بریتانیا کبیر به خروج از اتحادیه اروپا رای داد

 دیوید کامرون

صدراعظم انگلیس در واکنش به نتیجه همه پرسی خروج کشورش از اتحادیه اروپا گفت: به انتخاب مردم بریتانیا باید احترام گذاشته شود.

دیوید کامرون  صدراعظم انگلیس امروز جمعه پس از اعلام نتایج نهایی همه پرسی تاریخی خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا گفت: باید به خواست مردم احترام گذاشته شود.

وی با بیان اینکه بریتانیا به رهبری جدید نیاز دارد گفت: ما نیاز داریم که یک نخست وزیر جدید در ماه اکتبر بر سر کار آید.

بعد از شمارش آرای حوزه‌های رای‌گیری در بریتانیا طرفداران خروج این کشور از اتحادیه اروپا با کسب ۹،۵۱  از آرا بر دیدگاه باقی ماندن در این اتحادیه پیروز شدند.

پس از رای تاریخی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپایی، آینده دیوید کامرون، نخست ‌وزیر این کشور، که تلاش فراوانی برای ماندن در اتحادیه اروپایی داشت در ابهام قرار گرفت.

فشارها بر کامرون برای استعفا

پس از رای تاریخی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپایی، آینده دیوید کامرون، نخست ‌وزیر این کشور، که تلاش فراوانی برای ماندن در اتحادیه اروپایی داشت در ابهام قرار گرفت.

نایجل فراج رهبر ملی‌ گراهای انگلیسی اعلام کرد که کامرون باید «فورا» استعفا  دهد، در حالیکه حزب کارگر نیز اعلام کرده است وی باید «منصب خود را مورد تجدید نظر قرار  دهد.»

با این حال شب گذشته بیش از ۸۰ نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلستان با ارسال نامه‌ ای به کامرون از وی خواستند علی ‌رغم نتایج به نخست ‌وزیری ادامه دهد.

واکنش‌ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به ‌دنبال اعلام نتایج همه‌ پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رییس پارلمان این اتحادیه اعلام کرد که انگلیس مسیر ویژه‌ای را انتخاب کرده است؛ ولی این مسیر بسیار سخت خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «روزی ناراحت کننده» برای این اتحادیه است. اتحادیه به کار خود ادامه خواهد داد ولی باید برای کسب دوباره اعتماد مردم کار کرد.

رهبر حزب استقلال انگلیس تاکید کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا پیروزی « شهروند عادی» در برابر «سرمایه داران» است.

همچنین رییس حزب راست‌گرای افراطی فرانسه با استقبال از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه‌ پرسی مشابه در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شد.

نخست وزیر و وزیر خارجه لهستان خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را «خبری بد» توصیف کردند./ خبرگزاری تسنیم

 لندن روزانه ۵۰ میلیون ایرو به حساب ساختارهای اروپایی واریز می کند

به گزارش بی بی سی هواداران خروج از اتحادیه اروپا با بیش از ۷.۱۶ میلیون رای در همه پرسی بریتانیا پیروز شدند. این رای اتباع بریتانیا دارای اهمیت تاریخی بوده و اولین نمونه چنین ابراز اراده مردم در تاریخ اتحادیه اروپا است.طی مدت طولانی در جریان شمارش آرا، نتیجه نهایی همه پرسی واضح نبود. به موازات رسیدن اخبار جدید گاهی مخالفان و گاهی موافقان ماندن در اتحادیه اروپا جلو می افتادند اما در نهایت معلوم شد هواداران خروج از این اتحادیه برنده شده اند.
احتمالا از جمله مخارج منظم لندن برای تامین نیازهای عمومی اروپا نقش خود را در تصمیم بریتانیایی ها ایفا کرده است. هواداران خروج ادعا می کنند که لندن روزانه ۵۰ میلیون ایرو به حساب ساختارهای اروپایی واریز می کند اما این وجوه می توانستند صرف بهداشت یا دیگر نیازهای بریتانیایی ها شوند. وجوه بودجه بریتانیا از جمله صرف پرداخت حقوق مقامات اتحادیه اروپا می شود. حقوق ده هزار ایرویی مقامات اتحادیه اروپا از معاش صدراعظم بریتانیا بیشتر است.
ایرلند شمالی اعلام کرد در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای پیوستن به ایرلند جنوبی تلاش خواهد ورزید. اتفاقا ساکنان اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده اند.
بازارها در شرایط انتظار کشیدن نتایج همه پرسی و پیشتازی هواداران خروج از اتحادیه اروپا در تب و تاب به سر می برند. نرخ پوند به پایین ترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ به میزان یک دالرو ۳۵ سنت رسید. همچنین نرخ نفت برنت به بشکه ای ۴۸ دالر تنزل کرد./ اسپوتنیک

 

« هیچ کس نمی‌ تواند مانع اعتراض ما شود!»

