دیدگاه دیگران در باره تحولات افغانستان

 

روسیه از طرف های افغان خواست که از خشونت پرهیز کنند

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای از طرف های افغان خواست که خویشتنداری و از هرگونه خشونت پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه خود نوشت: به دقت تحولات افغانستان را پس از روی کار آمدن گروه طالبان و عدم مقاومت کامل ارتش افغانستان را که از سوی امریکا و متحدانش آموزش و تجهیز شده است ، زیرنظر داریم. 

 در بیانیه آمده است: بر اساس اطلاعات موجود، اوضاع کابل و افغانستان تثبیت می یابد. گروه طالبان شروع به برقراری نظم عمومی در جامعه کرده و بر تضمین امنیت ساکنان افغانستان و مراکز دیپلماتیک خارجی تاکید کردند.

وزارت خارجه روسیه، در ادامه بیانیه خود همه طرف های افغان را به خویشتنداری ، خودداری از خشونت و کمک به حل و فصل اوضاع از راههای صلح آمیز فراخوانده است. 

 در بیانیه خاطرنشان شده است که سفارت روسیه در کابل به فعالیت عادی خود ادامه می دهد. روابط کاری با دولت جدید افغانستان به منظور تامین امنیت مرکز دیپلماتیک روسیه در کابل برقرار شده است. 

خبرگزاری تاس روز دوشنبه به نقل از ضمیر کابلوف نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان اعلام کرد دیمیتری ژیرنوف سفیر این کشور در کابل فردا با نماینده ای از طالبان ملاقات خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کابلوف روز دوشنبه در گفت و گو با رادیو روسی اکو مسکو گفت: تصرف کابل توسط گروه طالبان، انتقال قدرت در افغانستان با توافق معین نیست بلکه نتیجه شکست سیاست های امریکا در افغانستان است.

ضمیر کابلوف  گفت: تصرف کابل توسط گروه طالبان پیامد شکست امریکا در افغانستان است. روسیه در به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان عجله نمی کند.

وی با اشاره به اخبار برخی رسانه ها مبنی بر اینکه انتقال قدرت در افغانستان نتیجه توافق بوده است، افزود: مولفان اینگونه اخبار واهی قصد دارند شکست سیاست های امریکا در افغانستان را به گونه ای توجیه کرده و آن را اقدام برنامه ریزی شده قلمداد کنند.   

نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان خاطرنشان کرد که تصرف کابل توسط طالبان تا اندازه ای غیرمنتظره بود زیرا ما فکر می کردیم که ارتش افغانستان در هر صورت تا مدتی مقاومت می کرد.   

به گفته کابولوف، روسیه بخشی از کارکنان سفارت خود در افغانستان را تخلیه می کند.

  رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۱۰۰ نفر در سفارت روسیه در کابل کار می کنند که شماری از آنها به مرخصی اعزام و شماری نیز از این کشور تخلیه خواهند شد.

وی افزود: به این ترتیب سعی خواهد شد تا در ساختمان سفارت روسیه، شمار زیادی حضور نداشته باشند. 

***

طالبان: هیچ کس اجازه آزار و اذیت مقامات پیشین افغانستان را ندارد

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان روز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: وضعیت در کابل تحت کنترل است، افرادی که در تخلفات دست داشته اند دستگیر شده اند.

مجاهد در ادامه افزود: هیچ کس اجازه ورود به خانه های مقامات پیشین ، مصادره موترها  و تهدید آنها را ندارد.

سخنگوی طالبان همچنین متذکر شد که در صورت رعایت نکردن دستورات با افراد برخورد جدی خواهد شد.

همزمان با استقرار طالبان در کابل و ترک پایتخت از سوی محمد اشرف غنی، خلا قدرت در کابل حاکم شد و در نتیجه هرج و مرج شهر را فراگرفت و در پی آن رسانه‌های افغانستان نیز انتشارات عادی خود را متوقف کرده اند.

شب گذشته هزاران شهروند پایتخت به میدان هوایی  بین المللی کابل سرازیر شدند تا در صورت امکان حتا بدون داشتن تذکره و پاسپورت  سوار هواپیما شده و از کشور خارج شوند. اما میدان هوایی  غیرنظامی کابل بطور عملی فلج است و همه کارمندان مسولان امنیتی و غیر نظامی این میدان محل کارهای خود را ترک کرده و کسی در سیستم مدیریتی میدان هوایی  حضور ندارند.

