نقش سازنده افغانها در شرایط افزایش روحیه بیگانه ستیزی در اروپا

نسیم سحر

در سالهای اخیر، روحیه خارجی ستیزی در کشورهای اروپایی افزایش چشمگیری یافته است . یکی از دلایل اساسی ورود سیل آسای پناهجویان از کشورهای جنگ زده سوریه ، افغانستان ، عراق و سومالی و دیگر کشورهای آسیایی و افریقایی در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است . گرچه برای همه آشکار است که این مهاجرت ها نه تنها در نتیجه وجود جنگ های داخلی و وجود نظام های فاسد بلکه نتیجه مداخلات کشورهای قدرتمند بیرونی در امورداخلی این کشورهای جنگ زده میباشد. در آن سالها بار اصلی این مهاجرت ها را در قدم اول کشورهای المان و سویدن بعهده گرفتند ولی فشار بیشتر به کشورهای یونان و ایتالیا که دچار بحران اقتصادی گردید نیز وارد شد.

با افزایش پناهجویان در کشورهای اروپایی ، موج خارجی ستیزی نیز افزایش می یابد و نهادهای بیگانه ستیز تمام مشکلات داخلی شانرا به گردن پناهجویان فراری از جنگ می اندازند و پناهجویان به « سپربلا »  تبدیل میگردند . این نهاد های شهرت طلب ، بیگانه ستیزی را به شعار روز تبدیل کردند و حتا احزاب بورژوازی و سوسیال دموکرات ها را به دنباله رویی ازاین نهاد ها کشاندند.

درسایه همین بیگانه ستیزی در برخی کشورهای اتحادیه اروپا سیاست های سختگیرانه را رویدست گرفتند. باوجود اینکه تا اکنون اتحادیه اروپا یک سیاست واحد مهاجرتی و پناهندگی را دنبال نمیکنند و اختلافات شدیدی در زمینه وجود دارد واین عدم هماهنگی در مساله مهاجرت و پناهندگی را یک  « زخم سیاسی باز » در اتحادیه اروپا مینامند.

کشور یونان که ازیکسو با بحران اقتصادی پنجه نرم میکند و همزمان زیر فشار ترویکا ( ساختاری متشکل از صندوق بين المللي پول ، بانک مرکزی اروپا و کميسيون اتحاديه اروپا ) قرارداشته و از جانب دیگربعنوان مرز اتحادیه اروپا با کشورهای خارج اتحادیه اروپا در پروسه پناهنده  پذیری از طرف اتحادیه اروپا در میدان رها شده زمینه رشد بیگانه ستیزی را برای نهاد های پا پولیستی مهیا ساخته است. ازینرو در یونان قوانینی جدیدی پناهنده گی تصویب شده که خیلی سختگیرانه میباشند. در یونان از آغاز امسال   قانون جدید پناهنده گی یونان نافذ شده که از طرف سازمان اوکسفام به شدت موررد انتقاد قرارگرفته است  . اوکسفام  نگران این است که اتحادیه اروپا هنگام تصویب ‍‍‌‍‍پیمان مشترک جدید مهاجرت ، سیستم پناهنده گی یونان را کاپی خواهد کرد.

اویلین وان رومبورګ (Evelien van Roemburg ) سخنگوی اوکسفام می گوید: « سیستم پناهنده گی یونان طوری ساخته شده که به جای محافظت مردم را اخراج مینماید ».

برعلاوه دراین کشوردر شرایط شیوع ویروس کرونا  تبلیغات سو از سوی مقامات علیه پناهجویان صورت میگیرد .

« مقامات یونانی، ترکیه را متهم کرده‌اند که قصد دارد از طریق مهاجرین آلوده به کرونا، این ویروس را به اتحادیه اروپا منتقل کند! همین مساله سبب شده است شهروندان بسیاری از کشور‌های اروپایی خشم خود را متوجه پناهجویان و مهاجرین کرده و از دولت‌های خود بخواهند سخت ‌ترین برخورد ممکن را با آن‌ها صورت دهد.

یورگوس کاتروگالوس سخنگوی امور خارجی اپوزیسیون چپ درپارلمان یونان درهمین مورد می‌ گوید:حکومت آتن ترس از مهاجران را در میان مردم یونان (و اروپا ) دامن می ‌زند و پناهجویان را به عنوان یک قربانی نه، بلکه به عنوان یک خطر برای سلامت جامعه معرفی می ‌کند.»

