پیام انجمن حقوقدانان افغان در اروپا به مناسبت  آغاز سال نو ۲۰۱۵ عیسوی

 

۳۱ دسامبر ۲۰۱۴

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا حلول سال نو عیسوی ۲۰۱۵ را به همه هموطنان که  زنده گی روز مره شان با این تقویم گره خورده است، هم مسلکان ارجمند و خانواده های شان و همچنان تمامی مردمان که حلول  سال نو ۲۰۱۵ عیسوی را تجلیل  و گرامی میدارند، تبریک و تهنیت میگوید.

با گذشت هر سال صد ها هزار افغان که در جمع اقلیت های ملی و پناهجویان در دیار غربت سالها را یکی پی دیگر اغاز میکنند و به پایان میرسانند و سال نو را به امید ها و ارزو های « فقط انسانی»  و به فال نیک میگیرند تا باشد  در قدم اول یک جایگاه انسانی و ابرومندانه را در این سرزمین ها بدست آورند و در آرامش ومصوونیت روانی بسربرند. این افغانان  دوراز وطن همچنان با روح روان درد ها و آلام و سایر مصایب ناشی از جنگ هموطنان را در داخل افغانستان عزیز احساس مینمایند و خود را در این آلام شریک میدانند، آرزومند یک صلح و ثبات و قطع خون زیری در کشور زادگاه شان اند.

ما در شرایط بطرف ختم سال ۲۰۱۴ عیسوی میرویم که  در این سال دها هزار پناهنده گان از کشور های نا امن و دچار جنگ های داخلی ، بخاطر بی ثباتی ، تهدید ، تبعیض مذهبی، سیاسی و تعلقیت های  گروهی اجبارآ ترک دیار و وطن آبائی میکنند و سرنوشت خود را با انبوه خطرات جانی رقم میزنند.

موج بزرگ و سیل آسای پناهجویان منجمله تعداد زیاد پناهنجویان هموطن افغان ما با تلفات بی سابقه پناهجویان،  در سالهای اخیر،  که در دریا ها طعمه آبهای توفانی میشوند، وحشت بار گردیده است. تلف شدن بی شمار پناهجویان ناشی از اضافه بار کردن در قایق های رابری کوچک توسط مافیای قاچاق انسان و همچنان  عدم سیاست های مسئولانه و حقوق بشری توسط حکومات مربوط به اتحادیه اروپائی و آسترالیا ، هردو عامل تلفات اند. بنا بر آمار تازه ( ۲۷ دسامبر) سازمان جهانی عفو بین المللی تنها در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۵۰۰ پناهجو که روانه اروپا بوده اند،  در مسیر راه در آب ها غرق شده اند. این سازمان ، دول اتحادیه اروپا را در عدم تجویز مسوولانه و عدم توجه  و اقدام به موقع بخاطر  نجات این انسانها ازآبهای ساحلی  محکوم نموده است و آنرا یک عمل مناقض با حقوق بشری دانسته است. متاٌسفانه که یک رقم درشت این تلف شده گان مهاجران افغان شامل زنان، کودکان و مردان میباشد.

شرایط در کمپ های پناهجویان در یونان ظالمانه و غیر مصئوون برای زنان، مردان و اطفال ، بخصوص  خانواده های افغان اند. داستان های جگر پاره کننده پناهجویان افغان که هر کدام شان نصف از عزیزان خویش را  در زیر چشمان شان در آبهای توفانی از دست داده و با نصف دیگر در بد ترین شرایط غیر انسانی بسر میبرند، مو در قد انسان راست میکند.

شرایط موجود پناهنده گی در تعداد زیاد از کشور ها منجمله سویدن، ناروی، هالند ، دنمارک و بلجیم روز تا روز وخیم و غیر انسانی میشوند. در سال ۲۰۱۴ تعدادی از هموطنان ما یا اینکه  از این کشور ها با دیپورت های اجباری به افغانستان نا امن فرستاده شده اند ویا آنان  خود در سرگردانی روانکاه از این کشور به آن کشور میروند تا اگر بخت با آنها یاری کند و جای برای زنده گی مصئوون انسانی در یابند.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا بحیث مدافع حقوق حقه تمام افغانان اخصاٌ حقوق پناهجویان ، در قدم اول از وزارت های امور مهاجرین و خارجه دولت افغانستان میخواهد تا  مساٌله قطع دیپورت های اجباری افغانان را رسماٌ با مقامات این کشور ها و اتحادیه اروپا مطرح سازد.  چنانچه  شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا طی اعلامیه مورخ ۱۸ اکتوبر ۲۰۱۴  خویش پیرامون این معضله بزرگ مراتب تشویش خویش را ابراز و نقاط نظر خویش را در آن ارائه نموده است و عطف توجه جدی مقامات دولتی افغانستان را در مورد خواستار گردیده است.

http://www.hoqooq.eu/refug191014.pdf 

انجمن حقوقدانان افغان در  اروپا  از تمامی نهاد های اجتماعی، حقوق بشر و احزاب سیاسی کشور های اروپائی تقاضا مینمائد تا با تمام امکانات شان بالای مقامات حکومتی شان فشار آورند تا با انواع درد ها  و رنج های پناهجویان پایان دهند و به حقوق انسانی شان احترام بگذارند.

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ارزومند است که سال ۲۰۱۵ سال فروکش شدن معضلات هموطنان پناهجو ما و سال پر از موفقیت و سعادت برای تمامی هموطنان ما در همه کشور های دیگر و ختم جنگ و آلام و مصائب ناشی از آن در کشور عزیز ما  افغانستان باشد.

 

با احترام

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

 

بامداد ـ اجتماعی ـ۱۵/۲ـ ۰۱۰۱