پیشتر شاهدان عینی گفته بودند که هزاران نفر در میدان هوایی کابل سرگردان هستند و حتا داخل برخی هواپیماهای سوار شده اند که خدمه و یا خلبانی در آن نیست.

***

روسیه از امریکا به دلیل خودداری از نجات جان هزاران افغان انتقاد کرد

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از خودداری امریکا برای نجات جان هزاران افغان که در طول حضور نیروهای امریکایی در افغانستان با آنها همکاری کرده اند، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، زاخارووا روز دوشنبه در کانال تلگرام درباره وضعیت میدان هوای کابل نوشت: کاخ سفید وضعیت کنونی میدان هوای کابل را چگونه ارزیابی می کند؟  

وی افزود: امریکا هیچ واکنشی به وضعیت میدان هوای کابل نشان نمی دهد.  

دیپلومات ارشد روس نوشت: افغانها به هواپیماها هجوم می برند و از واشنگتن می خواهند بخاطر سال ها همکاری با امریکا، آنها را نجات دهند.  

وی ادامه داد: اما امریکا که در هر موردی بطور شبانه روزی و بدون وقفه بیانیه صادر می کنند، در شرایط کنونی سکوت اختیار کرده اند.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه مطلب خود به کنایه نوشت: دستگاه پرینتر امریکا خراب شده یا اینکه در جست وجوی افراد مسوول و مقصر هستند؟

وضعیت میدان هوای کابل همچنان ملتهب گزارش می شود.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که بسیاری از مردم که برای فرار به میدان هوای هجوم آورده اند، تلاش می کنند تا سوار هواپیماهای امریکایی شوند و نظامیان امریکا نیز برای جلوگیری از هجوم مردم، تیراندازی کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام امریکایی گفت که نظامیان این کشور «مجبور شدند» که برای جلوگیری از ورود افغان ها به هواپیماهای نظامی، «شلیک هوایی» کنند.

این مقام امریکایی افزود: پروازهای نظامی از کابل، فقط مخصوص انتقال دیپلومات ها و کارکنان سفارت امریکاست.

در همین حال برخی رسانه های محلی نیز گزارش کرده اند که در جریان تیراندازی نظامیان امریکا در میدان هوای کابل چند نفر کشته شدند.  

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز از کشته شدن چند نفر در اثر تیراندازی نظامیان امریکایی خبر داد.  

تارنمای روزنامه وال استریت ژورنال امریکا تعداد کشته شده گان را سه نفر عنوان کرد و خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی خبر داد که پنج نفر کشته شده اند.

***

 

فرزند احمد شاه مسعود افغانستان را ترک کرد

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد احمد مسعود فرزند فرمانده فقید افغان یعنی احمد شاه مسعود با یک بالگرد نظامی به همراه تنی از شخصیت‌ها ولایت پنجشیر در شمال کابل را ترک کرد.

به نقل از این خبرگزاری، تصاویر ویدیویی منتشر شده نشان دادند، احمد مسعود در حال انتقال با یک بالگرد نظامی به همراه تعدادی از نیروهایش از ولایت پنجشیر است.

به گفته منابع، احمد مسعود شخصا از همه افراد مقیم و ولایت پنجشیر خواست در رسانه‌های منطقه‌ای مقصد او را فاش نکنند.

این در حالی است که پیشتر گفته شده بود، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان به پنجشیر رفته است و می‌گوید حاضر است به خاطر صلح در افغانستان خون پدرش را فراموش کند و در مقابل، ثبات و امنیت را در کشورش ببیند.

ولایت پنجشیر همچنان تنها ولایتی است که طالبان وارد آن نشده‌اند و احتمال شکل گیری مقاومت در برابر طالبان در این ولایت مطرح شده است.

***

 

نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد از همسایگان افغانستان خواست که پناهنده گان را از این کشور بپذیرند.

