در کشور سودان چه می گذرد؟

 زنده باد آزادی، صلح، عدالت!

روز پنج ‌شنبه ۲۲ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی ، در حالی که چند روز بود که ده‌ها هزار تن از مردم معترض با شعارهای پُرطنین خود با خواستِ تغییر رژیم دیکتاتوری و خودداری نظامیان از کشتار تظاهره کننده گان معترض در مقابل مرکز فرماندهی ارتش سودان در خرطوم به تحصن نشسته بودند، بیانیه ‌ای از طرف « شواری نظامی موقت » مبنی بر برکناری و بازداشت رییس جمهور عمرالبشیر از قدرت توسط فرماندهان نظامی سودان صادر شد.
عمر البشیر، رییس‌ جمهور دیکتاتورسودان که نزدیک به سی سال پیش در پی کودتای نظامی ۱۳۶۸ در ایتلاف با اسلامر‌گرایان « جبهه نجات اسلامی » به رهبری حسن الترابی قدرت را به دست آورده بود، سه دهه با سرکوبگری بر مردم آن کشور حکومت کرد. او به خاطر سرکوب جنبش مردم در منطقه دافور سودان، در دادگاه بین ‌المللی به نسل ‌کشی و جنایت جنگی علیه بشریت متهم است.
اماا در پی صدور بیانیه شورای نظامی موقت، رهبران جنبش مردمی سودان که حزب کمونیست سودان ( ح.ک.س ) و اتحادیه تشکل‌های حرفه‌ یی سودان (SPA) در آن شرکت دارند، در برخوردی قاطع با کودتاچیان( که می ‌تواند درس مهمی برای همه جنبش‌های آزادی‌بخش مردمی در جهان باشد)  قصد و هویت و حقانیت کودتاچیان را زیر علامت سوال بردند و از مردم خواستند که در خیابان‌ها و میدان‌های پایتخت و شهرهای دیگر باقی بمانند تا به هدف نهایی خود برای برپایی دولت و حکومتی غیرنظامی و دموکراتیک دست یابند.