S 07.jpg

      برگزاری اعتراضات گسترده کارگری در پاریس

 

هزاران تن از کارگران معترض فرانسوی اقدام به برپایی تظاهراتی در پاریس کردند تا دولت را مجبور به حذف اصلاحات اعلام شده کارگری کنند.

معترضان در حالی که در نزدیکی میدان کاخ باستیل حرکت می‌کردند، شعارهای  « اصلاحات قانون کار را دور بیندازید » سر می‌دادند. شمار زیادی از نیروهای پولیس ضدشورش نیز در محل اعتراضات مستقر شده بودند.این در حالی است که فرانسوا اولاند، ‌رییس‌ جمهوری فرانسه اعلام کرده که دولت این طرح را تا انتها پیگیری خواهد کرد.

دولت سوسیالیت کنونی فرانسه در ابتدا به دلیل ترس از تکرار خشونت‌های که پیشتر در زمان تصویب قوانین مربوط به استخدام‌ها و اخراج‌ها آن را تجربه کرده بود، برگزاری تظاهرات را ممنوع کرده بود.

معترضان هم‌ چنین فریاد می‌زدند « هیچ کس نمی‌تواند مانع اعتراض ما شود. »

بیش از ۲۰۰۰ نیروی پولیس که در اطراف میدان کاخ باستیل مستقر شده بودند، اقدام به اجرای تدابیر امنیتی شدید از جمله بازرسی کیف معترضان کردند.

پولیس هم‌ چنین اقدام به بستن تمامی معابر خروجی کرد تا معترضان مجبور شوند تنها در خیابان بمانند.

اولاند گفته دولت از این طرح که هدف آن « مبارزه با نرخ بیکاری » است، عقب نشینی نخواهد کرد. وی پیش از این اعتراض گفته بود: ما این طرح را تا انتها پیش می ‌بریم./ ایسنا

 

عماد خمیس مامور تشکیل کابینه  در سوریه شد

بشار اسد  رییس ‌جمهور سوریه، وزیر سابق انرژی این کشور را مامور به تشکیل کابینه جدید کرد.  به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه  ـ سانا، عماد خمیس  وزیر کنونی برق در سوریه است. منابع در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم  گفته بودند که خمیس در آستانه اعلام اسامی کادر دولتی جدید است که در آن ١٢ نفر حضور دارند و وزارت خانه‌های اصلی با وزرای کنونی ‌شان که عبارت از ولید معلم  وزیر خارجه و محمد الشعار  وزیر داخله و فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع و اسماعیل اسماعیل  وزیر مالیه هستند باقی می‌ مانند. در همین حال  ارتش اردن اعلام کرد تمامی منطقه مرزی این کشور با عراق و سوریه «منطقه ممنوعه نظامی» اعلام شده و رفت ‌وآمد مرزی در این محل به حالت تعلیق درآمده است. یک اردوگاه پناهندگان سوری در این منطقه واقع است و دولت اردن گفته است هیچ اردوگاه جدیدی در این منطقه ساخته نخواهد شد و برنامه‌ای برای توسعه امکانات کنونی به اجرا در نخواهد آمد. در اعلامیه ارتش اردن آمده است که «هر تیزرفتار و یا فردی که بدون اخذ مجوز قبلی در این منطقه عبورومرور کند هدف متعلق به دشمن محسوب می شود و با آن قاطعانه و بدون هیچ مسامحه‌ ای برخورد خواهد شد».تصمیم ارتش اردن در پی حمله انتحاری روز سه‌ شنبه اتخاذ شده که در جریان آن، شش تن از پاسداران مرزی اردن جان خود را از دست دادند. در این حمله، راننده یک لاری حامل مواد منفجره شده پس از عبور از مرز با سوریه در نزدیکی یک اردوگاه پناه ‌جویان سوری، این خود رو را منفجر کرد. ارتش اردن گفته است که در اجرای این عملیات، چند خود رو دیگر شرکت داشتند همه گی در اثر آتش پاسداران مرزی منهدم شدند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت انجام حمله انتحاری روز گذشته را برعهده نگرفته اما گفته می‌ شود شبه ‌نظامیان داعش در این منطقه حضور دارند. وزیر اطلاع‌ رسانی اردن به بی‌بی‌سی گفته است ماه‌هاست هشدارهایی دریافت شده حاکی از اینکه امکان دارد شبه‌ نظامیان فعال در آن سوی مرز، از جمله نفرات داعش، به عملیاتی در داخل مرز اردن دست بزنند. وی این اقدام را تلاش برای آسیب ‌زدن به امنیت و ثبات اردن توصیف و آن را محکوم کرد./ ایسنا

بامداد ـ رخداد های مهم جهان ـ ۱/ ۱۶ـ ۲۴۰۶