٢٢٠ کشته و زخمی در حمله انتحاری « داعش » به قامشلی

انفجار یک لاری پراز مواد منفجره در شهر کردنشین  قامشلی  در شمال شرقی سوریه، دایره عملیات‌های انتحاری گروه تروریستی داعش را به مرزهای ترکیه رساند. شهر قامشلی، در ولایت  حسکه  در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد و جمعیت آن از کردها، عرب ‌ها، ارمنی‌ ها و آسوری‌ ها تشکیل شده است. این شهر تحت  کنترول ایتلافی با محوریت نیروهای کرد است؛ جایی که بارها نیروهای کرد سوری با داعش درگیر شده‌اند اما اکنون به نظر می ‌رسد حمله روز چهارشنبه یکی از بزرگ ‌ترین حملات داعش در نزدیکی مرزهای ترکیه باشد؛ کشوری که پس از کوتادی ١٥ جولای همچنان درگیر حل بحران‌ های داخلی است.
منابع خبری در سوریه اعلام کردند که بر اثر دو انفجار در غرب قامشلی ٥٠ نفر کشته و ۱۷۰ نفر زخمی شدند. این منابع افزودند که این انفجارها شعبه جذب نیرو - هیات دفاع و حمایتی- اداره فدرال دموکراتیک وابسته به کردها و مرکز نیروهای امنیتی کرد (آسایش) را در خیابان  منیر حبیب  در غرب شهر قامشلی سوریه هدف قرار داده بود. خبرگزاری رسمی سوریه ، سانا نیز گزارش داد، این انفجارها در مسیر ارتباطی بین میدان  الهلالیه  و میدان شهرک  الشباب  در بخش غربی قامشلی رخ داد. دیده ‌بان حقوق‌ بشر سوریه نیز در گزارشی اعلام کرد که هدف این انفجار پلیس محلی کردها بوده و به همین دلیل این کامیون در نزدیکی ساختمانی دولتی منفجر شده است.
درحال‌ حاضر، نیروهای دموکراتیک کُرد ‌سوریه که توسط امریکا پشتیبانی می ‌شوند، اصلی ‌ترین نیروهای مبارزی هستند که در شمال سوریه با داعش در حال جنگ هستند و در روزهای اخیر مناطق وسیعی را از داعش پس گرفته ‌اند. به گفته کارشناسان، درگیری شدید در  حلب  بزرگ ‌ترین شهر سوریه، یکی از دلایل این حمله انتحاری از سوی داعش است.

اتحادیه اروپا خواستار توقف شهرک‌ سازی در بیت المقدس شد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از اسرایيل خواست به درخواست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه مبنی‌ بر توقف سیاست‌های شهرک ‌سازی عمل کند. به نقل از سایت اتحادیه اروپا،  فدریکا موگرینی  در بیانیه‌ ای مطبوعاتی گفت: تصمیم اخیر تل‌آویو برای ساخت ۷۷۰ واحد مسکونی جدید در بیت المقدس شرقی امکان تشکیل دو کشور را از بین برده و باعث می‌شود حلقه‌ای از شهرک‌های اسرائیلی در اطراف شهر قدس به وجود بیاید و این مساله باعث جدایی بیشتر بیت المقدس شرقی از کرانه باختری می‌ شود. ساخت واحدهای مزبور، شهرک جیلو را تا حوالی جنوبی بیت المقدس شرقی گسترش می ‌دهد. این واحدها بخشی از طرحی بزرگ‌ تر است که حدود سه سال پیش مصوب شد؛ طرحی که براساس آن حدود هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

جان کری به اسلام‌آباد می‌ رود

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد رییس دستگاه دیپلوماسی امریکا برای سفر به اسلام ‌آباد در آینده‌ای نزدیک ابراز تمایل کرده است. به نقل از خبرگزاری سینهوا، جان کری، وزیر خارجه امریکا در جریان دیدار اخیرش با سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی دولت پاکستان، به او گفته است تمایل دارد در آینده‌ای نزدیک با هدف مرور وضعیت روابط دوجانبه به اسلام ‌آباد سفر کند. در بیانیه ‌ای که از سوی دستگاه دیپلوماسی پاکستان صادر شد، آمده است در جریان این سفر، بررسی مسائل منطقه ‌ای و به طور خاص، آخرین تحولات افغانستان ازجمله محورهای گفت‌ وگو خواهد بود.