به گزارش رسانه‌ها، و نیز بر اساس اطلاعیه ‌های ح.ک.س. صدها هزار تن از مردم سودان بدون اعتنا به اعلام حکومت نظامی، درخیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهرها به مبارزه مدنی خود ادامه دادند و عمل رهبران نظامی و امنیتی در اعلام شرایط ویژه و حکومت نظامی را تقبیح و خنثی کردند.
ح.ک.س . که نقش برجسته‌ ای در هدایت جنبش مردمی سودان دارد، در همان اولین اظهارنظرهای خود پس از برکناری عمرالبشیر توسط نظامیان، آنچه را که روز پنج ‌شنبه ۲۲ حمل اتفاق افتاد، کودتا ارزیابی کرد.
رفقای سودانی اقدام نظامیان را کودتایی سفید دانستند که طی آن بخشی از ایتلافِ شریک در حکومت دیکتاتوری سابق، حالا بدون حضورعمرالبشیر، سعی دارد که قدرت دولتی را در دست بگیرد. رفیق رشید الشیخ، سخنگوی حزب برادر در اروپا، توضیح داد که سران کودتا سعی دارند که ماهرانه نقش خود را در دیکتاتوری حاکم و همچنین پرونده‌های ننگین خود را در جنایت ‌های ضدبشری صورت گرفته در دافور پنهان کنند و به فراموشی بسپارند. لازم به یادآوری است که رهبر کودتا، ژنرال احمد عوض بن‌عوف، وزیر دفاع دولت البشیر، در جریان درگیری‌های خونین دافور فرماندهی نیروهای امنیتی سودان را به عهده داشته است.
در بیانیه‌ ای که ح.ک.س. روز جمعه ۲۳ حمل منتشر کرد، رهبری این حزب اعلام کرد: « به ‌رغم موفقیت جنبش انقلابی در سرنگون ساختن دولت البشیر که از حمایت سه گانه اتحادیه اروپا، امریکا، و کانادا و نیز حمایت دولت‌های ارتجاعی‌ای مانند قطر، مصر، و ترکیه برخوردار بود، و نیز به ‌رغم آزادی همه زندانیان سیاسی، مانعی موقت ( نیروهای نظامی کودتاچی) به وجود آمده است که آن هم با اتحاد روزافزون و اراده‌ قاطع توده‌ها برای عقب راندن و شکست دادن شورای موقت نظامی در هم خواهد شکست.»
در بیانیه حزب تاکید شد: « طرح و اجرای این کودتای نظامی، نسخه ‌برداری دقیقی بود از آنچه در مصر برای عقیم کردن انقلاب مردم در زمستان ۲۰۱۱ ترسایی اتفاق افتاد.ح.ک.س. وهمه نیروهای مخالف، تا برقراری حکومتی غیرنظامی که نماینده مردم باشد و برنامه دموکراتیک مورد پذیرش همه نیروها، از جمله نیروهای اجماع ملی، فراخوانِ سودان، اتحادیه تشکل‌های حرفه‌ یی و گروه‌های مسلح مردمی را اجرا کند، سرسختانه به پیکار خود ادامه خواهند داد.»
اشاره به این موضوع نیز مهم است که در راستای یکی از خواست های اساسی جنبش مردمی برای آزادی زندانیان سیاسی، در ساعت‌های اولیه اعلام سرنگونی عمرالبشیر در روز پنج‌ شنبه ۲۲حمل ، گروه‌هایی از جوانان وابسته به حزب کمونیست و نیروهای متحد آن در مراجعه به زندان‌های اصلی کشور، و از جمله در پایتخت، از راه مذاکره با مسوولان زندان‌ ها توانستند همه زندانیان سیاسی را آزاد کنند. رفیق محمد مختار الخطیب (دبیر سیاسی حزب کمونیست سودان) و رفیق مسعود الحسن (عضو کمیته مرکزی) پس از آزادی از زندان به دفتر مرکزی حزب در خرطوم منتقل شدند و پس از ورود به دفتر مرکزی حزب، با شعارهای « آزادی، صلح، عدالت «  و « انتخاب مردم انقلاب است»  مورد تشویق گرم حاضران قرارگرفتند.

