در حایشه رخداد های سوریه :

تصمیم ترامپ به نفع داعش تمام شد 

 

رییس ‌جمهور امریکا در جریان بازی گلف آخر هفته خود تصمیم گرفت که کارش را با سوریه به اتمام برساند. او دستور داد نیروهای نظامی ویژه امریکا که برای مقابله با داعش به سوریه اعزام شده بودند، این کشور را ترک کنند. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که هنوز ده‌ها هزار نفر از اعضای داعش به جنگ زیرزمینی خود در سوریه و عراق ادامه می ‌دهند. در ۵ سال گذشته امریکایی‌ ها با استفاده از نیروی هوایی خود و ارایه اطلاعات و مشاوره استراتیژیک از نیروهای دموکراتیک سوریه ( شبه‌ نظامیان کرد) حمایت می ‌کردند. مبارزه واقعی علیه داعش را شبه ‌نظامیان کرد انجام می‌ دادند و در این راه ۱۱ هزار نفر از یاران خود را از دست دادند. آنها به یکی از مهم‌ ترین متحدان امریکا در خاورمیانه تبدیل شده بودند. بیش از ۷۰ کشور به ایتلاف حمایت از نیروهای کرد ملحق شده بودند، اما این امریکا بود که همه را با هم متحد کرده بود.

درست سر بزنگاه، صدها خانواده و حامی داعش روز یکشنبه از یک بازداشتگاه در ناحیه « عین عیسی» سوریه فرار کردند. کردها اعلام کرده‌اند که پرچم سیاه داعش به زودی در این منطقه برافراشته خواهد شد. یکی از مقامات رسمی دولت امریکا روز یکشنبه در گفت ‌وگو با رابین رایت، خبرنگار نشریه «نیویورکر» درباره این اتفاق با ناراحتی گفت: ۵ سال کار مداوم به فنا رفت!

به گزارش نشریه «تایمز»، دستور ترامپ برای خروج نظامیان امریکایی از خاک سوریه باعث شد این نیروها حتا نتوانند حدود ۶۰ تن از فرماندهان عالیرتبه داعش را از زندان به مناطق تحت کنترول نیروهای کرد منتقل کنند. از هفته گذشته که ترکیه به خاک سوریه حمله کرده است، نواحی تحت کنترول نیروهای امریکایی به آشوب کشیده شده است. ترامپ در جریان حمله به متحدان کرد خود هیچ تلاشی برای متوقف کردن لشکرکشی اردوغان نکرد. به گزارش سازمان ملل، عملیات هوایی و زمینی ترکیه باعث فرار حدود۱۳۰ هزار نفر از مردم سوریه شده است. در مناطق تحت کنترول کردها بیمارستان‌ها بسته شده‌اند. منابع آبی نیز رو به اتمام اند. ویدیوهایی که در فضای مجازی منتشر شده است اعضای یک گروه شبه‌ نظامی تجهیز شده از سوی ترکیه موسوم به « ارتش ملی سوریه » را نشان می ‌دهد که در کمال خونسردی اسرای کرد را اعدام می‌ کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا روز یکشنبه در مصاحبه ‌ای با شبکه « سی ‌بی ‌اس » گفت: به نظر می ‌رسد عملیات ترکیه، یک جنایت جنگی است. شرایط در سوریه وحشتناک است و ترکیه باعث ایجاد آن شده است. آنها (ترکیه) با وجود مخالفت ما این تهاجم را آغاز کردند. ترامپ شنبه شب در مورد این موضوع با ناراحتی اظهار کرد که در تصمیم‌ گیری برای‌ پایان دادن به ماموریت امریکا کاملا تنها بوده است. او گفت: وقتش رسیده، وقت این رسیده که قهرمانان بزرگ و سربازان بزرگ خود را به خانه برگردانیم. او خاورمیانه را به باتلاق تشبیه کرد، مردمش را در دستیابی به صلح عاجز خواند و گفت: خاورمیانه اکنون امن نیست، امنیت و ثبات خود را از دست داده و با هم در حال جنگند. این کاری است که آنها انجام می ‌دهند. آنها با یکدیگر می ‌جنگند.

روایت اسپر اندکی متفاوت بود؛ او گفت: « ما نیروهای امریکایی را بین دو ارتش که در تقابل با یکدیگر به میدان آمده‌اند، گرفتار کرده‌ایم و این وضعیتی بسیار غیر قابل تحمل است.» او افزود: « بنابراین من پس از مشورت با دیگر اعضای تیم امنیت ملی، شب گذشته با رییس ‌جمهور صحبت کردم و ایشان دستور دادند که خروج نیروهای امریکایی را از سوریه آغاز کنیم.»

به گزارش پنتاگون، روز جمعه نیروهای ویژه امریکا زیر آتش توپخانه نیروهای ترکیه قرار گرفتند. پنتاگون اطلاعات مربوط به نحوه قرارگیری نیروهای امریکا در سوریه را پیش ‌تر در اختیار نظامیان ترکیه قرار داده بود. اسپر در گفت ‌وگوی خود با شبکه «سی ‌بی ‌اس» افزود: ما مختصات محل قرارگیری نیروهای خودمان را به ترکیه داده بودیم، اما گویا در آنجا مه بوده؛ چنین اتفاقاتی می‌ افتد.