بهمین منوال در سویدن نیز حزب بیگانه ستیز ( دموکرات های سویدن ) و حزب دست راستی ( مودرات ها ) یکجا با حزب دموکرات های مسیح در سختگیری سیاست مهاجرتی د رمسابقه قرار دارند و حزب سوسیال دموکرات ها را نیز به دنبال خود کشانیده اند. چندی قبل حکومت ایتلافی سویدن ( سوسیال دموکرات ها و حزب محیط زیست ) کمیته پارلمانی را موظف ساخت تا یک سیاست پناهندگی با پایه های وسیع و مورد قبول هفت حزب پارلمانی را تدوین نماید و بر مبنای آن قانونی جدید را تا جولای ۲۰۲۱ جاگزین قانون موقت جدید کند . درنتیجه این گفت و گو ها ، این کمیته به سه گروه تقسیم شد. احزاب چپ و محیط زیست از بحث روی  پیشنهاد های سختگیرانه خود داری کردند. حزب دموکرات های سویدن ( حزب بیگانه ستیز ) طرفدار سختگیرانه ترین سیاست پناهنده گی بود و از اشتراک در طرح کلی ابا ورزید و دو حزب مقتدر ( سوسیال دموکرات ها و حزب دست راستی مودرات ها ) بر سر جزییات اقامت براساس پیوند خانواده گی و سقف بندی برای تعداد پناهجویان به توافق نرسیدند . قرار است در ماه اگست فیصله کمیته رسانه یی و شامل اجندای پارلمان گردد.

همزمان در سالهای اخیر، اطلاعات منفی در مورد پناهجویان افغان از طرف نهادهای خارجی ستیز در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پخش میگردد . پرواضحست که ما افغانها از اعمال ناشایسته برخی افراد با پیشینه جرم خجالت میکشیم و از آن فاصله میگیریم واعمال شانرا شدیدا تقبیح نیز مینماییم . همزمان این اعمال منفی نباید فعالیت های سازنده ، خلاق ، موثر و افتخارات تعداد زیاد افغانهای عزیز را زیرسایه قرار دهد . انجمن افغانها در سویدن کوشش نموده تا چهره مثبت افغانها و بخصوص آنهاییکه خدمات برجسته و شایستگی در جامعه سویدن را از خود تبارز داده اند برجسته و معرفی نماید. بطور فشرده نمونه های آن در زیر ذکر میگردد:

در اخیر ماه می امسال ، لیزا کاکر یک دختر جوان افغان جایزه جهانی محصل برتر بین المللی سویدن را دریافت کرد.هارون عزیزی و حمیداله سروری شطرنج بازان مشهور در سویدن ، رومان جان حساس قهرمان تناسب اندام ورزشی ، محمد سردار تیموری قهرمان پهلوانی و تعداد زیاد افغانها در ورزش بوکس مدالها دریافت کرده و به نماینده گی از سویدن در مسابقات بین المللی سهم گرفته اند و افتخارات به افغاستان و سویدن کمایی کرده اند ؛ مریم جان اصغری جوانترین کاندید برای پارلمان سویدن ، مصطفی پنجشیری اولین پولیس افغانتبار در سویدن ، سرور ستانکزي در مسابقات ریاضی در سویدن مقام اول را گرفت ؛ شرکتها با مدیریت افغان تباران زمینه اشتغال و فرصت کاری را در سویدن ایجاد نموده اند ؛ جمیل نصر اختراعات زیاد در سویدن نموده است . و اینک داکتر آصف حلیمی یکی از داکتران با استعداد افغان و جراح ورزیده سویدن شامل تیم جراحی بوده که برای اولین بار در جهان ازمیتود و آله جدید در عملیات جراحی پانقراس استفاده کرده است .

استعداد و خلاقیت و زحمات این عزیزان درخور ستایش بوده و نه تنها برای خود ، فامیل ها و دوستان بلکه برای سویدن و افغانستان افتخارات می آفرینند.

من موفقیت داکتر آصف حلیمی را برای خودش ، خانواده ، دوستان و تمام هوطنان تبریک و تهینیت گفته موفقیتهای مزید برای این جراح ورزیده سویدن آرزو مینمایم.

بیشتر در مورد داکتر آصف حلیمی و جراحی جدید در لینک زیر فیسبوک و سایت افغانها بخوانید :

https://www.facebook.com/121226484580698/posts/3081125431924107/

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۴۰۷

اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2020