« تا قبل از اینکه خیلی دیرشود ، سویدن را تعطیل کنید !»


 

درهفته های اخیر در باره اقدامات ، پیآمدها و دورنمای بیماری کوید ۱۹ درکشورهای مختلف جهان گفت و گوهایی  بحث برانگیزی جریان دارد . برخی ها اقدامات رهبران شانرا ناکافی و ناوقت میدانند ، و مردمانی با وارد نمودن فشار بالای رهبران شان آنها را مجبوربه عقبگرد از بی تفاوتی وکم بها دادن به گسترش ویروس کرونا ساختند.کشورسویدن با داشتن سیستم خوب و گسترده بهداشتی دراروپا برای بسیارها نمونه مثال میباشد . در باره کاستی های این نظام  و برخورد دولت سویدن درمبارزه با کوید ۱۹ خواندن مقاله زیر خالی از دلچسپی نیست . بامــداد

 

 

ترجمه از نسیم سحر

دو روز قبل توم بریتون (Tom Britton) پروفیسور ریاضی در مصاحبه با تلویزیون سویدن گفت که براساس محاسبه او از یک الی یک نیم میلیون نفر درسویدن ممکن مبتلا به ویروس کورونا شده باشند . براساس محاسبه او در اخیر ماه اپریل نصف نفوس و درپایان ماه می دوبرسوم نفوس سویدن به این ویروس مبتلا خواهند شد .
درحالیکه یک تعداد انسانها بنابر همین ویروس جان های شانرا از دست خواهند داد ولی سویدن مودل خود را مورد آزمایش قرار میدهد یعنی اینکه با زنده گی انسانها اکسپریمنت (experiment) انجام میدهد .در زیر دیدگاه یک دانشمند دیگر به اسم استیفان هانسون ( Stefan Hanson) که متخصص امراض ساری و دوکتور در فلسفه حفظ الصحه بین المللی است و درسرمقاله روزنامه مشهور سویدن بنام داگنس نیهیتر( DN) نشر شده جلب میدارم :

« تا قبل از اینکه خیلی دیر شود سویدن را تعطیل کنید !»

صدراعظم ( سویدن) استیفان لوفون ( Stefan Löfven )  مردم سویدن را به امنیت دروغین در مورد ویروس کورونا امیدوار میسازد. استیفان هانسون ، متخصص امراض ساری و دوکتور در فلسفه سلامتی بین المللی می نویسد: او باید درست مانند آنچه در ناروی انجام شده است ، سویدن را قبل از اینکه دیر شود تعطیل کند.

برای کنترول ویروس کورونا ( covid-19) نیاز به کمی جسارت است . منفعل "نرم" ( ”lagom”) در تلفیق با کندی کافی نیست.

تجربیات مختلف و استراتیژی های اثبات شده ای برای مقابله با اپیدیمی وجود دارد. ما یک انتخاب داریم که باید سریعاً درباره آن بحث علنی کنیم.

به زودی چاره ای دیگر نخواهیم داشت:

ـ  ما نمی توانیم از مودل چینی پیروی کنیم. اجبار با روش زنده گی ما سازگار نیست.

ـ  ما می توانیم از مودل کوریای جنوبی پیروی کنیم ، اما باید برای کار سخت و استفاده از جدید ترین فناوری ها آماده گردیم.

ـ  ما می توانیم از مودل نرم فعلی ( lagom-modell) خود پیروی کنیم و امیدواریم که سیستم معافیت بدن اپیدیمی را در مرحله بعدی متوقف کند.

ـ  ما می توانیم یک مودل المانی- نوردیک ( tysk-nordisk) را با تاکید بر آزمایش ( testning) و جداسازی ( isolering) و درصورت امکان ، ردیابی تماس و کمی قوانین سختگیرانه تر را دنبال کنیم.

آشکار است که سویدن از این کاروان عقب افتاده است. ما مثل بریتانیای کبیردرابتدا استراتیژی سیستم معافیت بدن ( flockimmunitetsstrategin )   را انتخاب کردیم ، گرچه اداره صحت عامه سویدن ( FHM)  نمی خواهد این مساله را بپذیرد.

ما می توانستیم منتظر بمانیم وقتی بریتانیوی ها آنرا انجام دادند، اما ازآنجایی که اداره صحت عامه ( سویدن) ما را به موقع آماده نکرد ، ما ازعدم پیش بینی قبلی قید شدیم و بنابراین درعمل بدون انتخاب ماندیم . به نظر می رسد که اداره صحت عامه ( سویدن) برنامه ریزی برای اپدیمی بزرگی نداشت وبه سفارش آزمایش (تست ها ) توجه نکرد.

این کار در ناروی انجام شد ، در آنجا حدود ۱۰۰۰۰۰  نفرآزمایش و تست گردیده اند. اداره صحت عامه مسوولیت همچو برنامه ریزی را دارد. ما همچنین تجهیزات ذخیره ای اضطراری برای تجهیزات حفاظتی نداشتیم که مسوولیت آنرا حکومت دارد.درک این مساله دشوار است .این ویروس ( کورونا) با سویدنی ها در مقایسه باجمعیت سایر کشورها رفتار متفاوت نمی کند.

