خداحافظی رسمی از اتحادیه اروپا

برگزیت چه چیز هایی را برای بریتانوی ها تغیر میدهد ؟

 

هنگامی‌ که عقربه ساعت روی نیمه‌ شب اروپا ، و ساعت ۱۱ شب پنجشنبه بریتانیا قرارگرفت، اروپا به سال نو‌ مسیحی و بریتانیا به یک عرصه جدید سیاسی وارد ‌شد. بیش از چهار سال پس از رفراندومی که در آن مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، دوره انتقالی برگزیت به‌ طور‌رسمی خاتمه یافت و بریتانیا دیگر موظف به رعایت قوانین اروپایی نخواهد بود. این روند از روز نخست جنوری ۲۰۲۱ ترسایی چه تغییراتی در زندگی متعارف شهروندان این کشور ایجاد خواهد کرد؟

درمان های  پزشکی

بریتانیایی‌ها دیگر قادر نخواهند بود حین سفر در اروپا از کارت بیمه درمانی اروپایی (ای ‌اچ ‌ای ‌سی) استفاده کنند‌ اما از کارت ‌های موجود تا تاریخ انقضای آنها همچنان می ‌توانند‌ استفاده‌ کنند. با انقضای کارت‌های «ای ‌اچ ‌ای ‌سی» می‌ توانند کارت‌های بیمه درمانی جهانی «جی ‌اچ‌ ای‌ سی» را خریداری کنند که به آنها امکان می ‌دهد به درمان های اضطراری عمومی (نه خصوصی) حین سفر در همه نقاط جهان دسترسی داشته باشند. در این میان، هرچند کارت‌ های «ای ‌اچ‌ ای‌ سی» و «جی‌ اچ ‌ای ‌سی» در اغلب نقاط جهان پذیرفته می ‌شود اما کشورهای ناروی، ایسلند، لیشتن ‌اشتاین یا سوییس از این قاعده برکنارند و هنگام سفر به این نقاط باید بیمه درمانی جداگانه تدارک دیده شود. نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» پیش ‌تر پیش ‌بینی کرده بود که از روز اول جنوری بریتانیا با کمبود دارو روبه ‌رو خواهد شد. مقررات جدید مرزی و کاغذ پرانی‌های مربوط به آن، از ساعت ۱۱ شب ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ که بریتانیا بازار مشترک اروپا را ترک می ‌کند، احتمالا در ابتدا موجب اختلال در مرز بریتانیا و فرانسه خواهد شد و می‌ تواند به کمبود دارو منجر شود. دولت بریتانیا از شرکت‌ها خواسته بود به‌ منظور جبران کمبود احتمالی دارو برای بیماران، داروهای اروپایی را انبار کنند. همچنین توافق بازرگانی که « در آخرین لحظات » میان بریتانیا و اروپا امضا شد، به معنای آنست که تبادل مواد غذایی میان دو طرف از تعرفه ‌های بازرگانی مستثنا خواهد بود، بنابراین در‌حال ‌حاضر دلیلی برای افزایش بهای مواد غذایی در بلند مدت وجود ندارد‌ اما فدراسیون مواد غذایی و مشروبات بریتانیا هشدار داده است که ماهیت توافق بازرگانی که در آخرین لحظات ضرب‌الاجل برگزیت به  آن دست یافته ‌اند، به معنای آنست که موانع جدید گمرکی همراه با هرج ‌ومرج‌های اخیر در مرز به‌خاطر همه‌ گیری کرونا همچنان می ‌تواند به افزایش قیمت‌ها منجر شود.

ازادی  مسافرت  و حرکت  در  اروپا

پس از پایان دوره انتقالی، بریتانیا دیگر مشمول قوانین اروپا درباره حرکت آزاد شهروندان نخواهد بود‌. محدودیت سفر برای شهروندان بریتانیا به ‌معنای آنست که آنها اکنون می‌ توانند تنها سه ماه از هر شش ماه را در یک کشور اروپایی سپری کنند. برای اقامت طولانی‌ تر در یک کشور عضو اتحادیه اروپا، کار، تحصیل یا سفرهای تجار‌ی احتمالا به روادید یا مجوز خاص نیاز خواهد بود. البته قوانین کشورهای بلغاریا، کرواسی، قبرس و رومانیا در این زمینه متفاوت است. اقامت طولانی ‌تر در اروپا به‌ منظور تحصیل، کار یا سفرهای تجارتی نیازمند ویزه یا مجوز خاص است. شهروندان بریتانیا همچنان آزاد خواهند بود بدون مجوز در جمهوری ایرلند زنده گی، کار و تحصیل کنند. دارنده گان پاسپورت بریتانیایی دیگر قادر نخواهند بود به آزادی در کشورهای اروپایی اقامت کنند و بسیاری از آنها باید برای کار یا اقامت مجوز داشته باشند. از سوی دیگر، مسافرانی که برای خرید شخصی به اروپا سفر می‌ کنند، با محدودیت ورود الکل و دخانیات روبه ‌رو خواهند شد.

نرخ  استفاده  از  تیلفون‌  همراه

شبکه‌ های تیلفون‌ همراه آزاد خواهند بود نرخ استفاده از خدمات مکالمه، فرستادن اس ام اس  یا دسترسی به اینترنت را برای مسافران بریتانیایی در اروپا تغییر دهند و هزینه‌های رومینگ را به آن بیفزایند، اما تعدادی از شبکه‌ های تیلفون‌ همراه در بریتانیا پیش ‌تر اعلام کرده‌اند که پس از نهایی ‌شدن برگزیت، هیچ ‌گونه طرحی برای بازگرداندن هزینه‌ های رومینگ و افزایش نرخ استفاده از تیلفون‌های همراه یا اینترنت در اروپا در نظر ندارند.

تحصیل

بریتانیا از این پس عضوی از «ایراسموس»، برنامه مبادله دانشجوی اروپا، نخواهد بود. این برنامه به دانشجویان بریتانیایی امکان می‌ داد بخشی از تحصیلات خود را با استفاده از کمک ‌هزینه دانشجویی در اروپا بگذرانند. دولت گفته است برنامه دیگری موسوم به «طرح تورینگ» با صد میلیون پوند بودجه جایگزین «ایراسموس» خواهد کرد که از ماه سپتامبر به ۳۵ هزار دانشجوی بریتانیایی امکان خواهد داد بخشی از تحصیلات خود را در دیگر نقاط جهان بگذرانند. این برنامه به یاد  الن تورینگ ، نام‌ گذاری شده است که (در دوران جنگ جهانی دوم) رییس تیم کدشکن‌های «بلِچلی پارک» بریتانیا بود. راهنمای دولت درباره سفر به اروپا می ‌گوید ممکن است تحصیل در کشورهای اروپایی مستلزم اخذ ویزا باشد./شرق

 

بامـداد ـ دیدگاه ـ ۴/ ۲۱ـ ۱۴۰۱

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021