حزب مردم افغانستان و تظاهرات ضد خشونت در المان

الف سمیر گزارشگر بامداد از المان

به دنبال شکنجه و به آتش کشیدن بی رحمانه پیکر بانو فرخنده در قلب شهر کابل ؛ و اوجگیری جنبش اعتراضی در داخل کشور ، فعالین جنبش های اجتماعی، احزاب و سازمانهای سیاسی افغانی  و شخصیت های فرهنگی  ـ اجتماعی در بسیاری از کشورهای جهان نیز به راهپیمایی و کنش های رنگارنگ اعتراضی پرداخته ؛ انزجار و ناسازگاری شانرا با این اقدام ضد انسانی و مخالف قانون و عدالت ابراز داشتند.

به ابتکار نهادها و انجمن های زنان ، مهاجرین ، فرهنگی ، حقوقی  و شخصیت های اجتماعی افغان در جمهوری فدرالی المان نیزمظاهرات و گردهمایی هایی درشهرهای برلین ، هامبورگ ، هانوور ، هسن ، فرانکفورت و مونشن راه اندازی شد ؛ که در آنها درکنار مهاجران افغان ، ترقیخواهان المانی ، ایرانی ، ترک  و نماینده گان سایر ملیت ها نیز شرکت نموده بودند. آنها همصدا با جامعه داغدار افغانی خواستار رسیده گی جدی به پرونده  قتل  فرخنده و تطبیق قانونیت درافغانستان شدند.
 خواست اساسی سخن رانان وشرکت کننده گان این گردهمایی ها را تطبیق عدالت و قانونیت در افغانستان ، جلوگیری از ادامه خشونت و خودسری، دستگیری و به محاکمه کشانیدن همه آنهایی که به گونه ای در این جنایت نابخشودنی شرکت داشته و یا آنرا ستایش کردند، جلوگیری از تبلیغات  و اقدامات  تحریک آمیز و خشونت بار بنام دین ، اشد مجازات برای عاملین جنایت، برخورد مسولانه  جامعه جهانی ازجمله دولت المان و اتحادیه اروپا در برابر مردم افغانستان تشکیل میداد.

دراین گردهمایی های مسالمت آمیز مردم عکس های آغشته به خون فرخنده ؛ و فرخنده درمیان شعله های آتش  را به عنوان همبستگی با این زن رنج دیده افغان به رخ کشیده وشعارهای « من فرخنده هستم ! » و « عدالت برای فرخنده » درهمه جا پیدا بود. دراین تظاهرات مردم در برابرعکس های فرخنده شمع روشن نموده  و درهامبورگ هزار دانه شمع را برای ادای احترام به شهامت فرخنده درمیدان شهر افروختند.

سخنرانان این گردهمایی ها ضمن اعتراض به سکوت و سازش پولیس و جمعیت تماشاگر ، از دولت و ارتجاع مذهبی که بنام  طالب ، القاعده ، داعش ، مجاهد  و... مردم را به جان هم انداخته و روزانه ده ها فرزند افغان را به کام مرگ می سپردند ؛ انتقاد نموده ؛ خواستار آن شدند تا جلو تبلیغات  و تحریکات ناجایز و ضد ملی این مرتجعین که بنام دین مقدس اسلام همه روزه از طریق منبر، تلویزون و مدارس دینی ادامه دارد گرفته شود. راهپیمایان از ناکارایی اقدامات دولت المان که مسوولیت تربیت و آموزش پولیس افغانستان را به عهده دارد و ازسیاست های اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی انتقاد نمودند.Demonstration in Hannover

رفیق علی رستمی مسوول بخش تبلیغ و ترویج  درشورای کشوری المان حزب مردم افغانستان  در باره این اعتراضات در المان و نقش اعضای حزب مردم افغانستان گفت:« حزب مردم افغانستان از همان روزهای نخست همصدا با سایر نیروهای عدالت پسند کشور این جنایت را تقبیح  نموده  و خواستار تعقیب  و مجازات عاملین آن شد. در اعلامیه شعبه اموراجتماعی شورای اروپایی از هموندان حزب  مردم افغانستان و ترقیخواهان افغان تقاضا شد تا با امکانات دست داشته به افشای این جنایت پرداخته و بخاطر تامین عدالت برای فرخنده بکوشند. علاوتاً درپیام شورای مرکزی حزب نیزمساله دادخواهی و افشای جنایتکاران و حامیان داخلی و خارجی شان صراحت داشت. ما در اروپا و به خصوص درکشور المان با امکانات دست داشته کوشیدم یکجا با سایر نیروهای عدالت خواه افغان اقداماتی را سازمان دهیم. طوریکه همه میدانند اعضای شورای ما در ده ها سازمان اجتماعی وصنفی درالمان فعل هستند. آنها دراتحادیه ها و شورا های زنان، اتحادیه های جوانان ، انجمن های مهاجران ، اتحادیه ها و نهاد های فرهنگی  و حقوقی کارهای سودمندی را در دفاع از مهاجرین افغان انجام میدهند. رفقای ما توانستند به همکاری سایرنهاد ها و شخصیت های عدلت پسند افغان در سازماندهی و رهبری این تظاهرات و گردهمایی ها نقش سودمندی را انجام دهند.»

رفیق علی رستمی در ادامه  گفت :« درتظاهرات و گردهمایی ها ی هامبورگ ، هانوور ، فرانکفورت  و شهرهای دیگر المان رفیق دوکتور شفیقه رزمنده عضو هیات رییسه شورای اروپایی ، رفیق نسرین منصور مسوول شعبه کار با زنان شورای اروپایی ، شماری از اعضای شورای اروپایی ، هیات رهبری شورای کشوری و شوراهای ایالتی المان همراه با هموندان و هواداران حزب ما و خانواده هایشان شرکت ؛ و از خواست های مشترک جامعه افغانی حمایت نمودند.»

 شایان ذکراست که گزارش خبری این راهپیمایی و گردهمایی ها به صورت گسترده ازطریق رسانه های المانی ، شبکه های اجتماعی و تلویزون های افغانی به نشر رسیده و از فیصله های این گردهمایی ها حمایت گسترده به عمل آمد.

عکس ها از سایت دویچه ویلی برگرفته شده است.

بامداد ـ اجتماعی ـ ۱/ ۱۵ـ ۰۷۰۴