نخست وزیر یونان: همچنان برای دریافت غرامت جنگ جهانی از المان مبارزه می‌ کنیم

به نقل از روزنامه «هندلز بلت » چاپ المان ، دولت یونان بار دیگر بر این درخواست خود که المان باید برای جنایات خود در یونان در جریان جنگ جهانی دوم غرامت پرداخت کند،  تاکید کرد.

آلکسیس تسیپراس  اولین نخست وزیر یونان است که از دهکده ایی که ارتش المان در جریان جنگ جهانی حدود ۳۰۰ نفر را در آن قتل عام کرد، بازدید نموده است.

دولت یونان همچنان در آینده می خواهد در این راستا کار کند که المان برای جنایات جنگی و آسیب هایی که در طول جنگ جهانی دوم به کشورش وارد کرده است غرامت پرداخت کند.

نخست وزیر یونان روزسه شنبه  در یک مراسم یادبود قربانیان نازیسم در روستای Komeno  یونان تاکید کرد که ما تا پایان در این مسیر مبارزه می کنیم تا به صورت دیپلوماتیک و در صورت لزوم با راهکار قانونی این امر را محقق کنیم.

ارتش المان در روستای Komeno  در اگست سال ۱۹۴۳ ترسایی بیش از ۳۰۰ نفر را به قتل رساند. تسیپراس اولین نخست وزیر یونان است که امروز از این منطقه بازدید کرده است. رسانه های یونانی به دلیل بحث های طولانی درباره لزوم پرداخت غرامت از طرف المان به یونان این دیدار را دارای ارزش نمادین بالایی می دانند.

سال های گذشته  درباره مبلغ غرامت درخواست شده بررسی های مختلفی از طرف وزارت مالیه یونان، بانک مرکزی و کمیسیون پارلمانی انجام گرفته است. براساس ارزیابی ها مبلغ غرامت بین ۲۶۹ و ۳۳۲ میلیارد یورو برآورد شده است. البته دولت المان مساله بدهی های یونان بابت غرامت های جنگ جهانی  را موضوعی فیصله یافته ارزیابی می کند.

سال گذشته نخست وزیر یونان اعلام کرد که المان باید ۲۷۸ میلیارد یورو غرامت جنگی به آتن پرداخت کند. مساله غرامت های جنگ جهانی دهه هاست که مناسبات بین المان و یونان را خدشه دار کرده است.

تاکید سازمان ملل به ادامه مذاکرات برای حل بحران یمن

معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد با رد این نظر که مذاکرات صلح یمن با عقیم ماندن تلاش های سیاسی به شکست وناکامی رسیده گفت: « حل بحران یمن تنها ار راه گفت وگو و مذاکره ممکن است و نه رویکردهای نظامی.»

فرهان حق روز دوشنبه درکنفرانس خبری درپاسخ به این سوال که آیا تلاش های سیاسی نماینده ویژه بان کی مون در امور یمن برای حل بحران این کشور با شکست مواجه شده است؟ گفت: « این تلاش ها به شکست نیانجامیده و اسماعیل شیخ احمد نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد پیشنهادهایی را در رابطه با چگونگی از سرگیری دوباره مذاکرات صلح به نماینده گان طرفین درگیر یمن ارایه داده است.

وی افزود ، نماینده گان طرفین قرار بود این پیشنهادها را با رهبران خود در میان گذاشته و پس از مشورت با آن ها نتایج را به نماینده بان کی مون اطلاع دهند.

فرهان حق بار دیگر به نقل از سرمنشی سازمان ملل متحد تاکید کرد که درگیری و توسل به رویکردهای نظامی قادر به حل بحران یمن نخواهد بود و از طرفین درگیر خواست تا هرچه زود تراز طریق تعامل با اسماعیل شیخ احمد زمینه برگزاری مذاکرات را فراهم کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز مورد حمله هوایی ائتلاف عربی در بیمارستان یمن قرار گرفت

سخنگوی سازمان پزشکان بدون مرز گفت: بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در ولایت  حجه یمن روز دوشنبه، ۱۵ اگست برابر با ۲۵ اسد مورد حمله جنگنده های ایتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی قرار گرفت.

در نتیجه این حمله، دست کم ۲۰ بیمار کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. اکنون زخمی شده گان تحت معالجه قرار دارند.

چندی پیش، سازمان پزشکان بدون مرز در توییتر خود عنوان کرد، ایتلاف عربی روز ۱۳ ماه جاری به یک مدرسه در ولایت صعده حمله کرد که بر اثر آن، ۱۰ دانش آموز کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند. اما ایتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی ۱۴ اگست حمله علیه مدرسه را رد کرد و هدف حمله را یک آموزشگاه در اردوگاه نیروهای مسلح حوثی خواند.

به گزارش خبرگزاری محلی، ایتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی  دست کم ۵۶ بارعلیه نیروهای مسلح حوثی و متحدانش حمله کرده است.

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۴/ ۱۶ـ ۱۷۰۸