انتشار جزییاتی از توافق روسیه و امریکا

با ورود بحران سوریه به ششمین سال، تلاش‌های تازه‌ بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی برای پایان ‌دادن به درگیری‌ها آغاز شده است. وزرای خارجه امریکا و روسیه در روزهای اخیر همواره از توافقی سری صحبت می ‌کنند که به‌ زودی به این بحران پایان می ‌دهد.

جان کری  وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده ‌است که در ماه آینده میلادی، جزییاتی از همکاری‌ های نظامی و اطلاعاتی با روسیه درباره سوریه را به افکار عمومی ارایه‌ کند. اما خبرگزاری رویترز در گزارشی بخشی‌هایی از این طرح مشترک را منتشر کرده است.  به ادعای رویترز، پیشنهادهای مطرح‌ شده میان واشنگتن و مسکو بر پایه تبادل اطلاعات و تعاملات در حملات هوایی علیه  جبهه‌ النصره ، شاخه القاعده در سوریه است. درعین‌ حال قرار است جلوی حملات هوایی ارتش ‌جمهوری سوریه  علیه نیروهای مسلح مورد حمایت غرب را بگیرد. در همین حال  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن دیگر خواهان کناره‌ گیری فوری بشار اسد از قدرت نیست چراکه معتقد است رفتن او سناریوی عراق و لیبیا را در سوریه تکرار می‌ کند. وزیر خارجه سوریه پیش از این گفته بود، دو طرف قصد دارند « گام‌هایی اساسی » برای ایجاد آتش‌ بس و افزایش ظرفیت‌ها برای مبارزه با « جبهه ‌النصره » و « داعش » بردارند. وزارت خارجه امریکا در بیانیه ‌ای گفته است هم روسیه و هم ایالات متحده از سازمان ملل متحد خواسته‌اند طرحی را برای « گذار سیاسی » در سوریه، بر پایه قطع ‌نامه‌های شورای امنیت درباره آن کشور آماده کند. با همه این ها، در ایالات متحده کسانی هستند که به مذاکرات کری و لاوروف و آینده همکاری دو طرف چندان خوش ‌بین نیستند؛ از جمله  جوزف دانفورد ، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا و  اش کارتر   وزیر دفاع آن کشور، که می ‌گویند این همکاری‌ ها نه بر پایه اعتماد که براساس مقررات و ضوابط صورت می ‌گیرد.

صدور حکم بازداشت ۴۷ روزنامه ‌نگار دیگر در ترکیه

پس از صدور حکم بازداشت ۴۲ روزنامه‌ نگار، څارنوالی ترکیه حکم دستگیری ۴۷ روزنامه‌ نگار و مقاله ‌نویس دیگر را نیز صادر کرد. این خبرنگاران برای روزنامه «زمان» کار می‌کنند که گفته می‌شود به جنبش « فتح‌ الله گولن» واعظ در تبعید نزدیک است. حکم جلب روزنامه ‌نگاران روزنامه « زمان » در حالی صادر شده که چهار ماه پیش دادگاهی در ترکیه کنتر,ل این روزنامه را به دولت واگذار کرد. همچنین قانون ‌گذاران ترکیه به اتفاق آرا تشکیل کمیته تحقیق برای کودتای نافرجام ١٥ جولای را تصویب کردند. به نقل از خبرگزاری آنادولو، این کمیته متشکل از نماینده گان پارلمانی چهار حزب سیاسی مهم ترکیه یعنی حزب حاکم «عدالت و توسعه»، حزب « مردم جمهوری‌خواه »، حزب    « دموکراتیک خلق‌ ها » و حزب « جنبش ملی » خواهد بود. بازرسان این کمیته نیز همانند څارنوال  ‌ها قادر خواهند بود از مظنونان ازجمله بازداشت ‌‌شده گان تحقیق و بازجویی کنند. این کمیته با هدف مشخص‌کردن حقایق مربوط به تلاش برای سرنگونی دولت انقره تشکیل می ‌شود. بکر بوزداغ  وزیر عدلیه ترکیه هشدار داد پارلمان باید اقدامات احتیاطی لازم را برای حفاظت از کشور در برابر احتمال وقوع یک کودتای جدید انجام دهد. درهمين ‌حال، وزارت عدلیه ترکیه گفته است که قصد دارد تا پنج ‌هزار و ١١٠ قاضی و څارنوال جدید را در کشور منصوب کند. آکادیمی عدلیه ترکیه نیز آزمونی مکتوب را برای کاندیداها بین ٢٨ تا ٣٠ جولای سال جاری میلادی برگزار می ‌کند تا کاندیداهای اصلی انتخاب شوند.

بامداد ـ  رخداد های مهم کشور ـ ۱/ ۱۶ـ ۳۰۰۷