کودتا به بن ‌بست برخورد!
ازهمان نخستین ساعت‌های کودتا، کودتاچیان با مقاومت آگاهانه و یکپارچه مردم روبرو شدند. نیروهای مردمی و ترقی ‌خواه با اعلام اینکه نظامیان کودتاچی بخشی از دیکتاتوری حاکم هستند، از مردم خواستند که صحنه پیکار در خیابان‌ها و میدان‌های شهرها را ترک نکنند. رهبری جنبش مردمی به ‌درستی ارزیابی کرد که قدرت واقعی هنوزبه دست نیروهای مخالف و دموکرات نیفتاده است و هنوزبخشی ازایتلاف حکومت دیکتاتوری، حالا بدون حضور خود عمر البشیر، قدرت را در دست دارد. رهبران جنبش یادآور شدند که رژیم سعی دارد با عقب ‌نشینی سنگر به سنگر، مواضع عمده خود را از دسترسی جنبش مردمی مصوون نگاه دارد. یادآوری می ‌شود که عمرالبشیرماه گذشته از حزب کنگره ملی سودان، حزب اسلام ‌گرای حاکم، استعفا کرد و اعلام کرد که از آن به بعد به نیابت از همه مردم حکومت خواهد کرد. این تاکتیکی بود برای اینکه جنبش اعتراضی توده ‌یی را درآن مقطع به هر شکلی که می‌ شد به سکوت بکشاند. نیروهای مردمی در مقابل تاکتیک کودتای نظامیان، خواهان انتقال همه اهرم‌ های قدرت دولتی به مردم و برقراری حکومتِ مردم و دموکراسی یکپارچه شده‌اند.
فقط یک روز پس از کودتای نظامیان، در پی افشاگری در مورد نقش جنایتکارانه ژنرال احمد عوض بن‌عوف، و در پی مقاومت مردمی، آرام آرام ورق برگشت. نیروهای نظامی که در ۲۴ ساعت نخست کودتا به خاطر بی ‌توجهی توده‌های مردم معترض به مقررات ممنوعیت رفت‌ وآمد نتوانسته بودند حکومت نظامی را به اجرا بگذارند، برای مذاکره اعلام آماده گی کردند. سپس، در شامگاه روز جمعه، در حالی که شمار زیادی از ساکنان پایتخت برای خواستِ واگذاری قدرت به غیرنظامیان در مقابل ستاد کل ارتش این کشور تجمع کرده بودند، ژنرال بن‌عوف خبراستعفای خود را از تلویزیون دولتی اعلام کرد. به دنبال او، کمال عبدالمعروف، معاون شورای نظامی انتقالی سودان نیز استعفای خود را اعلام کرد. یک روز بعد، صلاح قوش، رییس سازمان اطلاعات و امنیت سودان نیز استعفای خود را اعلام کرد. در حال حاضر، رهبری شورای نظامی انتقالی به عهده جنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروی زمینی ارتش سودان است. او یکی از نظامیانی است که گفته می ‌شود در روز ۱۸ حمل از تیراندازی‌های نیروهای امنیتی و نظامی جلوگیری کرد. او در کنفرانس خبری خود در خرطوم بر اراده حاکمان جدید برای سپردن دولت آینده کشور به دست غیرنظامیان تاکید کرد. جنرال البرهان ضمن دادن وعده برای تشکیل دولتی متشکل از غیرنظامیان، همچنین تصریح کرده است که به‌زودی باب گفتگو و مذاکره با همه سازمان‌های سیاسی کشور گشوده خواهد شد. حزب کمونیست سودان و نیروهای دموکراتیک آن کشور خواهان واگذاری قدرت دولتی به حزب ‌های سیاسی و کنار کشیدن شورای انتقالی نظامی‌اند. امریکا از این شورا حمایت کرده است و عربستان سعودی و بحرین و امارات متحد عربی نیز این شورا را به رسمیت شناخته ‌اند. جالب توجه است که در رسانه‌های خبری بین‌المللی غالب، هیچ نشانی از حضور نیروهای مترقی، از جمله ح.ک.س. دیده نمی ‌شود و ظاهراً آنها نیزهمان هدف نظامیان کودتاچی را دنبال می ‌کنند تا قدرت در دست نیروهای سازشکار و راست بماند، و به دست نیروهای ترقی‌خواه و دموکرات نیفتد.

