سیاست اتحادیه اروپا در برابر پناهنده گان مرگباراست

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سیاست مجرمانه ای را که

اتحادیه اروپا و کشورهای عضودر مورد پناهنده گان در مدت طولانی دنبال کرده اند محکوم میکند.

 

پاریس  ۲۰ اپریل ۲۰۱۵

در ساعات اولیه روز ۱۹ اپریل کشتی ماهی گیری که با حدود ۷۰۰ تن مسافر از لیبیا به قصد اروپا حرکت کرده بود واژگون شد. تنها چند ده نفر از این عده نجات یافتند و چند جنازه نیز پیدا شد. در جریان عملیات نجات، قایق دیگری با حدود ٣۰۰ مسافر درخواست کمک کرد. تا زمانی که اتحادیه اروپا از تغییر اساسی سیاست مهاجرت خود قصور می کند، جنازه های بیشتری در مرزهای آن تلنبار خواهند شد.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر سیاست مجرمانه ای را که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن مدت طولانی دنبال کرده اند محکوم می کند. این سیاست، با وجود آثار چشمگیر آن بر زنده گی انسان ها در سال های اخیر با تشکیل اداره فرونتکس (Frontex) برای مراقبت از مرزهای اتحادیه اروپا و برقراری سیستم اشتراک اطلاعات یوروسور (Eurosur) تقویت شده است. مبالغ عظیمی که سالانه برای مراقبت از مرزهای اروپا هزینه می شود، بازتاب راه یافت امنیتی درون نگر اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن است. خود داری از پشتیبانی از عملیات نجات ماره نوستروم (Mare Nostrum)  ایتالیا که در سال ۲۰۱۴ ترسایی بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر را نجات داد، و آغاز عملیات مراقبتی تریتون (Triton) در چارچوب فرونتکس، نشانه تداوم لجوجانه این سیاست غیرمسوولانه است: محافظت از اتحادیه اروپا از تهدید خیالی، به بهای زنده گی انسان ها.
دیمیتریس کریستوپولوس معاون فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  گفت: « وسواس در باره کنترول مرزی اروپا را به دژی تبدیل کرده که باعث مصیبت های انسانی در سطح گسترده می شود. شهروندان اروپا باید بفهمند که این مصیبت ها وقایع اجتناب ناپذیر نیستند، بلکه نتیجه سیاست های عمدی کشورهایشان هستند.»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را فرا می خواند راه های امن جایگزینی برای انسان های جویای محافظت در اتحادیه اروپا ایجاد کنند. بر اساس کنوانسیون ژنو مربوط‌ به‌ وضع‌ پناهنده گان (۱۹۵۱ترسایی) و منشور حقوق اساس اروپا (ماده ۱٨)، مهاجرانی که شرایط دریافت پناهنده گی را برآورده می کنند، یعنی کسانی که در کشور خود مورد آزار بوده اند یا دلیلی برای نگرانی از آزار دارند، حق دریافت حمایت بین المللی را دارند.
عبدالکریم لاهیجی  رییس فدراسیون، یادآوری کرد: «سوری ها، اریتره ای ها، سودانی ها و .... پناه جو هستند و کشورهای اروپایی تعهد دارند از آنها محافظت کنند. این افراد باید بتوانند بدون به خطر انداختن زنده گی خود خواهان حقوق شان شوند.»
ما از تمام کشورهای عضو اروپا می خواهیم صدور ویزه  بشردوستانه و پناهنده گی را تسهیل کنند و راه های قانونی دیگری را براساس توصیه اخیر اداره حقوق اساسی اروپا ارایه کنند.
به منظور واکنش به آثار مرگبار کنونی سیاست گذشته ، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید فوری عملیات جست و جو و نجات اروپایی را برپایه عملیات ماره نوستروم ایتالیا به راه بیاندازند.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرعضو کارزار فرانتگزیت است که هدف از آن آگاه سازی افکار عمومی و نماینده گان سیاسی تاثیر عملیات فرونتکس بر حقوق بشر است.

بامداد ـ اجتماعی ـ ۶/ ۱۵ـ ۲۲۰۴