حضور خزنده ویتنام در فرانسه

 

ویتنام می خواهد به عنوان میانجی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نقش میانجی ایفا کند و به همین منظور نخست وزیر این کشور فام مین چین ، در طول سفر خود به فرانسه که از ۳ نوامبر آغاز می شود، تلاش خواهد کرد تا اقتصاد ویتنام را در عین مناسبات گسترده با چین به کمک فرانسه غنی تر کند.

آسیا قطعاً مانند قبل از کووید - ۱۹  نیست. توازن ژیواستراتیژیک در جهان به هم ریخته است . سفر فام مین چین، نخست وزیر ویتنام، که در اپریل گذشته روی کار آمد، به فرانسه بی معنا نیست . جاپان و استرالیا همچنین فرانسه مشترکا درنظر دارد ضمن مطالعه پیشنهادات تدوین شده در چارچوب استراتیژی هند و اقیانوس آرام برای مهار چین که عمدتا توسط ایالات متحده  امریکا تهیه شده، نیازهای بازگشایی اقتصاد ویتنام پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ را، برای جذب سرمایه گذاری برآورده کنند .

نیکلاس وارنری، سفیر فرانسه در ویتنام در مصاحبه ای یا خبرگزاری ویتنامی گفت: « مشارکت استراتیژیک ما یک مشارکت منطقه ای و جهانی است.»

انتظار می رود در سفر رییس جمهور ویتنام چند توافقنامه با هدف ارتقا اقتصاد ویتنام و ایجاد تعادل مجدد در میان چین و فرانسه به امضا برسد.

در سال ۲۰۲۰ ترسایی ویتنام با افزایش ۱۸.۷ درصدی حجم تجارت دوجانبه به مبلغ ۱۹۲.۲ میلیارد دلار به رتبه بزرگترین شریک تجاری چین در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا  « آ.س .ان » رسید.

مدتی است که متحدان امریکا تحت فشار قرارگرفته اند تا حجم بخشی از کالاهای خود را که درچین تولید می شود به عنوان جنگ تجاری به خارج از چین منتقل کنند. فام مین چین ، باید با رییس سندیکای « تجاری وبازرگانان » فرانسه پشت یک « میز تجاری » گفت وگو کند. گفت وگویی که در آن باید روابط تجاری فرانسه و ویتنام بار دیگر تنظیم شود. آشکار است که ویتنام نمی خواهد تسلیم روابط هند و اقیانوس آرام شود.

فام مین چین ، پس از حمایت از پروژه های بهره برداری مشترک در چین و دریای چین جنوبی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در این کشور، مواضع طرفدارای از چین را دارد.

بنابراین، هانوی با وجود رقابت‌ های ارضی با پکن در دریای چین، باید موازنه ‌ای را حفظ کند که در سطح بین‌المللی برایش ارزشمند است. نقش فرانسه به همین اندازه فشرده است.

ویتنام قصد دارد به یک شریک کلیدی در فضای هند و اقیانوس آرام تبدیل شود تا از طریق توسعه و صلح بر تنش‌های کنونی غلبه کند.

یک دیپلومات ویتنامی می گوید: رییس جمهور ویتنام می خواهد نقش میانجی را مانند نشست هانوی بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون ، در سال ۲۰۱۹ ترسایی بازی کند. در واقع، پس از میزبانی اجلاس  «آپک  ـ همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه » در سال ۲۰۱۷، مقامات ویتنامی به تحکیم جایگاه بین المللی خود ادامه می دهند. برای اجرای این جهت گیری، ویتنام به سرعت یک هیات دیپلوماتیک با نفوذ در مجامع مختلف بین المللی تشکیل داد. بنابراین، ویتنام می تواند نقشی محوری در روابط بین آسیا و اروپا ایفا کند و از اقتدارنرم ومنطقی خود برای این کار استفاده کند.

در آغاز بحران کووید-۱۹، هانوی صدها هزار ماسک به فرانسه اهدا کرد که برای رویارویی با این بیماری همه گیر آماده نبود. به نوبه خود، پاریس ۶۷۲۰۰۰ دوز واکسن « استرا سنیکا » را در ماه سپتامبر در اختیار هانوی قرار داد.

این همکاری در زمینه بهداشت می تواند ادامه یابد زیرا فام مین چین ، باید از انستیتوت  پاستور و پلت فرم تحقیق و توسعه «سانوفی » در ویتری- سور- سن (وال - دو- مارن) بازدید کند و با فدراسیون بهداشت فرانسه - ویتنام دیدار کند که از سال ۲۰۱۵ ترسایی حدود بیست انجمن و متخصص را گرد هم آورده است که در زمینه آموزش کادر پزشکی ویتنامی، انتقال تجربیات و اعطای تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند.

فام مین چین ، در طول سفر خود با مدیرکل یونسکو، آدری آزولای ، نیز دیدار خواهد کرد تا نفوذ فرهنگی کشورش را تقویت و تحکیم کند .ویتنام قصد دارد جایگاه خود را در آسیا که در حال سازماندهی مجدد کامل است تثبیت کند./  راه توده

 

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۱ـ ۱۰۱۱

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021