به گزارش اسپوتنیک، توماس گرینفیلد نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد گفت: « امریکا از جامعه بین الملل از جمله همسایگان افغنستان می خواهد که پناهنده گان این کشور را بپذیرند و از طالبان خواست که امکان خروج آنها را مهیا کنند.
وی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: « ما از همسایگان افغانستان و سایر کشورهای منطقه و دور از مرزهای این کشور می خواهیم که پناهنده گی موقت یا دایمی مردم افغانستان را بپذیرند.»
این دیپلومات افزود: « بسیار مهم است که شهروندان افغانستان و خارجی، کسانی که می خواهند از کشور خارج شوند در امنیت این کار را انجام دهند.»
امریکا هزاران نظامی به میدان هوایی کابل برای تخلیه شهروندان و متحدین خود که دنبال نجات از دست طالبان بودند، ارسال کرد.

***

کشته شدن ۷ افغان در جریان حادثه میدان هوایی کابل/ ۲ نفر به ضرب گلوله نظامیان امریکایی به قتل رسیدند

 منابع مطلع امریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند که در جریان ازدحام صبح امروز در میدان هوایی کابل، ۷ شهروند این کشور جان خود را از دست دادند.
بر پایه این گزارش، هزاران افغان امروز (دوشنبه) و در پی آنکه طالبان کنترل کشور را به دست گرفت، به میدان هوایی کابل یورش بردند که در پی هرج و مرج و ازدحام ایجاد شده، دست کم هفت نفر جان خود را از دست دادند.
طبق گزارش آسوشیتد پرس، یورش به سمت میدان هوایی در حالی انجام شده که طالبان قوانین خود را بر بخش گسترده تری از پایتخت افغانستان اعمال کرده است. این در حالی است که پیشروی برق آسای این کشور تنها یک هفته برای سرنگون کردن دولت این کشور به طول انجامید.
از سوی دیگر، نشریه والت استریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد: دست کم دو فرد مسلح به نیرو‌های ما که در میدان هوایی کابل به منظور تخلیه غیرنظامیان مستقر شده بودند، یورش بردند.
این مقام امریکایی مدعی شد: نیرو‌های امریکایی دو فرد مسلح را با شلیک تیر در میدان هوایی کابل به قتل رساندند.

***

جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی تحولات افغانستان

به گزارش روزپلاس به نقل از الجزیره، ،آنتونیو گوترش  سرمنشی سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت که با موضوع افغانستان برگزار شده است، گفت: رویا‌های یک نسل کامل در افغانستان اکنون در حال محک خوردن است.
او در ادامه گفت: از طالبان می‌ خواهیم خویشتنداری کند، همه طرف‌ها باید از غیرنظامیان محافظت کرده و از رسیدن کمک‌ ها به آن‌ ها اطمینان حاصل کنند.
گوترش افزود: من از طالبان و همه طرف‌ ها در افغانستان می‌خواهم به قوانین بین‌ المللی  احترام بگذارند و جامعه بین ‌المللی نیز باید متحد شود و از طالبان بخواهد که افغانستان دیگر مامن تروریست‌ها نشود.
سرمنشی سازمان ملل متحد در انتها اضافه کرد: کارکنان سازمان ملل در افغانستان تهدید نشده اند.
نماینده افغانستان: باید مانع بروز جنگ داخلی شویم

نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در این جلسه گفت: من از طرف میلیون‌ها افغان صحبت می ‌کنم که با سرنوشت نامعلوم روبرو هستند. جان افغان‌ها در خطر است و وضعیت کابل نگران ‌کننده و میدان هوایی کابل از کنترول خارج شده است.
او افزود: طالبان به وعده‌هایی که در مذاکرات دوحه قول شان را داده بود، عمل نکرد. افراد زیادی برای فرار از خشونت طالبان به سمت کابل رفته و آواره شده‌اند. ما باید مانع بروز جنگ داخلی در افغانستان شویم. جامعه بین‌المللی باید از طالبان بخواهد به فرمان عفو عمومی صادر شده پایبند باشد و حقوق بشر را در این کشور تضمین کند.
او در انتهای اظهاراتش گفت: ما از همسایگان افغانستان می‌ خواهیم مرز‌های خود را برای اطمینان از ورود کالا و کمک ‌های بشردوستانه باز نگه دارند.
امریکا: طالبان امنیت غیرنظامیان را فراهم کند

نماینده امریکا در این نشست اعلام کرد: باید حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان متوقف شود. طالبان باید تضمین دهد که امنیت غیرنظامیان را در افغانستان حفظ می ‌کند. طالبان باید اجازه رسیدن کمک ها به غیرنظامیان را در افغانستان بدهد. ما از همسایگان افغانستان و کشورهای دیگر می خواهیم تا پناهگاهی برای افغان هایی که تمایل دارند کشور را ترک کنند، فراهم نمایند.
انگلیس: یک تراژدی در افغانستان در حال رخ دادن است

