اسناد افشا شده پنتاگون: سرویس مخفی روسیه با امارات علیه امریکا و بریتانیا همکاری می کند



مقامات امریکایی از امارات به دلیل عدم اجرای تحریم های امریکا علیه روسیه انتقاد کرده اند. در حال حاضر، جدید ترین افشاگری‌ های پنتاگون نشان می ‌دهد که امارات و روسیه توافق کرده‌اند تا علیه سازمان‌ های استخباراتی امریکا و بریتانیا همکاری کنند.
افسران اطلاعاتی روسیه با امارات متحده عربی نفت خیز « برای همکاری علیه آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده امریکاامریکا و بریتانیا » به توافق رسیده اند.
این خبر روز سه شنبه با اشاره به یکی از اسناد محرمانه پنتاگون منتشر شد.
در سندی که اسوشیتدپرس مورد بررسی قرار داده آمده است: « در اواسط جنوری، FSB ( سازمان اطلاعات داخلی روسیه )  ادعا کرد که مقامات امارات و سرویس های امنیتی روسیه برای همکاری علیه آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده امریکا و بریتانیا توافق کرده اند.»
امارات متحده عربی احتمالاً همکاری با اطلاعات روسیه را فرصتی برای تحکیم روابط رو به رشد ابوظبی و مسکو و مشارکت اطلاعاتی در بحبوحه نگرانی ها در مورد خروج  ایالات متحده امریکاامریکا از منطقه می داند.
در سند پنتاگون آمده است که واشنگتن دی سی همچنین نگران است که امارات تحریم های اعمال شده علیه روسیه به دلیل جنگ اوکرایین را دور می زند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در مورد اسناد افشا شده پنتاگون اعتراف کرد که « ما نمی دانیم چه کسی پشت آن است، ما نمی دانیم که انگیزه چیست »، اما گفت که حداقل برخی از اسناد « دستکاری شده اند ».
مقامات امارات پس از آن بیانیه ای صادر کردند و گفتند که ادعاهای مطرح شده در سند در مورد سازمان اطلاعات داخلی روسیه « کاملاً نادرست» است.
اخیرا امارات و روسیه روابط خود را به میزان قابل توجهی گسترش داده اند. پس از آغاز جنگ اوکرایین، امارات متحده عربی علیه مسکو ( آنطور که واشنگتن خواستار آن بود ) موضع نگرفت، اما از آن زمان تا اکنون سعی در میانجیگری بین طرف های روسی و اوکرایینی دارد.
علیرغم تلاش واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن کشورهای خلیج برای حمایت از انزوای روسیه، همکاری انرژی بین مسکو و ابوظبی نیز تقویت شده است.

 

زاخارووا علت احتمالی افشای اطلاعاتی پنتاگون را نام برد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: افشای اطلاعات محرمانه پنتاگون ممکن است مربوط به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۴ ترسایی باشد، در این دوره زمانی می توان انتظار هر چیزی را داشت.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت :»  تیوتچف شعر فوق‌العاده‌ای دارد، یکی از معروف‌ترین آنها: زمان پاییز کوتاه اما شگفت انگیز است. اینجا در زنده گی سیاسی امریکا، زمان شاید نه چندان کوتاه، اما آشکارا شگفت ‌انگیز است. به این پریود زمانی می گویند « پیش از انتخابات ». می توان در این زمان بدون وقفه شگفت زده شد. آنجا چنین اتفاقاتی معمول است، پیش از این نیز چنین اتفاقاتی رخ داده بود، چیز جدیدی نیست ».
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود:  « آنها وارد این پریود زمانی شدند، پریود انتخاباتی، موارد عجیب و غریب بیشتری وجود خواهد داشت. اما نه به معنای خوب کلمه، بلکه موارد حقه بازی و کاملا غیرمعمول و غیرقابل توضیح زیادی به چشم خواهد خورد ».
پیش از این رسانه ها نوشته بودند که پنتاگون در حال بررسی درز مطالبی در شبکه های اجتماعی است که وضعیت نظامیان اوکرایینی و برنامه های امریکا و ناتو برای تقویت آنها را توصیف می کند. نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که اسناد مربوط به اوایل ماه مارچ ظاهراً در « کانال های تلگرامی طرفدار دولت روسیه » توزیع شده است.

 

اسناد پنتاگون، دست داشتن کی یف در حمله به آواکس روسی در بلاروس را تایید می کند

نشریه اکونومیست با استناد به اسناد محرمانه منتشره پنتاگون در فضای مجازی، می نویسد، ماموران سرویس امنیتی اوکرایین در حمله به هواپیمای جاسوسی روسی در فرودگاه بلاروس در نزدیکی مینسک در اواخر فوریه شرکت داشتند.

به گزارش اسپوتنیک، این نشریه با استناد به اسناد فاش شده می نویسد:» در ۲۶ فبروری، افسران سرویس امنیتی اوکرایین به یک موضوع عجیب برخوردند. نیروهای آنها در بلاروس با نادیده گرفتن دستورات آنها، اوایل روز به یک هواپیمای جاسوسی روسیه حمله کردند».

همانطور که اشاره شد، سازمان اطلاعات امریکا این وضعیت را زیر نظر داشت. بر اساس اسناد فاش شده، اطلاعات مربوط به این حمله با عنوان «فوق سری» طبقه بندی شده است.

شبکه تلویزیونی امریکایی NBC نیز با استناد به اسناد امریکایی درز کرده، گزارش می دهد که عوامل سرویس امنیتی اوکرایین در پشت حمله به یک هواپیمای روسی در فرودگاهی در نزدیکی مینسک در ۲۶ فبروری هستند. علاوه بر این، این کانال تلویزیونی با اشاره به مطالب طبقه بندی شده نشان می دهد که کی یف نیز احتمالاً سازمان دهنده حمله به یک ایستگاه کمپرسور گاز در منطقه ای در نزدیک مسکو در ۲۸ فبروری بوده است.

در اوایل ماه مارچ  الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس، دستگیری یک « مامور سرویس های ویژه اوکرایین » و بیش از ۲۰ نفر از همدستانش را که در خرابکاری علیه هواپیمای روسی آواکس A-50  در فرودگاه ماچولیشچی در نزدیکی مینسک شرکت داشتند را اعلام کرد. به گفته رییس جمهور بلاروس، این خرابکار توسط نیروهای آموزش دیده سازمان امنیتی اوکرایین صورت گرفته بود. وی خاطرنشان کرد که این حمله با کمک هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد و در جریان عملیات، از فناوری پیشرفته ای استفاده شده بود.

پیشتر اپوزیسیون بلاروس گزارش داده بود که یک هواپیمای A-50 آواکس روسی در جریان حمله پهپادی به فرودگاهی در نزدیکی مینسک آسیب دیده است، اما بعداً تلویزیون بلاروس تصاویری از این هواپیما در فرودگاه و پرواز در حین انجام وظیفه را نشان داد.

هواپیمای آواکس A-50 به عنوان بخشی از هماهنگی گروه ‌بندی منطقه‌ای نیروهای روسیه و بلاروس و شرکت در تمرینات پرواز مشترک دو کشور که از ۱۶ جنوری تا ۱ فبروری در بلاروس برگزار شد، وارد این کشور شده بود./ مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۳ـ ۱۲۰۳

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2023