شبکه تلویزیونی تله ‌سورگزارش کرد که میگل دیاز کانل ، رییس‌ جمهوری کوبا در واکنش به حملات شدید و بمباران بی رویه اسراییل علیه ساکنان نوار غزه گفت:

«ما قتل افراد بی ‌گناه براثر تشدید تنش‌های کنونی را رد می ‌کنیم، حمله ‌ای که به طرز شدیدی، بدون تمایز قومی، نژادی، ملیت یا مذهب انجام می ‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۴۰ درصد از خانه‌ های غزه ویران شده‌اند و بیمارستان ‌ها به عنوان سردخانه عمل می ‌کنند، در عین حال ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در توقف قتل عام اسراییل را رد کرده و از موضع امریکا در ویتو کردن پیشنهاد آتش ‌بس بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها به نوار غزه انتقاد کرد.

دیاز کانل در این خصوص تصریح کرد:« تاریخ، افراد بی‌ تفاوت را نخواهد بخشید و ما در میان آن‌ها نخواهیم بود. وقت آن است که به فلسفه غارت پایان دهیم تا فلسفه جنگ، به دلیل نبود انگیزه بمیرد».
رییس‌ جمهور کوبا با وجود ابراز ناراحتی از کشته شدن غیرنظامیان اسراییلی تاکید کرد که « خشم گزینشی خاص که به دنبال نادیده گرفتن جدیت نسل‌ کشی است» را نمی‌ پذیرد و از ایجاد کشورمستقل فلسطین به عنوان تنها راه ‌حل پایدار برای درگیری دفاع می ‌کند.

با گذشت یک هفته از بمباران‌های اسراییل علیه فلسطینی‌ها، وزارت امور خارجه کوبا با تاکید بر تشدید خشونت‌ها به عنوان « پیامد دهه‌ها اقدامات اسراییل در اشغال و استعمار غیرقانونی»، « فراخوانی فوری برای آتش ‌بس و همچنین تسهیل فوری ورود کمک ‌های بشردوستانه به غزه» را مطرح کرد.

وزارت امور خارجه کوبا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا با ممانعت از ویتوی مکرر اقدامات این شورا که صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می ‌کند، به وظایف خود عمل کرده و به مصوونیت اسراییل، قدرت اشغالگری که امریکا در طول تاریخ با آن همدست بوده، پایان دهد.

براساس آخرین داده‌های وزارت صحت عامه فلسطین، در جریان ۲۲ روز حملات بی ‌رویه اسراییل به نوار غزه، ۸ هزار* فلسطینی از جمله بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کودک به شهادت رسیده‌اند.

 

*براساس آخرین گزارشات رسانه ایی رقم کشته شده گان به ۸۷۹۶ ( از جمله ۳۶۴۸  کودک) و تعداد زحمی ها را ۲۰۰۰۰ تن  رسیده است. ( بامداد )

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۳ـ ۰۴۱۱

Copyright ©bamdaad 2023