تری کانتینتال: موسسە پژوهشهای اجتماعی

 

در اول اکتوبر، مایکل مک کال، نماینده کنگره ایالات متحده و رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا، با صدور بیانیه ای از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحد خواست که « به جای فشاربالای اسراییل برای آتش بس ، حداکثر فشار را بر ایران و همدستانش اعمال کند.(به گفته او) «ما باید ارسال تسلیحات به اسراییل را که دولت فعلی ماه ها به تعویق انداخته ، ازجمله بمب های ۲۰۰۰ پوندی، تسریع کنیم تا اطمینان حاصل کنیم اسراییل همه ابزارها برای جلوگیری از تهدیدها (علیه خود) را در اختیاردارد».

فراخوان ستیزه جویانە مک کال چند روز پس از آن صورت گرفت که اسراییل در ۲۷ سپتامبراز بیش از هشتاد بم ۲۰۰۰ پوندی ساخت ایالات متحده و مهمات دیگر برای حمله به یک محله مسکونی در بیروت و کشتن سید حسن نصراالله ( ۲۰۲۴ـ۱۹۶۰ ) ، رهبر حزب االله، درمیان صدها غیرنظامی، استفاد کرد. درهمین یک بمباران، اسراییل بیشتر از ارتش ایالات متحده در تهاجم سال ۲۰۰۳ بر عراق ، از بمب های  »سنگرشکن » استفاده کرد. یک پیلوت نظامی سابق امریکایی، فرمانده گراهام اسکار برو از نیروی دریایی ایالات متحده ، شواهد حمله اسراییل را برای نیروی دریایی ایالات متحده را  تجزیه و تحلیل کرد. اسکار برو درمقاله ای بسیار افشاگرانه اشاره میکند که «به نظر میرسد اسراییل درمقایسه با نیروهای امریکایی رویکرد متفاوتی در چند دهه گذشته برای واردآوردن خسارات جانبی داشته است». درحالیکه ایالات متحده هرگز نگرانی قابل توجهی در مورد تلفات غیرنظامیان یا «خسارات جانبی » نشان نداد ، شایان ذکر است ک حتا مقامات ارشد نظامی ایالات متحده نیزازمیزان بی اعتنایی اسراییل به جان انسان ها حیرت کرده اند. اسکاربرو مینویسد: « به نظر میرسد ارتش اسراییل آستانه  بالاتری برای واردآوردن خسارات جانبی دارد... به این معنا که حتا زمانی حمل میکنند که احتمال تلفات غیرنظامیان بیشتراست».

علیرغم آگاهی واشنگتن از اینکه اسراییلی ها غزه و اکنون لبنان را با آزادی عمل کامل بمباران کرده اند ـ و حتا پس از اینکه دادگاه بین المللی دادگستری « پذیرفت» که اسراییل در حال ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه است ـ ایالات متحده با تسلیح اسراییلی ها با سلاح های مرگبار ادامه داد است.

در ۱۰ اکتوبر۲۰۲۳ بایدن گفت: « ما درحال افزایش کمک های نظامی اضافی هستیم» که در طول نسل کشی یک سال گذشت به سطح بی سابقە دستکم ۱۷،۹ میلیارد دالر رسیده است . درمارچ ۲۰۲۴ واشنگتن پست گزارش داد ایالات متحده بی سر وصدا فروش بیش از یکصد محموله نظامی خارجی جداگانه به اسراییل را تصویب کرد و آن ها را تحویل داده است، ک بالغ بر «هزاران پرتابە هدایت شونده دقیق ، بمب های کوچک قطر، سنگرشکن، سلاح های سبک و سایر اقلام مرگبار است « . این فروش های «جزیی» به زیرحداقل آستانه ای تقلیل یافت ک طبق قانون ایالات متحده رییس جمهور راملزم میکند به رای تایید آن به کنگره رجوع کند ( که به هرحال رد نمی شد). این فروش ها معادل انتقال دست کم ۱۴۰۰۰بمب ۲۰۰۰ پوندی MK 84  و ۶۵۰۰ بمب ۵۰۰ پوندیست که اسراییل درغزه و لبنان استفاد کرده است. درغزه ، اسراییلی ها به طور معمول از بمب های ۲۰۰۰ پوندی برای حمله بر مناطق پرجمعیت غیرنظامیان استفاد میکنند ( مناطقی که خود مقامات اسراییلی به غیرنظامیان گفته بودند در آنها پناه بگیرند).