هدف ترکیه این است که در مرزکشورخود با سوریه یک منطقه حایل ایجاد کند. قرار است این منطقه در عمق ۳۰ کیلومتری سوریه و در ناحیه تحت کنترول کردها ایجاد شود. اردوغان از این می‌ ترسد که کردها ( که بزرگ ‌ترین اقلیت قومی و زبانی در ترکیه محسوب می ‌شوند) در اقدامی جدایی ‌طلبانه با یکدیگر متحد شده و دولت مستقل تشکیل دهند. واشنگتن برای از بین بردن نگرانی‌ های ترکیه با نیروهای کرد همکاری می ‌کرد، اما اردوغان در نهایت تصمیم به حمله گرفت. ۵ سال مبارزه ایتلاف امریکا برای نابودی تندروترین گروهک تروریستی جهان اکنون در آستانه شکست است. داعش هنوز در بخش‌ هایی از خاورمیانه فعال است و زیرشاخه ‌های آن هزاران نفر را به خاک و خون کشیده‌ است. یکی از مرگبارترین حملات آنها بمب ‌گذاری در یک هواپیمای روسی در سال ۲۰۱۵ ترسایی بود که از شهر ساحلی شرم ‌الشیخ مصر به مقصد سن ‌پترزبورگ حرکت می‌ کرد. داعش در طول خلافت ۵ ساله خود فجیع‌ ترین حملات تروریستی ممکن را در شهرهایی مانند منهتن، اورلاندو، سن‌برناردیو و ایالت اوهایوی امریکا طراحی و اجرا کرد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع پیشین امریکا در گفت ‌وگو با شبکه « ان بی‌ سی» گفت: می ‌توانیم خواستار جنگ باشیم یا آن را تمام کنیم. او افزود: می ‌توان مانند اوباما ( که نیروهای امریکایی را ازعراق خارج کرد) نیروهای‌ مان را از سوریه خارج کنیم، اما این به نفع دشمن خواهد بود. دراین شرایط اگر ما فشار نیاوریم، داعش دوباره جان می ‌گیرد. قطعا آنها بازمی‌ گردند. ماتیس در دسامبر سال گذشته از سمت خود استعفا داد؛ درست زمانی که ترامپ برای اولین ‌بار اعلام کرد قصد دارد نیروهای امریکایی را ازسوریه خارج کرده و اتحاد با نیروهای کرد را به اتمام برساند. ترامپ در سیاست خود در مورد سوریه با هر دو حزب امریکا به مشکل خورده است. سناتور رابرت منندز دموکرات ضمن محکوم کردن خروج نیروهای امریکایی از خاک سوریه و هشدار در خصوص پیامد های اجتناب ‌ناپذیر این تصمیم گفت: ترامپ با این تصمیم خود جایگاه امریکا در صحنه جهانی را ضعیف ‌تر کرده و موجب تضعیف امنیت ملی و زیر سوال رفتن اعتبار ما نزد متحدان و شرکا می‌ شود. او افزود: رویکرد بی ‌برنامه و آشفته ترامپ نسبت به سیاستگذاری و اعلام سیاست ‌ها از طریق توییتر، جان نظامیان و مردم امریکا را به خطر می ‌اندازد. تنها کسانی که از این اقدام سود می ‌برند، داعش، ایران و روسیه هستند. نظامیان کرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) در تلاشند متحدان جدیدی برای خود پیدا کنند تا به کمک آنها بتوانند به حمله نظامی ترکیه خاتمه دهند. جنرال مظلوم عبدی، فرمانده نظامیان کرد در اقدامی طعنه ‌آمیز مذاکراتی با روسیه و بشار اسد انجام داده است. روسیه، دولت سوریه و همچنین ایران به دنبال این بخش از سوریه هستند که اکنون تحت کنترول نیروهای کرد است. بیشتر منابع نفتی سوریه در این منطقه قرارگرفته است.

کردها روز یکشنبه اعلام کردند درباره استقرار نیروهای دولت سوریه در مرز ترکیه برای کمک‌ به توقف حملات این کشور با بشار اسد به توافق رسیده‌اند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، نیروهای نظامی اسد در حال حرکت به سوی شمال این کشور هستند. گزارش‌ها نشان می ‌دهد که در سه روز گذشته روسیه واسطه اصلی میان نیروهای کرد و دولت سوریه بوده است. این همکاری نشانگر یک تغییر اساسی برای کردهایی است که به دلیل آزار و اذیت و تبعیض علیه اقلیت‌ها از سوی دولت دمشق، سال‌ ها به دنبال دستیابی به حقوق بیشتر و خودمختاری از جانب سوریه بودند. کردها تقریبا ۱۰ درصد از ۱۸ میلیون نفر جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. اما به نظر نمی‌ رسد هیچ‌ یک از آشوب ‌های به وجود آمده باعث شود که ترامپ نظر خود را تغییر دهد.

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۱۹ـ ۱۰۱۷

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

 Copyright ©bamdaad 2019