گردهمایی مسالمت آمیز مهاجران افغان در ولایت قم

 

تجمع مهاجران افغان  در اعتراض به افزایش فیس  دانش آموزان افغان در برابر اداره آموزش و پرورش قم ، بروز چهارشنبه سوم  ماه جدی سالروان  در خبرگزاری ها ی رسمی بازتاب چندانی پیدا نکرد. تنها در خبرگزاری محلی وایر ( ولایت  قم )  در این باره می خوانیم:

پس از برگزاری چند تجمع خانواده های مهاجران و پناه جویان افغان در اعتراض به افزایش شهریه های دانش آموزان در تهران و مشهد، شماری از این خانواده مقابل اداره آموزش و پرورش منطقه یک قم تجمع کردند.

تجمع خانواده های مهاجر افغان در قم روز چهارشنبه سوم ماه جدی مقابل اداره آموزش و پرورش ناحیه یک قم برگزار شد و در آن شماری از خانواده های مهاجر افغان با تاکید براینکه « توانایی پرداخت شهریه کودکانشان را ندارند»، خواهان لغو ابلاغیه افزایش سه برابری فیس دانش آموزان مهاجرشدند.

این تجمع مسالمت آمیز که در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی شده بود؛ از ساعت ده صبح آغاز و تا ساعت دوازده به طول انجامید و طی آن شماری از خانواده های مهاجر افغان ساکن قم به جلوگیری مدارس از حضور دانش آموزان‌شان در صنف های درس اعتراض کردند.

کمپاین های فعال در خصوص حقوق مهاجران افغان، ضمن انتشار خبر این تجمع؛ گزارش داده اند که در جریان گردهمایی خانواده های مهاجر در مقابل اداره آموزش و پرورش منطقه یک قم « تعداد ده تن از مردان حاضر در تجمع از میان جمعیت بیرون کشیده شده و دراتاقی در اداره آموزش و پرورش محبوس شدند که سرانجام پس از اعتراض شدید بانوان مهاجر آزاد شدند.»

حضور و فعالیت زنان مهاجر در این تجمع مسالمت آمیز نیز چون دو تجمع تهران و مشهد ، چشمگیر بود و نماینده اداره کل آموزش و پرورش ولایت قم با حضور در جمع معترضان از رایزنی با وزارتخانه آموزش و پرورش به منظور اخذ اجازه برای حداکثر مساعدت با مهاجران سخن گفت.

نماینده  اداره آموزش و پرورش قم درعین حال گفت که « هیچ دانش آموز مهاجر بخاطر شهریه تاکنون از کلاس های درس محروم نشده است»، اما این اظهاراتش با مخالفت خانواده های مهاجران مواجه شد که بر موارد متعدد جلوگیری از ورود فرزندان‌شان به مدارس اشاره می کردند.

مهاجران ساکن قم در پایان این تجمع اعلام کردند در صورت عدم رسیده گی به تقاضای شان تجمع مسالمت آمیز اما گسترده تری مقابل اداره کل آموزش و پرورش ولایت قم برگزار می کنند.

منبع خبر کمپاین های مجازی فعال در این زمینه است و به دعوت همین کمپاین ها این تجمع صورت گرفته است.

اما از طرفی در برخی از رسانه های مجازی و سایت های خبری متعلق به مهاجران افغان ساکن ایران این خبر را به خوبی پوشش داده اند.به گونه مثال  وبسایت همصنفی متعلق به دانشجویان افغان در دانشگاه بین المللی امام خمینی- قزوین با اعلام این خبر نوشت:

« این تجمع مسالمت آمیز که به صورت خودجوش و از طریق شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ  و لاین  پی ریزی شده بود،ساعت ده صبح آغاز و تا ساعت دوازده به طول انجامید.هم وطنان ما در این تجمع مسالمت امیز به عدم توانایی خانواده های افغان در پرداخت فیس دانش آموزان اشاره کردند و به جلوگیری مدارس از حضور دانش آموزان شان برسرکلاس های درس معترض بودند.حضور و فعالیت بانوان در این تجمع مسالمت آمیز بسیار چشمگیر بود.»

برخورداری از آموزش رایگان، حق همه کودکان این سرزمین است و دانش آموزان افغان ساکن ایران هم که خانواده های اغلب آنها استطاعت پرداخت فیس را ندارند، باید بتوانند از این حق بهره مند گردند. همتی عالی هم در سطح مسوولان و هم درمیان فعالان مورد نیاز است تا بساط تبعیض نژادی و قومی از آموزش و پرورش برچیده شود.

بامداد ـ اجتماعی ـ ۳/ ۱۴ـ ۲۸۱۲