به گزارش نیویورک تایمز: « در دوهفته اول جنگ تقریبا ۹۰ درصد مهمات اسراییل در غزه بمب های هدایت شونده ماهواره ای ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ پوندی بود». در مارچ ۲۰۲۴ سناتور امریکایی برنی سندرز در تویتی نوشت: « ایالات متحده نمیتواند یک روز به نتانیاهو التماس کند که بمباران غیرنظامیان را متوقف کند و روز دیگر هزاران بمب ۲۰۰۰ پوندی دیگر برای او بفرستد که میتواند کل مناطق شهر را با خاک یکسان کند. این موجب وهم است.» گزارش سال ۲۰۱۶ موسسە اقدام علیه خشونت مسلحانه (Violence Armed on Action ) ارزیابی زیر را از این سلاح های کشتارجمعی ارایه کرد:

این ها بمب های بسیار قدرتمندی هستند که در مناطق پرجمعیت از ظرفیت تخریب بالایی برخوردارند. آنها میتوانند ساختمان ها را منفجر کنند و تا شعاع صدها متراز نقطه انفجارمردم را بکشند و زخمی کنند. پیشبینی الگوی پاراکنش قطعات و برد یک بمب ۲۰۰۰ پوندی MK 84   دشوار است، اما به طورکلی گفته میشود که این سلاح دارای « شعاع مرگبار» ( یعنی فاصله ای که در آن احتمال میرود افراد در مجاور را بکشد) تا حد ۳۶۰ متراست. امواج انفجار چنین سلاحی میتواند یک اثر ضربه ای بزرگ ایجاد کند. میتوان انتظارداشت ک یک بمب ۲۰۰۰ پوندی تا فاصلە ۸۰۰ متری از نقطه برخورد باعث جراحات و آسیب شدید شود.

من بارها و بارها در اطراف محلە حارة حریک بیروت در ضاحیه ، جایی که در حمله بر رهبری حزب االله با بمب های اسراییلی مورد اصابت قرار گرفت، پیاده روی کرده ام. این منطق بسیار پرازدحام است و فقط چند متر بین ساختمان های مسکونی بلند فاصله وجود دارد. حمله با مجموع ای از این ساختمان ها با بیش از هشتاد بمب قدرتمند را نمیتوان « دقیق » نامید. بمباران بیروت توسط اسراییل منعکس کننده حمله خشن آن به غزه و نماد تحقیر حیات انسانیست که مشخصه جنگ های اسراییل و ایالات متحده به شمار میآید.

در ۲۳ سپتامبر، اسراییل لبنان را با سرعت بیش از یک حملە هوایی دردقیقه  ، بمباران  کرد. طی چند روز،« حملات هوایی پردامنه»ی اسراییل بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد، یعنی یک پنج کل جمعیت لبنان را.

اولین بمبی که در یکم نوامبر ۱۹۱۱ ترسایی از هواپیمایی بر روی شهر تاجورا در نزدیکی طرابلس لیبیا فروافتاد، یک نارنجک دستی هاسان ( ساخت دنمارک)  بود که توسط ستوان جولیو کاوتی از نیروی هوایی ایتالیا پرتاب شد. صد سال بعد، هواپیماهای فرانسوی و امریکایی در یک مراسم گرامیداشت گروتسک گونە یاد و خاطره آن اقدام، یکبار دیگر لیبیا را به عنوان بخشی از جنگ به منظور سرنگونی دولت معمرقذافی بمباران کردند. توحش بمباران هوایی از همان ابتداعیان شده بود، چنان که اسون لیندکویست درکتاب اش، تاریخ بمباران ( ۲۰۰۳) مستند کرده است. در مارچ ۱۹۲۴ رهبر اسکادران بریتانیا، آرتور هاریس معروف به « بمب افکن » گزارشی در مورد بمباران های خود در عراق نوشت ( ک بعدها نیست و نابود شد) و معنای « واقعی » بمباران هوایی را چنین وصف کرد:

عرب ها و کردها تازه فهمید بودند که اگر توانستند با کوچکترین سروصدا از جا نجهند، در برابر بمباران هم میتوانند تاب بیاورند... اینک میدانند ک بمباران واقعی از نظر تلفات و خسارات یعنی چه . میدانند که درعرض چهل وپنج دقیقه میتوان یک دهکده بزرگ را عملاْ نابود کرد و یک سوم ساکنان آن را با چهار یا پنج فروند هواگرد کشت یا مجروح کرد طوریکه نه هدف عملی برایشان باقی بماند، نه فرصتی برای شکوه آفرینی در لباس رزم، نه وسیلە فرار کارآمد.

صد سال بعد، این سخنان هاریس « بمب افگن » به درستی جنس قساوتی را که هم بر فلسطین وهم بر لبنان تحمیل شده  است، توصیف میکند.

