راه های شکست دادن ویروس کرونا

 

 پروفیسور داکتر نثار احمد صدیقی

 

دراین نوشته در مورد دو موضوع مهم بحث میشود:

۱ـ  استرس چه تاثیری بر سیستم محافظتی بدن دارد و چگونه خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می ‌کند؟ وقتی رویداد یا واقعه‌ ای در زنده گی رخ میدهد که توانایی کنارآمدن با آن را در خود نبینیم در آنصورت دچار استرس می ‌شویم.

درچنین شرایطی است که بدن میزان قابل‌ توجهی هورمون استرس یا کورتیزول را ترشح می‌ کند. ترشح مقطعی کورتیزول از کارکردهای معمول بدن انسان است و مزایایی چون کاهش التهاب را دارد. اما به‌ مرور زمان و دربلند مدت، امکان وابسته‌ شدن بدن به میزان قابل‌ توجهی از این هورمون درخون وجود دارد. این اتفاق درنهایت تاثیر معکوس دارد و نه‌ تنها به محدود کردن التهاب کمکی نمی ‌کند بلکه به آن دامن می‌ زند . جواب برخی از متخصصان به این سوال که استرس چه تاثیری بر سیستم ایمنی بدن دارد کمی نگران ‌کننده است، آنها استرس را عامل ۹۰ درصد بیماری ها و اختلال ها اعم ازسرطان و نارسایی قلبی می‌ دانند. فعال ‌شدن برخی واکنش‌های کیمیاوی بواسطه استرس و افزایش سطح کورتیزول، به‌ باور آنها بدن را به شیوه‌ های گوناگون تحت‌ تاثیر قرارمی ‌دهد. در ادامه به برخی از این تاثیرات اشاره می‌ کنیم.

- کاهش تعداد سلول های سفید و سلول‌های کشنده طبیعی . سلول ‌های بخصوصی که تومورهای سرطانی را (.(natural killer cells/ NKاز بین می ‌برند.

ـ  رشد و گسترش بیشتر تومورها دربدن.

ـ  بالارفتن میزان عفونت های بدن و آسیب های بافتی.

تاثیراسترس برسیستم ایمنی بدن کاهش سطح لنفوسیت ‌ها است:

نوعی از سلول های سفید خون که از بدن در برابر عفونت ها محافظت می ‌کنند. هرچه سطح لنفوسیتها در بدن کاهش پیدا کند، بدن مان در برابر ویروس‌هایی نظیر سرماخورده گی ، تبخال و کرونا آسیب‌ پذیرتر می ‌شود. استرس شدید همچنین می ‌تواند به اختلال‌هایی نظیر افسرده گی و اضطراب منجر شود. اختلال‌ هایی که خود به تنهایی نقش بسزایی در بروز التهاب دارند. وقتی بدن در بلند مدت و بطور مداوم درگیر التهاب ها می‌ شود، سیستم ایمنی بدن بالاتراز ظرفیت اش فعالیت می‌ کند، بمرورزمان ضعیف و ضعیف ترمی ‌شود و درنهایت دیگر آنطور که باید و شاید قادر برای محافظت از ما در برابر بیماری ‌ها نخواهد بود.

تاثیر دیگر استرس برسیستم ایمنی بدن مثل مواردی که بالا به آنها اشاره شد، مستقیم نیست. زمانی که دچار استرس می‌ شویم، احتمال روی‌ آوردن به رفتارهای ناسالم بیشترمی ‌شود:

کارهایی نظیر استعمال دخانیات/ مواد مخدر، مصرف نوشیدنی‌ های الکولی، تغذیه نامناسب بخاطر کمبود وقت، کاهش فعالیت‌ های ورزشی به همین علت و کمبود خواب. این رفتارها سلامت عمومی بدن را تهدید می‌ کنند و با ضعیف‌ کردن سیستم ایمنی بدن، ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلال ‌ها را محتمل می ‌کنند. در ادامه سایر بیماری ‌های رایجی را معرفی می‌ کنم که استرس مداوم و بلند مدت در بروزشان نقش بسزایی دارد. پیش‌ تر هم اشاره شد که استرس شدید به التهاب مزمن منجر می ‌شود و درچنین شرایطی است که بسیاری از بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی بدن مجال پیشروی پیدا می ‌کنند، بیماری ‌هایی زیرازدیگر پیآمدهای استرس مداوم در بلند مدت هستند:

آرتروز، فیبرومیالژی، لوپوس، پسوریازیس، التهاب روده، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ ، انواع سرطان، زوال عقل.