نماینده انگلیس هم گفت: آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است، یک تراژدی بزرگ است. طالبان باید تمامی اقدامات خصمانه و نظامی را در افغانستان متوقف کند. طالبان باید به حمایت از حقوق اقلیت ها پایبند باشد.
فرانسه: کمک های بشردوستانه باید به افغانستان برسد

نماینده فرانسه در این نشست تاکید کرد: باید از پیشرفت دموکراتیک در افغانستان حمایت کرد. باید کمک های بشردوستانه را به همگان در افغانستان برسانیم.
چین: وضعیت کنونی افغانستان حاصل خروج سریع نیروهای خارجی است

نماینده چین در شورای امنیت نیز گفت: ما خواهان آن هستیم که طالبان با تمامی طرف‌ ها و گروه‌های نژدای در افغانستان متحد شود. هرج و مرج در افغانستان به شکلی مستقیم با خروج سریع نیرو‌های خارجی در ارتباط است.
ابراز نگرانی نماینده روسیه از تحولات افغانستان

نماینده روسیه هم گفت: ما اطلاعات نگران کننده ای در خصوص افزایش خشونت و افزایش شمار قربانیان در افغانستان دریافت کرده‌ایم.
هند: اوضاع افغانستان شکننده است

نماینده هند در شورای امنیت تصریح کرد: اوضاع امنیتی در افغانستان شکننده است. اوضاع کنونی افغانستان سبب نگرانی هند شده است. امیدواریم ثبات بزودی به افغانستان بازگردد و راه حل جامع در افغانستان با حضور تمامی گروه‌های جامعه وجود داشته باشد. زمان آن رسیده است که جامعه بین المللی برای حمایت از افغانستان متحد شود.
پاکستان: جامعه جهانی برای تحقق صلح در افغانستان تلاش کند

نماینده پاکستان در شورای امنیت هم گفت: زمان آن رسیده که جامعه جهانی تلاش‌هایی را برای تحقق صلح در افغانستان بکار بندد. سفارتخانه ما در کابل به تسهیل اقدامات دیپلوماتیک ادامه خواهد داد. ما از تمامی طرف‌های افغان از جمله طالبان می ‌خواهیم تا امنیت غیرنظامیان را حفظ کنند و کمک رسانی بشردوستانه به غیرنظامیان را تضمین کنند.
طالبان روز یکشنبه، بیش از دو هفته قبل از مهلت خروج ارتش امریکا در ۳۱ اگست، کنترول کابل را در دست گرفت. اشرف غنی، رییس جمهور این کشور نیز متواری شد و اعتراف کرد که طالبان در درگیری ۲۰ ساله برنده شده اند. او لحظاتی قبل از ورود نیرو‌های طالبان به کابل، افغانستان را به مقصد تاجیکستان ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می ‌کند.

***

 

واکنش سخنگوی وزارت خارجه چین به شناخت دولت افغانستان تحت رهبری طالبان

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز16 اگست در كنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره این که آيا چین دولت افغانستان تحت حکومت طالبان را به رسميت می شناسد يا تحت چه شرايطی آن را به رسميت می شناسد، گفت، کشورش بر اساس احترام کامل به حق حاکمیت افغانستان و  تمایل گروه های مختلف داخلی این کشور، تماس و ارتباط خود را با طالبان افغانستان و سایرین حفظ کرده است و نقش سازنده ای برای پیشبرد حل سیاسی مسایل افغانستان ایفا می کند.

وی افزود: همان طور که همه می دانند، روز 28 جون وانگ یی عضو شورای دولتی چین با رییس کمیته سیاسی طالبان افغانستان و همراهانش در شهر  تیان جین دیدار کرد. ما امیدواریم که طالبان افغانستان با همبستگی با احزاب، گروه ها و اقوام مختلف یک چارچوب سیاسی فراگیر و گسترده که با وضعیت کشورشان هماهنگ باشد ایجاد کند تا پایه ای برای تحقق صلح  پایدار افغانستان ایجاد شود./ مجله هفته

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۱ـ ۱۷۰۸

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021