درخواست اردوغان از امریکا برای تحویل گولن

 

رییس جمهور ترکیه تحویل مخالف سرسخت خود «فتح الله گولن» را از امریکا خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان در سخنانی در جمع مردم منطقه کیس یکلی استانبول گفت: «از اینجا بار ديگر خطاب به دولت و رییس جمهور امریکا می گویم؛ این شخصی (فتح الله گولن) را که در مزرعه ای ۴۰ هکتاری در كشورتان زنده گی می ‌کند اخراج كنيد، يا به ما تحویل دهید. من قبلا نيز عرض کرده بودم که اینها قصد کودتا دارند. امروز و پس از این حادثه مجددا می گویم که این فرد را به ترکیه تحویل دهید».
اتهامات دولت ترکیه علیه گولن درحالی است که وی هرگونه ارتباط با کودتای نافرجام اخیر را رد کرده است.
دیروز در پی مطرح شدن اتهاماتی از سوی مسوولان ترکیه علیه گولن، جان کری وزیر امور خارجۀ امریکا از مقامات ترکیه خواست اگر سندی برای دست داشتن وی در کودتا دارند ارایه کنند.
کری تاکید کرد که دولت آمریکا در فرآیند تحقیق دربارۀ علل و عوامل کودتای نافرجام اخیر، به انقره کمک خواهد کرد.

بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه پس از اعلام پایان کودتای نافرجام، در نشست مطبوعاتی مشترک با خلوصی آکار لوی درستیز ترکیه گفت که در مجموع ۱۶۱ نفر در جریان کودتا کشته شدند و هزار و ۴۴۰ نفر هم مجروح شده اند.

گولن: ممکن است کودتای ناکام کار اردوغان باشد

مبلغ اسلامی ساکن امریکا که توسط دولت ترکیه به تلاش برای تصرف قدرت در یک کودتای نظامی متهم شده رییس جمهوری این کشور را به انجام یک کودتای ناکام مرگبار متهم و وی را با هیتلر مقایسه کرد.

 به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، فتح الله گولن، مبلغ اسلامی ساکن امریکا که در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیا به سر می ‌برد، گفت: این احتمال وجود دارد که این کودتا توسط حزب حاکم عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، رئییس جمهوری ترکیه به راه افتاده و با هدف وارد کردن اتهامات بیشتر علیه طرفداران جنبش حیزمت و ارتش صورت گرفته باشد.

این در حالی است که چند ساعت قبل رجب طیب اردوغان که به صورت متداول گولن و طرفداران جنبش حیزمت را به تلاش برای سرنگونی وی متهم کرده از آمریکا خواست تا فتح الله گولن را مسترد کند.

گولن که گرین کارت آمریکا دارد اما یک شهروند امریکایی محسوب نمی‌ شود، گفت: نسبت به دورنماهای اخراج از امریکا نگران نیستم.

 این روحانی ۷۵ ساله ضمن محکوم کردن استفاده از خشونت برای سرنگونی اردوغان گفت: فکر نمی‌ کنم که جهان اتهامات مطرح شده توسط اردوغان علیه من را جدی بگیرد.

پس از کودتای ناکام برای تصرف قدرت در ترکیه توسط گروه بزرگی از افسران ارتش دست کم ۲۶۵ تن کشته شدند. در جریان این رویداد بیش از ۲۸۰۰ پرسنل نظامی بازداشت و ۲۷۰۰ تن دیگر از سمت‌های خود برکنار شدند.

فتح الله گولن گفت: به نظر می ‌رسد تلافی جویان منتظر افرادی که کودتا را به راه انداختند، بودند.

این روحانی همچنین تاکتیک‌های اردوغان را با تاکتیک ‌های استفاده شده توسط آدولف هیتلر برای پاکسازی حوزه سیاسی المان در دهه ۱۹۳۰ ترسایی که به یک حکومت خودکامه و پولیسی تبدیل شد، مقایسه کرد.

گولن گفت: کاملا مشخص است که در میان رهبری حزب حاکم و رییس جمهوری ترکیه عدم تحمل وجود دارد. آنها اموال و دفاتر مطبوعاتی را توقیف کرده درها را شکسته و مردم را به شیوه‌ای مشابه با شیوه نیروهای شبه نظامی هیتلر سرکوب کردند.

 

۳۶۶ بازداشتی و ۶۰ کشته در حوادث شب گذشته ترکیه

وزارت عدلیه ترکیه اعلام کرد که در حوادث شب گذشته در ترکیه ۶۰ تن کشته و ۳۶۶ نفر دیگر بازداشت شدند.

به گزارش  شبکه خبری الجزیره، وزارت عدلیه  ترکیه اعلام کرد که در حوادث شب گذشته در ترکیه ۶۰ تن کشته و ۳۶۶  نفر دیگر بازداشت شدند.

همچنین بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که نیروهایش کنترول اوضاع را در این کشور به دست گرفته‌ اند.

از سوی دیگر نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که فرمانده اول ارتش به عنوان رییس جدید  ستاد مشترک این کشور انتخاب شده است.

منابع خبری و سیاسی در ترکیه، جمعه شب از کودتا در این کشور و اشغال تمامی ساختمان‌های مهم دولتی و تغییر قانون اساسی ترکیه خبر دادند که پس از چند ساعت درگیری میان ارتش و هواداران دولت ترکیه، ‌مقامات رسمی در انقره شکست کودتا را اعلام کردند.

بامداد ـ  رخداد های مهم جهان ـ ۳/ ۱۶ـ ۱۷۰۷