درحاشیه تحول های پرشتاب منطقه:

آیا تنش ها کاهش می یابد؟

 

در حالیکه ترامپ به انتشار پیام های تهدید آمیز علیه ایران ادامه می دهد، وزیر دفاع امریکا گزارش ‌های مربوط به خروج نیروهای ایتلاف از عراق را نادرست نامید.همزمان نظام با بهره برداری از تشییع جنازه سلیمانی آن را « تجدید میثاق با ولایت »  لقب داده و موقعیت خود پس از خیزش آبان ماه را بازسازی می کند.

نشست فوق‌العاده ناتو در بروکسل

مقام‌های ارشد ناتو برای بررسی آینده عملیات این ایتلاف در عراق، با بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه تشکیل جلسه دادند.به گزارش ایسنا، نماینده گانی از۲۹ کشور عضو ایتلاف در مقر ناتو در بروکسل گردهم آمدند و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پس از آن در کنفرانس خبری شرکت می ‌کند. یک مقام ناتو گفت: « شورای آتلانتیک شمالی به بررسی شرایط این منطقه می‌ پردازد. دبیرکل ناتو پس از رایزنی با متحدان، به تشکیل این نشست سفیران ناتو تصمیم گرفته است.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز از آماده گی خود برای از سرگیری ماموریت آموزش در عراق خبر داد. او در گفت ‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد: « ما آماده از سرگیری ماموریت آموزش در عراق هستیم. اعضای ناتو خواهان خویشتن‌ داری و برقراری آرامش شده‌اند.»

وی ادامه داد: « ایران باید از خشونت و تشدید تنش بیشتر خودداری ورزد.» دبیرکل ناتو افزود، تمام اعضای ایتلاف پشت ایالات متحده درخاورمیانه ایستاده‌اند. استولتنبرگ پس از این جلسه که در آن نماینده امریکا درباره حمله پهپادی جمعه گذشته در بغداد به متحدان کشورش توضیحاتی ارایه داد، همچنین خواستار تنش ‌زدایی شد و بیانیه‌ های برخی از رهبران اروپایی را تکرار کرد.دبیرکل ناتو گفت: در نشست امروز، متحدان خواستار خویشتنداری و تنش ‌زدایی شدند. وقوع دگیری جدید به نفع هیچ طرفی نیست.به گفته دو منبع دیپلوماتیک، هیچ نماینده حاضری، مقام‌های وزارت دفاع و وزارت خارجه امریکا را که از طریق ویدیو کنفرانس صحبت می‌ کردند.»

واکنش ترامپ به گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

فرارو در گزارش خود از تحولات منطقه به واکنش ترامپ به گام پنجم برجامی ایران اشاره کرده و نوشت : دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا روز دوشنبه در یک توییت تازه درباره ایران، گفت تهران هرگز به سلاح اتمی دست نمی ‌یابد.وی درتوییتر نوشته است: « ایران هرگز بمب اتم نخواهد داشت.» ترامپ در این مورد توضیح بیشتری نداده، اما به نظر می ‌رسد این توییت واکنشی باشد به گام پنجم جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهد به توافق هسته ‌ای. ترامپ بعد از گام ‌های پیشین ایران هم توییت‌های مشابهی منتشر کرده بود.

رییس کمیسیون اروپا:اتحادیه اروپا دو جلسه درباره ایران برگزار می ‌کند

در خبر دیگری خبرگزاری مهر نوشت: « اورزولا فون درلاین  رییس کمیسیون اروپا، بر کاهش تنش در روابط ایران و امریکا تاکید کرد.رییس کمیسیون اروپا در عین حال در ادعاهای خود، با اتهام به آنچه او « گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق » نامید، خواستار ایجاد فضای دیپلوماسی بجای تشدید تنش‌ها شد.رییس کمیسیون اروپا همچنین از برگزاری جلسه اعضای این کمیسیون در روز چهارشنبه درباره ایران خبر داد و افزود بعد از آن جلسه وزرای خارجه اروپا نیز با موضوع ایران در روز جمعه برگزار خواهد شد.به گفته فون درلاین به نفع ایران و عراق است که مسیری احتیاطی را دنبال کنند.فون درلاین همچنین در ارتباط با برجام نیز اعلام کرد که به نفع ایران است که به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد»

.

