بیانیه مشترک روسیه و عربستان

 

درپس سفر ولادیمیر پوتین / رییس ‌جمهور روسیه به ریاض، امروز (پنجشنبه) بیانیه مشترکی صادر شده که به موجب آن روسیه و عربستان سعودی توافق کرده‌اند تا همکاری‌های دفاعی خود را تقویت کنند.

طبق آنچه کرملین اعلام کرده، ولادیمیر پوتین، رییس‌ جمهور روسیه درخصوص همکاری‌های « اوپک پلاس » و وضعیت منطقه با محمد بن سلمان،  ولی‌عهد عربستان سعودی گفت ‌وگو کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه و عربستان سعودی بیانیه مشترکی را صادر کرده‌اند که امروز (پنجشنبه) توسط کرملین منتشر شده است.

در متن این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت گسترش همکاری‌ ها در زمینه‌ های متعددی از جمله حوزه نفت و گاز، تهیه، تامین و استاندارد سازی تجهیزات در حوزه مذکور توافق کردند.

مسکو و ریاض همچنین گفتند که از افزایش تجارت متقابل استقبال می‌ کنند و قصد دارند به کار در این زمینه ادامه دهند. دو طرف همچنین بر تمایل خود برای ادامه کار برای افزایش سرمایه‌ گذاری‌های متقابل و مشترک تاکید کردند.

این بیانیه همچنین متذکر شد: در زمینه مسایل دفاعی و امنیتی، طرفین توافق کردند تا همکاری‌ ها در حوزه دفاعی را به گونه ‌ای تقویت کنند که در راستای حمایت و دستیابی به منافع مشترک دو کشور باشد.

ریاض و مسکو درباره « فاجعه انسانی درغزه » نیز ابراز نگرانی و بر اهمیت پایان ‌دادن به اقدامات نظامی تاکید کردند. آن‌ها همچنین بر راه‌ حل « ۲ دولت » برای پایان دادن به مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین و بازگشت صلح و ثبات به منطقه تاکید کرده‌اند.

طبق این بیانیه مشترک، روسیه از شروع دوباره روابط دیپلوماتیک عربستان سعودی و ایران استقبال کرد ، روابطی به امنیت در منطقه کمک خواهد کرد.

روسیه و عربستان سعودی همچنین بر اهمیت تعهد تهران درباره ماهیت مسالمت ‌آمیز برنامه هسته ‌ای ایران تاکید کردند.

این دو کشور ازتصمیم اتحادیه کشورهای عربی برای ازسرگیری مشارکت هیات سوری در نشست‌ های شورای وزیران خارجه این اتحادیه استقبال می‌ کنند.

دراین بیانیه آمده است: در رابطه با سوریه، هر دو طرف از تصمیم اتحادیه عرب برای از سرگیری حضور هیات‌های دولت سوریه در جلسات شورای وزیران اتحادیه عرب و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بسیار قدردانی و ابراز امیدواری کردند. این امر به حمایت از ثبات و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، حل بحران این کشور و تسهیل بازگشت داوطلبانه ایمن آواره گان سوری به سرزمین خود کمک خواهد کرد.

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۳ـ ۰۷۱۲

Copyright ©bamdaad 2023