ایالات متحده امریکا میخواهـد پیلوتان افغان را به جنگ بفرستاد

 



به گزارش خبرگزاری تاس، نیروی هوایی کیف نه هواپیما دارد و نه به اندازه کافی پیلوت دارد. منابع خبرگزاری تاس گزارش می دهند که ایالات متحده امریکا اکنون می خواهد پیلوتان افغان را برای جنگ اوکرایین استخدام کند. استفاده از هواپیماها و هلیکوپترهای ساخت روسیه که توسط مزدوران افغان امریکا از افغانستان ربوده شده اند و به کشورهای همسایه منتقل شده اند نیز مورد بحث است. نیروی هوایی و خدمه پرواز اوکرایین عملا توسط نیروی هوایی روسیه و مدافع هوایی ( همراه با اکثر ماشین آلات آنها ) نابود شده اند.
یک منبع نظامی- دیپلوماتیک روز دوشنبه به خبرگزاری تاس روسیه گفت: تمام خدمه پرواز واجد شرایط نیروی هوایی سابق اوکرایین برای انواع هواپیماهای Mig-29، Su-27 و Su-25 عملاً با حملات موثر نیروی هوایی روسیه و پدافند ضد هوایی از صحنه نبرد هوایی حذف شدند.
به گفته منبع، تلاش های قبلی کیف برای پرکردن این حفره تیمی ناموفق بوده است: « استفاده از کارآموزان و کادت‌های سابق موسسه نظامی خارکف نیروی هوایی اوکرایین در مأموریت‌های جنگی منجر به تلفات فاجعه ‌باری در میان بقایای نیروی هوایی اوکرایین شده است.» این پیلوتان، اگر نه در اولین ماموریت، حداقل در دومین ماموریت جنگی خود، سرنگون می شوند.
به گفته این منبع، تلاش های کیف برای جذب پیلوت برای هواپیماهای ساخت اتحاد شوروی به عنوان مزدور در پولند و سایر کشورهای اروپای شرقی نیز شکست خورد.
«تعداد معدودی که موافقت کردند در حال حاضر در قبر یا در بیمارستان هستند. هیچ داوطلب جدیدی وجود ندارد که خواهان بیمه پس از مرگ و غرامت برای خدمات تشریفاتی باشد. »
به گفته این منبع، وعده ‌های غرب برای تامین جت‌های جنگنده ساخت شوروی برای استفاده در اوکرایین از ذخایر کشورهای عضو سابق پیمان وارسا احتمالاً در حد حرف باقی ,ماند. »
از سوی دیگر، به نظر می رسد دیدگاه های دیگری در رابطه با ماشین ها و پیلوت ها در حال طرح شدن است:
«یک منبع نظامی- دیپلوماتیک، احتمالاً همان چیزی است که در بالا ذکر شد، می گوید که پنتاگون اکنون در حال استخدام پیلوتان جنگنده سابق افغان است که پولند به اوکرایین منتقل شوند:
«همانطور که می دانیم پنتاگون شروع به جذب پیلوتان سابق جنگنده و مربی افغان برای اوکرایین کرده است که یک سال پیش با امریکایی ها به ایالات متحده امریکا فرار کرده اند. آماده سازی آنها اکنون در کالیفرنیا آغاز می شود و پس از آن از طریق پولند به اوکرایین منتقل می شوند. »
این نه تنها در مورد پیلوتان سابق، بلکه در مورد سایر افغان هایی که در نیروهای ویژه مزدوری کرده اند نیز صدق می کند، به عنوان مثال:« همچنین به آنها آموزش داده و قراردادی کاری برای استقرار در منطقه جنگی در اوکرایین با آنها منعقد خواهد شد.»
اگرچه ایالات متحده امریکا دارای موجودی و ظرفیت تولید کافی برای جت های جنگنده F-16 و F-15 است که می تواند همراه با پیلوتان ذکر شده به اوکرایین منتقل شود. این جنگنده ها دارای الزاماتی برای کیفیت فرودگاه‌ها و تعمیر و نگهداری هستند که اوکرایین دیگر نمی‌ تواند آنها را برآورده کند.
احتمال ارسال هلیکوپترهای Mil Mi-17 که ایالات متحده امریکا از روسیه برای دولت کابل در آن زمان خریداری کرد، و همچنین جنگنده های EMB 314 سوپر توکانو (A-29 مطابق با نامگذاری ارتش ایالات متحده امریکا) از امبرایر در برازیل، کاراوان و AT-6E ولویره از سازنده امریکایی بچکرافت وجود دارد .
سه مورد اخیر هواپیماهای تهاجمی زمینی با توربوپراپ سبک هستند، هر چهار مورد نیاز به فرودگاه خاصی ندارند و تعمیر و نگهداری آنها به طور قابل توجهی ارزان تر و قیمت خودشان نیز پایین تر از F-16 و F-15 است.
اما برخلاف آنچه برای مدت طولانی برنامه ریزی شده بود، امبرایر دیگر به احتمال زیاد توکانو را به اوکرایین تحویل نمی دهد، زیرا برازیل نسبت به روسیه رفتاری دوستانه تر برگزیده است و نمی خواهد تسلیحاتی از خاک خود به مناطق بحران زده فروخته شود.
حداقل ۲۲ هواپیمای کوچکتر، از جمله توکانوس و کاروان های رزمی که در بالا ذکر شد، تنها در فرودگاه ترمس ازبکستان توسط ماهواره مورد شناسایی قرار گرفتند.
بسیاری از این هواپیماها و هلیکوپترها اندکی قبل از قدرت گرفتن طالبان توسط پیلوتان افغان به آنجا و به فرودگاه های دیگر در ازبکستان و تاجیکستان منتقل شدند و از آن زمان تا اکنون در آنجا باقی مانده اند.
پیلوتان افغان فقط برای جنگنده های زمینی توربوپراپ برازیلی و ایتالیایی و هلیکوپترهای روسی به آموزش کوتاه مدت نیاز دارند.
اگر تاشکند و دوشنبه از تحویل این ماشین‌ها به ایالات متحده امریکا امتناع کنند، پنتاگون همچنان این گزینه را خواهد داشت که آنها را با ولورین‌ های ساخت امریکا آموزش دهد و آنها را به نبرد در اوکرایین بفرستد./م هـ

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۵/ ۲۲ـ ۳۱۰۸

Copyright ©bamdaad 2022