گفت وگوی دولت ونزویلا با مخالفان

 

 

دولت و اپوزیسیون ونزویلا روز شنبه ۲۶ نوامبر سالروان ترسایی درمکسیکو دومین توافقنامه مرحله ‌ای را تحت عنوان «حمایت اجتماعی» امضا کردند.هيات دولت ونزویلا روز جمعه ۲۵ نوامبر وارد مکسیکو شد تا روند گفت وگو با اپوزيسيون را از سرگرفته و دومين توافق را برای حفاظت از جمعيت کشور امريکای جنوبی امضا کند.بدین ترتیب روند گفت وگو میان طرفین که بیش از یک سال پیش به حالت تعلیق درآمده بود، با میانجی گری ناروی در مکسیکو از سر گرفته شد.

در همین راستا سفارت ناروی در مکسیکو و امریکای مرکزی از طریق شبکه های اجتماعی خود گزارش داد که دولت ونزویلا و مخالفان « تصمیم گرفته اند روند گفت وگو  و مذاکره در مکسیکو را در ۲۶ نوامبر با همکاری های ناروی از سر بگیرند.»

بدین ترتیب با حضور مارسلو ایبراد، وزیر امور خارجه کشور میزبان، طرفین دومین توافق تحت عنوان « برای حفاظت از مردم ونزویلا » را امضا کردند. بر اساس یک بیانیه دولتی، آنها همچنین به تقویت خدمات انرژی، آموزش و توجه به فوریت های طبیعی تاکید کردند.این توافق سازوکارعملی برای رسیده گی به نیازهای حیات اجتماعی کشور ایجاد می کند و هدف آن بازیابی دارایی های مشروع، متعلق به مردم ونزویلا است که به طور غیرقانونی با اقدامات تحریمی یک جانبه اعمال شده توسط امریکا و اتحادیه اروپا به این کشور امریکای جنوبی تحمیل شده است.

پس از امضای این سند، رییس هیات مذاکره کننده در این گفت وگوی صلح خورخه رودریگز، امضای خود را به مردم ونزویلا، که مقاومت کردند، تقدیم کرد و تاکید کرد: « ما هیچ نوع تجاوز خارجی، دخالت خارجی، اقدام به تهاجم را نمی پذیریم.»

خورخه رودریگز، رییس هیات دولت در میز گفت وگو مکسیکو همچنین، در بیانیه ای اعلام کرد که توافق اجتماعی دوم « سازوکار عملی ایجاد می کند که هدف آن پرداختن به نیازهای حیاتی اجتماعی و پرداختن به مشکلات خدمات عمومی، بر اساس بازیابی منابع مشروع، اموال دولت ونزویلا است. که توسط کشور های سرمایه داری غرب مسدود شده است.»

این سند نشان می دهد که از این دارایی ها که « به طور غیرقانونی و به ناحق مسدود شده اند» برای تقویت سیستم بهداشتی، سرویس برق و توجه به بخشی از زیرساخت های مدرسه، نیازهای حاصل از حالات اصطراری  به دلیل باران ها و برنامه های حمایت از مواد غذایی استفاده خواهد شد.

از طریق این بیانیه، رد بازداشت الکسی ساب، دیپلومات ونزویلایی تأکید شد. (الکسی ساب، تاجر ۴۸ ساله کلمبیایی، دوازدهم جون ۲۰۰۰، هنگامی که هواپیمای خصوصی اش در جزای کپ ویرده (دماغه سبز) در میان اقیانوس اطلس برای سوخت‌گیری توقف کرده بود به سفارش امریکا با تهام پول شویی دستگیر شد. این میلیاردر کلمبیایی به خواسته امریکا همچنان در زندان دولت «دماغه سبز» به سر می برد و آزادی او منوط به موافقت امریکا است.

وکلای آقای ساب اخیرا اسناد مفصلی در مورد او به «خبرگزاری رویترز» ارایه دادند که نشان می ‌دهد، دلیل اصلی دستگیری او چیزی غیر از دلیل اعلام ‌شده توسط غرب می باشد. این وکلا گفتند آقای ساب در حال سفر از ایران به ونزویلا بوده که دستگیر شده است. به گفته آن‌ ها، او به عنوان فرستاده ویژه نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزویلا، به ایران رفته بود تا مسوولان ایرانی را راضی کند به ونزویلایی ‌ها بنزین و کمک های بشردوستانه بفرستند.م)

خورخه رودریگز، رییس این هیات و رییس مجلس ملی ونزویلا « آزادی فوری او » را خواستار شد. علاوه بر این، او متذکر شد که «امیدوارم ادامه روند گفت وگو ها امضا توافقنامه سوم را نیز در آینده میسر کند» موضوع جالب توجه در این گفت وگوها بالا بودن میزان تعداد جوانان، در بین هیات دولتیِ اعزامی از ونزویلا می باشد/ راه توده.

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۲ـ ۰۵۱۲

Copyright ©bamdaad 2022