جنگ تبلیغاتی، پول برای تغییر نظام


بنیاد امریکایی برای «ترويج دموکراسی » در سال ۲۰۱۹ باز میلیون‌ها دلار در اختیار معاندین کوبا قرار داد.

 

 فولکر هرمزدورف

ایالات متحده امریکا مدام پول بیش‌ تری در اختیار سازمان‌ ها و گروه‌ها در سراسر جهان قرار می ‌دهد تا به فعالیت ‌های واشنگتن در جهت تغییر سیستم در کوبا یاری رسانند. تنها، بنياد نیمه ‌دولتی « موقوفه ملی برای دموکراسی NED » درسال گذشته بیش از ۵٫۴ میلیون دلار برای ۵۲ پروژه در کشورهای مختلف مصرف کرد. در سال ۲۰۱۹ ترسایی این بنیاد در سطح جهان ۴۲ موسسه از جمله دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی، ابتکارات شهروندان؛ «کنشگران حقوق بشر» و « رسانه‌های غیروابسته» را مورد حمایت مالی قرار داد، که همه گی برای تغییر سیستم در جزیره کوبا فعالیت داشتند.

این کمک ‌ها نسبت به سال قبل از آن ۱۶٪ و نسبت به سال ۲۰۱۷  ترسایی حتا ۴۲٪ افزایش یافته است. روزنامه ‌نگار امریکایی تریسی ایتون ، در وبلاگ خود Cuba Mony Project لیست منتفعین این باران رحمت را با اعداد و ارقام تازه و توضیحاتی مبسوط روز ۹ می سال جاری منتشر کرد.
بنیاد NED  که در سال ۱۹۸۳ ترسایی از طرف کنگره به عنوان اتحادیه مرکزی سازمان‌ های غیردولتی امریکایی تاسیس شد  یکی از مهم‌ ترین ابزار سیاست‌ های خارجی ایالات متحده امریکا است. وظیفه رسمی این سازمان که دارای بودجه سالانه ۱۴۰ میلیون دلار است به اصطلاح  «ترویج دموکراسی در سطح جهان» می‌ باشد. سیاستمداران امریکایی منظور واقعی و تعبیر خود را از دموکراسی و نیت تاسیس این بنیاد، هیچ ‌گاه پنهان نکرده اند. ظاهراً واشنگتن همزمان با محاصره اقتصادی و تجاری و مالی که کوبا  از ۶۰ سال پیش با آن روبه‌ روست و با آغاز ریاست جمهوری ترامپ بیش ‌تر تشدید یافته است، فعالیت ‌های خرابکارا نه خود را نيز برای بی‌ ثبات کردن کشور کوبا تشدید کرده است. روزنامه نویوو هارالد، که به نیروهای ضدانقلابی کوبا در میامی بسیار نزدیک است، نقل قولی از فرستاده ویژه ترامپ، الیوت آبرامز، از اکتوبر سال گذشته منتشر کرد: « ما مدام در جست ‌و جوی امکاناتی برای وارد آوردن فشار بیش ‌تر به کوبایی‌ ها هستیم. ما اقتصاد کوبا را خفه خواهیم کرد.» او گفت هدف بیان شده سیاست ایالات متحده امریکا اینست که ذخیره ارزی کوبا را از بین ببرد. درست درهنگامه بحران پاندمی واشنگتن اکنون قبل از هر چیز امیدوار است که افزايش تنگنا های اقتصادی به نارضایتی مردم دامن زده و به ایجاد ناآرامی بین مردم بیانجامد.

 

بزرگ‌ ترین بسته از صندوق میلیونی NED نصیب « رهبری دموکراتیک کوبایی» شد که در سال ۱۹۹۰ ترسایی تاسیس گشت و حجم آن در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ترسایی هر بار بالغ بر ۶٥۰ هزار دلار بود. بنا بر اظهارات رهبران این سازمان، بودجه‌ ای که از طرف ایالات متحده در اختیار آن نهاده می ‌شود، در اختیار نیروهای اپوزیسیون در کوبا قرار می ‌گیرد، گروه‌ های خرابکار را تجهیز می ‌نماید و رابطه بین روزنامه‌ نگاران خارجی و مخالفین سیستم را در کوبا برقرار می ‌کند. بزرگ ‌ترین حجم بعدی کمک ‌ها که بالغ بر ۳٥۰ هزار دلار میشود در  اختیار « مرکز شرکت‌های بین‌المللی خصوصی  CIPE » قرارمی ‌گیرد که به اطاق تجارت ایالات متحده بسیار نزدیک است و با NED  ارتباط تقریباً بسیار نزدیکی دارد و باید روی «نماینده گان اقتصادی و تصمیم ‌گیران سیاسی و همین ‌طور روزنامه‌ نگاران اعمال نفوذ کند. بنا بر تعریف خود CIPE وظیفه این سازمان قبل از هر چیز « تقویت دموکراسی در جهان به کمک تقویت شرکت‌ های خصوصی و اجرای رفرم‌ های بازارمحور می ‌باشد.» سومین بخش بزرگ این کمک ‌ها که در سال ۲۰۱۹ ترسایی بالغ بر ۲۳۰ هزار دلار می ‌شد، فعالیت‌های رادیکال ‌های بازار را از سوی « گروه بین‌المللی مسوولیت اجتماعی شرکت‌ ها در کوبا  GIRSCC » تقویت می ‌کند، که در میامی استقرار دارد و می‌ خواهد در کوبا « سندیکاهای آزاد» ایجاد کند.

واشنگتن در کنار تاثیرگذاری بر سیاست و اقتصاد، برحمایت از روزنامه ‌نگاران و رسانه‌های به اصطلاح «مستقل» نيز، یعنی کسانی که در واقع به نفع ایالات متحده عمل می ‌کنند، تمرکز دارد. بیش از ۲۲۵ هزار دلار نصیب کنتراپورتال « کوبانت » شد که در میامی فعالیت دارد. روزنامه‌ دیاریو دِ کوبا ، که در مادرید به وسيله مخالفین کوبا منتشر می ‌شود از طرف NED در سال ۲۰۱۸ ترسایی با بیش از ۲۲۰ هزار دلار به امید ترویج « اخبار مستقل ازکوبا» مورد حمایت قرار گرفت. مبالغی بین ۴۲۰۰ تا ۱۴۶۳۰۰ دلار بین گروه‌های مختلفی تقسیم شد تا روزنامه ‌نگاران و نویسنده گان  به اصطلاح «مستقل» کوبایی سازماندهی شده و تقویت گردند. همین‌ طور نهادهای غیردولتی که در خارج به سر می ‌برند در لیست جیره‌خواران NED قرار دارند.

مبالغی ۵ تا ۶ چند  از جمله به گروه‌ هایی در مکسیکو، پیرو و کولمبیا پرداخته میشود. با این حال، سهم بیشیر از ۲۰۰ هزار دلار به سازمان Clovek v tisni (انسان نیازمند) رسيد، سازمانی ايجادشده به دست ضد کمونیست‌ها در سال ۱۹۹۲ ترسایی در پراگ، که به نوبه خود بین مخالفان دولت درکوبا تقسیم کرد.

 

 

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۰ـ ۰۳۰۷

 

اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

Copyright ©bamdaad 2020