برای ازبین بردن استرس افرازات کورتیزول را باید کاهش داد

: برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۲۰ درصد، سپورت یوگا و مدیتیشن اجرا کردن برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۶۶ درصد، موسیقی گوش دادن برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۵۰ درصد، خوب خوابیدن برای کاهش کورتیزول به‌ میزان۴۷ درصد، چند جرعه چای سیاه بنوشید برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۳۹ درصد، با دوست خوبتان معاشرت کنید برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۳۱ درصد، از ماساژ استفاده کنید برای کاهش کورتیزول به‌ میزان ۲۵ درصد، به معنویات بپردازید برای کاهش کورتیزول به ‌میزان ۱۲ تا۱۶ درصدی، ساجق یاآدامس بجوید

 

۲ ـ حجرات سفید خون یا لوکوسیت ها، با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند به طورکلی خون از حجرات سرخ، حجرات سفید، پلاکت‌ها و پلاسما تشکیل شده است. حجرات سفید خون درانسان فقط حدود ۱ درصد ازکل سلول‌های خون را تشکیل می ‌دهد، اما تاثیر آنها بسیار زیاد است. این سلول ها از بدن در برابر بیماری و عفونت های ناشی از حمله پاتوژن ها محافظت می ‌کنند. این حجرات بدن را در برابر عوامل بیماری زا و بیگانه و سلول های سرطانی حفظ می ‌کنند، همچنین سلول های مرده و آسیب دیده بدن توسط این سلول ها از آن حذف می ‌شوند. کاهش تعداد سلول های سفید خون نشان ‌دهنده پایین آمدن قدرت دفاعی بدن است و اگر در این زمان هر گونه میکروب بیماری زا  وارد بدن فرد شود، توانایی مقابله با آنها کاهش می یابد و ممکن است فرد به بیماری های مختلف مبتلا شود سلول های سفید، وظیفه دفاع از بدن درمقابل عوامل خارجی را به عهده دارند. سلول های سفید خون یا لوکوسیت ها، با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند و وظیفه اصلی آنها دفاع از بدن در برابر انواع میکروب ها، ویروس ها و سایرعوامل خارجی و مزاحم می باشد. اکثر سلول های سفید درمغز استخوان ساخته می شوند و معمولا محل اقامت آنها، خون و بافت لنفاوی می باشد. پنج نوع سلول های سفید وجود دارند: نوتروفیل ها، لنفوسیت ها، مونوسیت ها، ایوزینوفیل ها و بازوفیل ها. معمولا دربدن افراد سالم روزانه حدود صد میلیارد سلولهای سفید خون تولید می شود، اما آنچه در نتیجه آزمایش خون نوشته می شود، تعداد سلول های سفید درهرمیکرولیتر خون می باشد که این تعداد برای افراد سالم بین چهارهزار تا یازده هزارسلول سفید درهرمیکرولیتر خون می باشد. اگر فرد با کاهش تعداد سلول های سفید مواجه شود، به لکوپینی مبتلا می باشد. اگر بدن انسان را مانند یک قلعه در نظر یگیریم این قلعه به محافظین ضرورت دارد، تمام سربازان این قلعه سلول های سفید خون اند. این سربازان به پنج دسته تقسیم میشوند:

نوتروفیل ها، لنفوسیت ها، مونوسیت ها، ایوزینوفیل ها و بازوفیل ها. هرکدام از این دسته سربازان در جنگیدن با دشمن خاصی مهارت دارند: ایوزینوفیل ها دشمن انگل یا سمارق های مرضی اند، بازوفیل ها در برابر الرژی ها عمل میکنند. سربازان در تمام قسمت های بدن آماده نبرد اند، وقتی که هجوم دشمن احساس می شود سربازان آماده نبرد می گردند، اولین گروهی که بر دشمن حمله می کنند ماکروفاژها اند که با یک حرکت جانانه مکروب ویا ویروس را از پا درمی آورند، اما اگر زور ویروس بیشتر باشد گروه دوم سربازها یعنی نوتروفیل ها در صحنه جنگ حاضر می شوند و به کمک نیروهای قبلی ویروس ها را از پا درمی آورند، اما اگر ویروسها قوی تر ازاین ها باشند مونوسیت ها و لنفوسیت ها بکمک سربازان میروند و خود را شبیه ماکروفاژها می سازند و در مبارزه شرکت میکنند. ممکن ویروس ها قویتر باشند و دراین جنگ شکست نخورند، دراین صورت بدن شروع به تولید زیادتر سربازان میکند و در نتیجه تمام سربازان در نبرد سهیم میگردند تا دشمن را نابود سازند. برای داشتن سربازان قدرتمند، تنومند و شکست ناپذبر باید انها را تقویت کرد، برایشان غذای کافی و مقوی داد و بهترین سلاح ها را در اختیار شان قرار داد. این سربازان به استراحت، غذا و سلاح های مختلف نیاز دارند. ماکروفاژها به ویتامین دی ، زینک و ویتامین آ مسلح میشوند. نوتروفیل ها با ویتامین آ و ویتامین سی و مصرف نکردن شکر مسلح می شوند در برابر عفونت ها قدرتمند میگردند. اگر مواد شکری در اختیار شان قرارگیرد مصروف عیاشی شده از جنگیدن شانه خالی میکنند.

مونوسیت ها و لیمفوسیت ها با ویتامین دی تجهیز می گردند. بازوفیل ها با ویتامین آ ، ب6 و ای مسلح میشوند. در آخر این بحث نتیجه میگیریم که:

۱ ـ راه شکست دادن ویروس کرونا قوی نگهداشتن بدن است.

۲ ـ بر استرس غلبه کنیم، استرس مقاومت بدن را در بابر عفونت ها و ویروس کرونا پایین می آورد.

 

 

 

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۰ـ ۰۴۰۸

 

Copyright ©bamdaad 2020