 انقلابی که شعار آن نان، صلح، آزادی بود!
در چهار ماه گذشته، تظاهرات اعتراضی مردم که با اعتراض به سه ‌برابر شدن یکباره قیمت نان آغازشده بود، هفته به هفته گسترش بیشتری یافت و از ماه جدی به بعد، در پاسخ به گسترش موج سرکوب مظاهره کننده گان توسط نیروهای امنیتی، اعتراض‌ها با شعار « پایان حیات رژیم دیکتاتور عمر البشیر» ادامه یافت. در تظاهرات اعتراضی مردم نه ‌فقط اقشار زحمتکش بلکه لایه‌های میانی جامعه نیز شرکت وسیعی داشتند و دارند. شرکت موثر و سازمان ‌یافته دانشجویان و جوانان و زنان در تظاهرات اعتراضی توده ا‌یی چشمگیر بوده است. به گزارش ح.ک.س. اینکه مردم در همه شهرهای کوچک و بزرگ در این جنبش ملی ضد دیکتانوری حضور دارند، امکان رژیم در تمرکز نیروهای سرکوبگر امنیتی‌اش در خرطوم را محدود کرده است. عامل مهم دیگر در موفقیت جنبش مردمی، شرکت همه‌ جانبه پزشکان، مهندسان، وکلای مدافع، روزنامه‌ نگاران، آموزگاران، و اتحادیه‌ های صنفی و حرفه‌ ایی و سندیکاهای سودان در آن بوده است.
یکی دیگر از ویژه گی‌های برجسته جنبش مردم سودان، شکل متحدانه آن و تشکیل جبهه وسیعی از نیروهای سیاسی سودان است که برغم تفاوت بینش سیاسی و ایدیولوژیکی، در حمایت از شعارهای محوری « رژیم دیکتاتوری باید ساقط شود»  و « زنده باد مبارزه برای آزادی، صلح، عدالت » یکصدا بوده‌اند. نیروهای جبهه « آزادی و تغییر» که حزب کمونیست و متحدان آن رهبری سیاسی آن را به عهده دارند، مردم را فراخواندند که با نادیده گرفتن « شورای نظامی انتقالی» خواستار انتقال فوری قدرت به نماینده گان مردم شوند.
رهبری ح.ک.س. روز پنج ‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به جهانیان تاکید کرد که راه ‌پیمایی پیروزمندانه توده‌های مردمی پیگیرانه به سوی هدف نهایی‌اش، یعنی سرنگونی و به زیر کشیدن کل رژیم، در حال پیش روی است. رفقای سودانی تصریح می ‌کنند که در روزهای آخر هفته گذشته، گرچه عمر البشیر به زباله‌ دان تاریخ انداخته شده است ولی رژیم دیکتاتوری هنوز مانده است. در روزهای اخیر، مردم سودان همه‌ جا شعار می‌دادند: « انقلاب تا پیروزی نهایی ادامه می‌یابد».

همبستگی بین‌المللی!

حمایت و همبستگی جهانی موثر با پیکار مردم سودان علیه رژیم دیکتاتوری یکی از عرصه‌ های آموزنده عملکرد جنبشی است که با شعار آزادی، صلح، و عدالت در ماه‌های اخیر سودان را در برگرفته است. رفقای سودانی با دقت و پیگیری و در بیانیه‌ های روزانه، ضمن اطلاع‌ رسانی در مورد وضعیت جنبش مردم گزارش داده‌اند، و حزب‌های برادر و افکار عمومی ترقی‌خواه جهان را به همبسته گی در عرصه‌های معین، به طور مثال در زمینه آزادی زندانیان سیاسی یا رسیده گی به زندانیانی که به دلیل سن زیاد و وضعیت سلامتی نیاز به دسترسی به پزشک و داروهای ویژه داشتند، فراخواندند.

این بیانیه مهم با حمایت بیش از ۶۰ حزب کمونیست و کارگری جهان  در ۱۲ حمل ۱۳۹۸ خورشیدی منتشر شد و در رسانه‌ های حزب‌های کمونیست و کارگری جهان و از جمله « سولید نت » ـ شبکه همبسته گی حزب‌های کمونیست، به طور وسیعی انتشار یافت.

در این بیانیه با عنوان « همبستگی با مبارزه مردم سودان: ابتکار حزب توده ایران» از جمله آمده است:  « احزاب کمونیست و کارگری امضا ‌کننده این بیانیه، سرکوب مداوم اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم سودان از تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ ترسایی را محکوم می کنند… [و] سرکوب خونین توسط  رژیم دیکتاتوری و نیروهای امنیتی آن را به ‌شدت محکوم و از خواست‌های به‌حق  مردم سودان و جنبش اعتراضی آنها  حمایت می‌کنند… احزاب کمونیستی  و کارگری خواستار آزادی فوری و بی ‌قید و شرط رفیق محمد مختار الخطیب و تمام بازداشت شده گان سیاسی در سودان هستند.»/ «نامه مردم»

 

بامداد ـ دیدگاه ـ ۲/ ۱۹ـ ۲۴۰۴

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

  Copyright ©bamdaad 2019