روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارانوت نوشت:

امریکا زمام رهبری جنگ را درچارچوب منافع خود به دست گرفته است

 

روزنامه اسراییلی« یدیعوت آحارانوت » در یکی از شماره های تازه خود گزارش داد: امریکایی‌ها می‌ خواهند تا فرماندهی جنگ را به عهده گرفته و آن را در چارچوب منافع راهبردی خود در منطقه به پیش ببرند.

به اعتقاد یک رسانه عبری زبان، حضور کشتی های طیاره بردار امریکایی و مشارکت بلینکن در نشست‌های کابینه اسراییل در کنار اظهارات بایدن و سفر قریب الوقوع اش همه گی نشان از حمایت گسترده امریکا دارد، اما این کمک‌ها هزینه‌‌هایی هم برای اسراییل خواهند داشت، زیرا حضور رییس جمهور امریکا می ‌تواند این جنگ را در چارچوب خواسته‌های ایالات متحده امریکا قرار دهد.

یوسی یهوشع ،در گزارشی که در روزنامه «یدیعوت آحارانوت » منتشر کرد، نوشت: بعد از آنکه کابینه اسراییل با بنی گانتس و آیزنکوت مسلح شدند، دوشنبه (هفته گذشته) فرد دیگری هم به آنها پیوست، عضوی که تا حدودی می ‌توان آن را غیرعادی توصیف کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا که برای اعلام حمایت مطلق ایالات متحده امریکا از جنگ اسراییل علیه حماس آمده بود، به جلسه کابینه پیوست.

در قاموس ارتش برای توصیف این کار یک واژه کاملا شفاف وجود دارد که در چنین شرایط به آن « اخذ تایید طرح و نقشه » اطلاق می‌ شود، یعنی در یکی از مراحل، نقشه‌ها با یک مسوول عالی رتبه در میان گذشته می ‌شود و نقطه نظرات وی در این رابطه گرفته می ‌شود و بعد از آن است که این طرح فازعملیاتی را به خود می ‌بیند.

یهوشع می‌افزاید: جالب اینجاست که در جریان جنگ روز کیپور که پنجاه سال پیش رخ داد نیز هنری کسینجر در جلسات کابینه گولدا مایر حضور داشت و شاید همین امر بیانگر شرایط غیرعادی جنگ اکتوبر ۲۰۲۳ ترسایی هم محسوب می‌ شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: مشارکت بلینکن در این سطح از نشست‌ها پیام‌ های کلی برای ما می ‌تواند داشته باشد، اول اینکه نمی ‌توان بین قدرتمند ترین قدرت جهان و بزرگترین متحدش در خاورمیانه فاصله ایجاد کرد، همچنین از سخنان رییس جمهور جو بایدن و اعزام اولین کشتی طیاره بر به منطقه که گفته می ‌شود قرار است یک ناو دیگر نیز اعزام و پل هوایی کمک‌های تسلیحاتی از جمله بمب‌های هوشمند نیز بین دو طرف ایجاد شده و سفررییس جمهور امریکا به (فلسطین اشغالی) بعد از آن که بلینکن بتواند برنامه‌ های کلی واشنگتن را به طور کامل در اینجا بپزد، همه گی در این راستا قرار می ‌گیرند.

به اعتقاد نویسنده، شاید این حضور و تحرکات امریکا باعث پیشگیری از ورود دیگر طرف ‌های محور مقاومت به ویژه حزب الله و ایران در گشودن جبهه دیگری در شمال شود، اما این اقدامات امریکا هزینه‌‌ هایی هم برای اسراییل دارند و زمان آن فرا رسیده است تا در مورد آن نه به شکل احساسی بلکه با شفافیت بپردازیم چون امریکایی ‌ها این امر را به شدت جدی گرفته ‌اند و می ‌خواهند تا فرمانده جنگ را به عهده گرفته و آن را در چارچوب منافع راهبردی خود درمنطقه به پیش ببرند.

اودر توضیح این امر می ‌افزاید: شاید به طور مثال بایدن توجه خاصی به تحرکات فعال برای برچیدن خطر حزب الله از شهرک‌ های شمال (فلسطین اشغالی) نداشته باشد، اما در مقابل او حتا الامکان سعی می ‌کند تا از وقوع فاجعه انسانی در غزه و نقض کنوانسیون‌های بین المللی جلوگیری شود، همچنین او موضع قاطعی را در رابطه با حفظ جان گروگان‌ها ( اسرای صهیونیستی در اختیار حماس) به ویژه گروگان‌ های که تابعیت امریکایی دارند، اتخاذ کرده و در این رابطه تا رسیدن به توافق جداگانه از طریق قطر به طورمثال و درخواست از اسراییل برای انجام اقدامات بشر دوستانه یک جانبه پیش خواهد رفت، در پایان کاخ سفید شهروندان امریکایی را در درجه اول اهمیت قرار داده و بعد از آن به سرنوشت نظامیان اسراییلی توجه می ‌کند.

در ادامه گزارش هم آماده است، کاملا مشخص است که در زمان حضور بایدن تکیه بر ایالات متحده امریکا بیشترهم خواهد شد و همین امر باعث می ‌شود تا به سوی تشکیل یک نشست سران منطقه‌ ای پیش رفته و به هرشکل تاثیرات خود را برچارچوب‌بندی جنگ به عنوان بخشی از جنگ گسترده علیه محور (مقاومت) ایجاد خواهد کرد که البته و طبیعتا روسیه هم شامل آن خواهد شد.

 

 بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۳ـ ۲۱۱۰

Copyright ©bamdaad 2023