  ممکن است بپرسید: در مورد موشک هایی که حزب الله و ایران بر اسراییل شلیک کردند، چطور ؟ آیا آنها بخشی از بیرحمی جنگ نیست ؟ یقینا اینها جزیی از زشتی های جنگ است، اما نمیتوان به آسانی قرینه سازی کرد. موشک های بالستیک ایران در پی حملە اسراییل به ساختمان دیپلوماتیک ایران در سوریه ( در اپریل ۲۰۲۴ ) ،  ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران پس از تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران ( در جولای ۲۰۲۴) ، ترور نصراالله در بیروت ( درسپتامبر ۲۰۲۴) ، و کشته شدن چند تن از مقامات نظامی ایران شلیک شد. این امرشایان توجه است که درحالیکه اسراییل حملات بیشماری را به قصد هدف قراردادن غیرنظامیان،کارکنان بخش سلامت، روزنامه نگاران و امدادگران انجام داد ،موشکهای ایران منحصرا تاسیسات نظامی و اطلاعاتی اسراییل را هدف قرارداد است نه مناطق غیرنظامی را. در همین حال، حزب االله پایگاه هوایی رامات دیوید اسراییل در شرق حیفا را در سپتامبر ۲۰۲۴ هدف قرار داد. نه ایران و نه حزب االله گلوله ای به محله های شلوغ شهرهای اسراییل شلیک نکرد اند. از ۸ اکتوبر ۲۰۲۳ حمالات هوایی اسراییل به لبنان بسیار بیشتر از حملات حزب االله علیه اسراییل بوده است. قبل از موج کنونی درگیری ها، تا ۱۰ سپتامبر، اسراییل ۱۳۷ غیرنظامی لبنانی را کشت و صدها هزار لبنانی را از خانه های خود آواره کرده بود*. در همین حال، راکت های حزب االله تا آنزمان ۱۴ غیرنظامی اسراییل را کشته بود و منجربا تخلیه ۶۳۰۰۰ غیرنظامی اسراییلی (از محل سکونت شان ) شد. نه تنها تفاوت کمی در تعداد حملات و تلفات وجود دارد، بلکه تفاوت کیفی در توسل به خشونت نیز وجود داشته است. براساس قوانین بین المللی خشونتی که عمدتا متوجه اهداف نظامی میشود، در شرایط خاصی مجاز است. خشونت بدون تفکیک،مانند زمانی که از بمب های عظیم علیه غیرنظامیان استفاد میشود، ناقض قوانین جنگی است.

اتل عدنان ( ۲۰۲۱ـ۱۹۲۵) ، شاعرو هنرمند لبنانی، پس از فرار والدین اش از امپراتوری عثمانی که ترکیه امروزی از آن باقی مانده ، در بیروت بزرگ شد. او به اعماق کشمکش و رنج، مصالح تشکیل دهنده شاعر اش، نقب زد. صدای او از بالکن اپارتمان اش دراشرفیه ،« کوه کوچک»، طنین انداز شد، جایی ک میتوانست کشتی ها را ببیند که وارد بندر و از آن خارج میشوند. وقتی اتل عدنان درگذشت، الیاس خوری رمان نویس ( ۲۰۲۴ـ ۱۹۴۸) که خود درست قبل از بمباران مجدد بیروت درگذشت، نوشت: برای زنی سوگوار است که نمی میرد، اما برای شهراش که بی کس و تنها رنج میبرد میترسد. در ادامه گزیده ای از سروده اتل، « بیروت ، ۱۹۸۲»  آمده است تا به ما یادآوری کند ما همچو طوفان پرازخشمیم .

 

هرگزباورم نمیشد

انتقام درختی باشد که در باغ قد میکشد

***

درختان از تمام جهات میبالند

فلسطینیان نیز:

ریشه کن شد

و برخلف پروانه ها

بی بال،

 بی زمینی،

سنگین ازعشق

 برای مرزها و برای رنج شان ،

هیچکس نمیتواند برای همیش درپس میله ها

یا زیرباران بماند

 …

ما هرگز اشک نخواهیم گریست

اما خون چرا

...

نه درگورستان ها بذری خواهیم کشت

 نه درکف دستانمان

ما همچو طوفان پر از خشمیم .

 

*براساس تازه ترین گزارشات وزارت صحت عامه لبنان  دراثر حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بر لبنان ۲۴۴۸ تن افراد ملکی شامل کودکان به قتل رسیده اند. این منبع رقم مجروحین را 

۱۱ هزار و ۴۷۱ نفر گزارش کرده است.بیماران و کشتار بی رحمانه باعث کوچ جبری بیش ازیک میلیون شهروند لبنان شده است . ( بامداد )

 

(ویجی ) 

Wenhua Zongheng (文化纵横)

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۴ـ ۱۴۹