وزیر دفاع امریکا: برنامه ای برای خروج از عراق نداریم

همچنین یورو نیوز گزارش داد: در پی انتشار نا‌مه‌ای که نشان می‌ داد ایتلاف به رهبری امریکا در راستای «احترام به تصمیم پارلمان عراق» نیروهای خود را از این کشور خارج خواهد کرد، وزیر دفاع ایالات متحده می ‌گوید گزارش ‌های درز کرده در این ارتباط غیردقیق هستند.پیش ‌تر خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز اعلام کرده بودند که تصمیم ارتش امریکا مبنی بر خروج نیروهای ایالات متحده در نامه‌ای به تاریخ ۶ جنوری از سوی فرمانده ایتلاف به رهبری امریکا در عراق به وزیر دفاع این کشور اعلام شده است.جنرال ویلیام سیلی در این نامه به مقام عراقی گفته است که این اقدام بنا به درخواست پارلمان و نخست ‌وزیر عراق و برای احترام به تمامیت ارضی عراق اتخاذ شده است. امریکا همچنین در این پیام اعلام کرده است عملیات جابجایی نیروهای ایتلاف در روزها و هفته های پیش رو انجام خواهد شد.
با این حال مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، به خبرنگاران گفت آنچه در این نامه آمده « غیردقیق » بوده و هیچ تصمیمی از هر نوع مبنی بر ترک عراق گرفته نشده است.آقای اسپر اصالت سند درز کرده را تایید کرده است اما به گفته وی « نامه اشتباهی فرستاده شده است».

 

سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار کاهش تنش ها در منطقه شد

سرمنشی سازمان ملل متحد کاهش تنش ها در منطقه را خواستار شد.بر اساس این گزارش، آنتونیو گوترش از رهبران منطقه خواست بالاترین سطح خویشتنداری را در پیش گرفته و گفت گوها را از سر بگیرند.وی همچنین بروز تنش ها را موجب اتخاذ تصمیمات غیرقابل انتظار دانست که می تواند پیامدهای غیرقابل پیش بینی به همراه داشته باشد.

اتحادیه اروپا فعال ‌سازی « مکانیزم ماشه » علیه ایران را بررسی می ‌کند

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در جدیدترین اظهارات خود راجع به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اروپا طی روزهای آتی روند فعال سازی « مکانیزم ماشه »  که می‌ تواند به پایان برجام منتهی شود را، بررسی خواهد کرد.به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان  وزیر امور خارجه فرانسه گفت که موضوع توافق هسته‌ ای ایران دارد به آرامی نابود می ‌شود و قدرت‌های اروپایی طی روزهای آینده در مورد آخرین کاهش تعهدات ایران تصمیم‌ گیری می‌کنند.ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه گفت: آخرین تصمیمات ایران به این معناست که ایرانیان اکنون می ‌توانند اورانیوم را بدون محدودیت و با مقادیر مورد نظرشان در مناطقی که می‌ خواهند و با تعداد سانتریفیوژهای موردنظرشان غنی کنند.وی مدعی شد، نقض ‌های مکرر ایران امروز باعث می ‌شود که اعتبار این توافق (هسته‌ای) زیر سوال برود و گفت: ما در نظر داریم « مکانیزم ماشه » (ساز و کار حل اختلاف) را راه ‌اندازی کنیم. ما در روزهای آینده در مورد آن تصمیم خواهیم گرفت.»

اعتراض گسترده جهانی :

احزاب و سازمانهای سیاسی منطقه در برابراین عمل تروریستی عکس العمل شدید نشان داده و دولت ایالات متحده امریکا را متوجه عواقب این عمل  خلاف نورم های پذیرفته شده  در مناسبات بین المللی نمودند.

