق برحق خویش نایل آمده میتواند وازفقر واستثمار رهایی یافته میتواند که در اتحادیه های کارگری و یک جنبش نیرومند کارگری متحد شوند و برای تامین حقوق متحدانه برزمند و صاحب دموکراسی واقعی و یک حکومت خدمتگذار مردم شوند .

خجسته باد اول می روز جهانی همسبته گی کارگران جهان .

 بامداد ـ اجتماعی ـ ۴/ ۱۵ـ ۳۰۰۴