موازنه جدید قدرت در اروپا

ماریو دراگی و امانویل مکرون، رهبران ایتالیا و فرانسه، قصد دارند چند روز دیگر توافقی را با هدف تلاش برای تغییر موازنه قدرت در اروپا پس از کنار‌رفتن انگلا مرکل از صدراعظمی المان امضا کنند.
به گزارش رویترز جزییات این توافق فاش نشده استو اما یکی ‌دیگر از مقامات ایتالیایی گفت این توافق همکاری بین این کشورها را در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، گردشگری و فرهنگ تقویت خواهد کرد. پیش از این نیز گمانه ‌زنی‌های بسیاری در این رابطه مطرح شده بود که با کناره‌ گیری انگلا مرکل، ماریو دراگی به ‌دنبال ارتقای جایگاه کشورش در اتحادیه اروپا و قرار‌گرفتن در کنار فرانسه به‌ عنوان دو قدرت برتر اروپا خواهد بود. پروژه‌ای در این خصوص برای اولین ‌بار در سال ۲۰۱۸ ترسایی در زمان پایولو جنتیلونی، نخست‌ وزیر وقت ایتالیا مطرح شد، ولی روابط بین روم و پاریس پس از اینکه در آن سال دولت متعلق به احزاب « لیگ و جنبش پنج ستاره » جانشین دولت جنتیلونی شد، بدتر شد. در دولت دراگی، روابط بین این دو کشور کاملا احیا شده و او و مکرون هر‌‌چه بیشتر مشتاق هستند تا پس از سال‌ها مشاجرات تلخ بین دو کشور، برای شکل ‌دهی به سیاست‌ های اروپا با هم هماهنگ عمل کنند. مقام ایتالیایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: مکرون خواهان پیوند قوی‌ تر با ایتالیاست و ایتالیا می‌ خواهد خود را در شراکت سنتی بین فرانسه و المان قرار دهد. در واقع قصد ایتالیا این است که این معاهده با نام کاخ ریاست‌ جمهوری «کویریناله»  ایتالیا که در آنجا امضا خواهد شد، معرفی شود.
جزییات مربوط به ماهیت این معاهده هنوز فاش نشده است. سخنگوی دراگی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد، در‌حالی ‌که دفتر مکرون اعلام کرد در این مقطع نمی ‌تواند دیدار بین این دو رهبر را تایید کند. تنش‌ها بین رم و پاریس در اوایل سال ۲۰۱۹ ترسایی زمانی که فرانسه برای مدت کوتاهی سفیر خود را به‌ دلیل اختلاف بر سر مهاجرت فراخواند، به اوج خود رسید. آخرین دیدار میان دراگی و مکرون مربوط به چند روز پیش در پاریس است که بر انتقال قدرت سیاسی در لیبیا، موضوعی که برای هر دو رهبر اهمیت استراتیژیک دارد، تمرکز داشت.
شوک نبود مرکل مرتبط با مشکلات متعددی است که می‌ تواند آینده المان و اتحادیه اروپا را در ابهام فرو ببرد. خطر از‌دست ‌دادن مرکزیت سیاسی، ظهور نیروهای پوپولیستی، بازگشت بحران مهاجران و پناه‌ جویان و مرزکشی دوباره سیاسی در اروپا که قبل ‌ترها مربوط به چپ و راست بود و امروز به اختلاف میان لبیرال ‌های طرفدار ارزش‌ های اروپایی و ملی ‌گراهای افراطی مخالف آنها تبدیل شده، از‌جمله این مشکلات است. مرکل بازیکن برجسته اتحادیه اروپا و ناتو بوده و یکی از محافظان اصلی نظم مرسوم بین‌المللی به حساب می‌آید. تحت رهبری او بود که المان توانست در امنیت بین‌الملل نقشی قوی برای خودش تعریف کند. در المان تحت رهبری او فروش تسلیحات نظامی دو درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داد.
طبق نظرسنجی انجام‌ شده بیش از 50 درصد از شهروندان اروپایی به مرکل بیشتر از دیگر سران کشورهایی همچون فرانسه، روسیه، چین و امریکا اعتماد دارند. این کارنامه در زمینه سیاست خارجی کار را برای میراث ‌داران مرکل دشوار می‌ کند. آنها باید با چند مساله روبه ‌رو شوند،  شکل ‌دادن دوباره به اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا، قوی‌ کردن قوانینی که بر اتحادیه اروپا حاکم است، درگیری با رهبران راست ‌گرا و پوپولیست‌ های همسایه و کنار‌آمدن با روسیه./ ش

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۳/ ۲۱ـ ۲۲۱۱

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2021