حزب توده ایران با صدور بیانیه ایی یادآور شد که :  « نباید اجازه داد تا سران ارتجاعی و ضد مردمی رژیم حاکم بر ایران و امریکا بار دیگر منطقه خاورمیانه را با بحران جنگی دیگر به آتش و خون بکشند. مبارزه برای حفظ صلح و جلوگیری از میدان ‌دار شدن نیروهای جنگ‌ طلب در منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی برای دفاع از مصالح عالیه مردم و زحمتکشان ایران اهمیت عاجل دارد.
در جای دیگری آن آمده است:حزب توده‌ ایران، در ماه‌های اخیر به ‌طور پیگیر و مرتب درباره خطر سیاست‌های ماجراجویانه امپریالیزم امریکا و متحدانش ازجمله دولت ارتجاعی عربستان سعودی و دولت نژادپرست اسراییل و همچنین سیاست نابخردانه و مداخله‌ جویانه رژیم ایران درمنطقه، از جمله درعراق و لبنان که در ماه‌ های اخیر شاهد تظاهرات اعتراضی مردمی گسترده بر ضد دخالت‌های خارجی و به‌ ویژه رژیم ولایی ایران بوده‌اند، هشدار داده است.»
حزب توده ایران، با محکوم نمودن اقدام تروریستی می افزاید : « حزب توده‌ ایران، ضمن محکوم کردن این عمل تروریستی دولت ترامپ که نشانه بی‌اعتنایی جنایتکارانه تمام و کمال آن به قوانین بین‌ المللی است، معتقد است که به‌ منظور جلوگیری از تشدید بحران در منطقه و رانده شدن تنش‌های به ‌وجود آمده به سمت درگیری‌ های خطرناک نظامی، باید همه تلاش‌ها را به کار گرفت.»
در پایان این بیانیه  از نیرو های دادخواه و صلحدوست منطقه و جهان تقاضا شده است تا :« تلاش‌های ‌شان را به‌ منظوربسیج افکارعمومی جهان برای جلوگیری از تشدید تشنج و درگیری ‌های نظامی خطرناک و مهلک در منطقه به‌ کارگیرند.

نباید اجازه داد تا سران ارتجاعی و ضد مردمی رژیم حاکم بر ایران و دولت امریکا بار دیگرمنطقه خاورمیانه را با بحران جنگی دیگر به آتش و خون بکشند. مبارزه برای حفظ صلح و جلوگیری از میدان ‌دار شدن نیروهای جنگ ‌طلب در منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی برای دفاع از مصالح عالیه مردم و زحمتکشان ایران اهمیت عاجل دارد.»

بیروی سیاسی حزب کمونیست هند ( CPI -M)  قتل قاسم سلیمانی توسط امریکا را محکوم نمود .
این تروررییس نیروهای مسلح یک کشور مستقل یک عمل راهزنانه بین المللی توسط اداره ترامپ است. این امر عواقب غیرقابل محاسبه را برای غرب آسیا، ومنطقه خلیج فارس به همراه خواهند داشت.ایالات متحده امریکا، مسوولیت درگیری هرگونه جنگ و خشونت را درمنطقه بردوش خواهند داشت.»

احزاب سیاسی عراق ، لبنان ، ترکیه و سایرکشورهای منطقه و جهان با پخش اعلامیه ها  عمل تروریستی ایالات متحده امریکا را نکوهش نموده، و همبسته گی شانرا با مردمان ایران ، عراق و سایرکشورهای شرق میانه و حوزه خلیج فارس ابراز نمودند.

علاوتا در بسیاری از کشورهای جهان گردهمایی ها و راهپیمایی هایی در نکوهش جنگ و تجاوز براه انداخته شد./ ص م 

 

تصویر از دویچه وله

بامداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۲۰ـ ۰۱۰۹

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

  Copyright ©bamdaad 2020