حزب مودرات ها ( Moderaterna) بر لزوم انجام آزمایش (تست) تاکید کرده اند ، اما اقدامات مهم بیشتری لازم است. استیفان لوفون صدراعظم سویدن رساندن پیام آرامی و امنییت را اولویت میدهد و آمار اعتماد به او در نظر سنجی در حال افزایش است. این امر برای امیدواری جمعیت به امنیت و مصوونیت کاذب است.

ما با چالش های بزرگی روبرو هستیم و باید فداکاری های واقعی را بپذیریم. سیگنال های صحیح باید منتقل شوند.

کافی نیست که افراد مظنون آلوده بدون اقدام به کشور وارد شوند. از نظر اپیدمیولوژیک ممکن است مهم نباشد ، اما سیگنال اشتباهی را ارسال می کند. نباید سرویس های پر از مردم درشهر استکهلم در رفت و آمد باشند گرچه ( SL) تعداد رفت و آمد این سرویس ها ی لینی را کاهش داده است ، بدون آنکه صدراعظم یا حداقل شاروال ( شهر استاکهولم ) فغان و نعره شان بلند شده باشد .

چرا همه دوا فروشان و فروشنده های سوپرمارکت مانند سایرکشورها از محافظت برخوردار نیستند؟ چرا کارکنان و کارمندان مراقبت از خانه های سالمندان با ماسک محافظت دهان مجهز نیستند؟

ما باید هرچه سریعتر آزمایشات ( تست ) را از بخش پرستاری خارج کنیم. بدیهی است که کارمندان و کارکنان خدمات صحی باید مورد آزمایش( تست) قرارگیرند.

« ما درچند روزآینده به منحنی خواهیم پرداخت» ـ نگرش اداره عمومی صحت عامه ( FHM) که در حال کاشتن است ، روش و میتود مناسبی برای متوقف کردن این اپیدیمی نیست. اگر سویدن واقعاً تعداد بسیار زیادی از تلفات انسانی را بپذیرد و در تلاش است تا سیستم معافیت بدن این اپیدیمی را متوقف کند ، این حداقل باید به عنوان یک الترناتیف برای ما مطرح شود تا روی آن بحث علنی صورت گیرد .هر چیز دیگری غیراخلاقی میباشد.

درست نیست که عملا مستخدمین یک اداره همانطور که الیزابت اوسبرنک (Elisabeth Åsbrink ) می نویسد: « برای کل ملت تصمیمات قاطعی بگیرند ، بدون آنکه منتخب مردم باشند » . تا زمانی که حکومت نتواند رهبری مداخلات کنترول را به دست بگیرد ، اپوزیسیون باید با جدیت برخورد نماید. کشور در یک بحران باید متحد شود ، اما تاخیر و کندی دیگر جواز ندارد.

ناروی تصمیم گرفته است که مبارزه با ویروس را انجام دهد. سویدن* روز پنجشنبه (مورخ ۲ اپریل ) ۲۸۲  کشته و ناروی ۴۸  کشته داشته است. با ادامه این وضع شگاف میان تعداد مرگ و میر بین کشورها گسترش می یابد.

در حال حاضر گرایش روشن وجود دارد و ما نمی توانیم صبر کنیم تا آن چنان روشن شود که دیگر نتوانیم آن را انکار کنیم. این هفته ، تعداد بخش های مراقبت های ویژه (رکویری )  در استاکهولم دیگر کافی نخواهد بود. در یک بحران جدی ، تصمیم گیرنده گان باید آماده تصمیم گیری سریع ، بدون بررسی و با در نظر گرفتن قوانین تهیه عمومی باشند.

در ابتدا ، ما باید کشور را برای چند هفته تعطیل کنیم تا سرایت مرض را کاهش دهیم و سپس مسیر و خط ناروی را دنبال کنیم. استیفان لوفون ، گوشی تیلفون را بلند کنید و با ارنا سولبرگ (  Erna Solberg  ـ صدراعظم ناروی )  زنگ بزنید! و دستورالعمل های لازم را به اداره صحت عامه ( سویدن) و سایر مقامات بدهید تا در حد ممکن تلفات را کاهش دهند تا حداکثر تعداد افراد بتوانند زنده بمانند تا زمانی که ما تابلیت و یا واکسین جدید دریافت میکنیم.  

ممکن است فقط چند ماه را در بربگیرد تا ما ادویه برای این ویروس را بدست آوریم . همچنین اقتصاددانان برجسته سرمایه گذاری در آزمایش ( تست )  را توصیه می کنند.
این درمورد توقف بیدرنگ سرایت عفونت است تا زمان لازم برای تجدید نظر و تغییر جهت داشته باشیم . به یاد داشته باشیم که هیچ تضمینی وجود ندارد که تجربه نمودن و آزمایش نمودن (experimentet )  معافیت و ایمنی گروپی کار کند. برای نجات تعداد زیادی از جان انسان دیر نیست.
استیفان لوفون در آینده پیشیمان خواهد شد اگر او حتا یک سعی نکرده باشد .

* براساس گزارش امروزی دانشگاه پزشکی جانزهاپکین درسویدن ۶۴۴۳ تن به بیماری کرونا گرفتار، و به ۳۷۳ بیمار دراثراین مرض جان باخته اند ـ بامداد

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۲۰ـ ۰۴۰۵

Copyright ©bamdaad 2020