افول داعش در منطقه و مساله بازگشت جنگجویان این گروه تروریستی به موطن شان، به ایجاد یک معضل بین‌ المللی دیگر انجامیده است. با توجه به ۳۰‌ هزار جنگجوی خارجی در این گروه تروریستی، حتا امریکا نیز در آن ‌سوی دنیا از این تهدید در امان نخواهد بود. بنا بر پژوهش اخیر دانشگاه جارج‌ واشنگتن درباره افراطی‌ گری، حدود ۳۰۰ امریکایی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فعال در عراق و سوریه پیوسته ‌اند که از میان آنها، تعدادی توانسته ‌اند به رده‌های بالایی در این گروه‌ها دست یابند. همچنین بنا بر این گزارش، تا اکنون ۱۲ نفر از این افراد به امریکا بازگشته ‌اند، اما تا اکنون هیچ حمله ‌ای را در خاک امریکا ترتیب نداده‌اند. سیموس هیوز، یکی از نویسنده گان این گزارش، در این رابطه می‌ گوید: «همیشه درباره بازگشت موجی که اف ‌بی ‌آی، آن را (آواره گان تروریست ) می ‌خواند، نگرانی‌هایی وجود داشت». درباره تعداد امریکایی‌هایی که به داعش پیوسته‌ اند و همچنین سرنوشت آنها آمار دقیقی در دست نیست. هرچند  اف ‌بی ‌آی، گاها اقدام به انتشار آمارهایی کلی درباره آنها می‌ کند، اما از جزییات بیش تر خود داری کرده است. این گزارش از سال ۲۰۱۱  ترسایی به ‌بعد را که سوریه درگیر جنگ داخلی شد پوشش می ‌دهد. البته این گروه افراطی اکنون تقریبا تمام مناطق تحت‌ تصرف خود را از دست داده، هرچند هنوز قادراست حملاتی مرگبار را در این دو کشور ترتیب دهد. 
یک درصد از جنگجویان خارجی
اگر تعداد امریکایی‌های داعشی را ۳۰۰ نفر در نظر بگیریم، این تعداد یک درصد از کل ۳۰‌ هزار جنگجوی خارجی حاضر در این گروه تروریستی را تشکیل می ‌دهد. اکثر این جنگجویان خارجی متعلق به خاورمیانه، شمال افریقا  و اروپا هستند. گروه تحقیقاتی دانشگاه جارج واشنگتن با بررسی مطالب اینترنتی، اسناد دادگاهی و گفت ‌وگو با مقامات دولتی و داعشی‌های بازگشته به امریکا اقدام به نگارش این گزارش کرده است. با این ‌حال، به نظر این گزارش تقریبا حدود اندکی بیش از یک‌ سوم امریکایی‌هایی را که برای پیوستن به گروه‌های اسلامی بنیاد گرا اقدام کرده‌اند در برمی ‌گیرد؛ به‌ عنوان‌مثال، حدود ۵۰ امریکایی در هنگام خروج از کشور و پیش از پیوستن به داعش دستگیر شدند که این گزارش شامل آنها نمی ‌شود.  همچنین آن ‌طور که در این گزارش آمده، از میان ۱۲ نفری که به امریکا برگشته‌ اند، ۹ نفر در بازداشت به‌ سر می‌ برند. البته  دو نفر دیگر که نیروهای امنیتی از هویت آنها آگاهند، هنوز بازداشت نشده و درحال ‌حاضر تحت نظر قرار دارند. دوازدهمین نفر نیز در بازگشت به  سوریه، دست به عملیات انتحاری زد، هرچند تا به‌ حال هیچ حمله‌ ای در خاک امریکا از سوی این افراد انجام نشده است، اما یک نفر به نام عبدالرحمان شیخ محمود، چنین قصدی داشت. او که به عضویت جبهه النصره، یکی از شاخه‌های القاعده، درآمده بود، از سوی فرمانده ارشد خود برای انجام یک عملیات تروریستی در اماکن نظامی امریکا، به خانه فرستاده می ‌شود، اما پیش از آنکه موفق به انجام این عملیات شود، دستگیر و به ۲۲ سال زندان محکوم شد. البته این گزارش افرادی را که با الهام از داعش اقدام به انجام عملیات تروریستی کرده‌اند نیز دربر نمی ‌گیرد؛ افرادی که تحت عنوان « گرگ تنها  » شناخته می ‌شوند. تهدید پنهان داعش برای کشورهای غربی از جمله ایالات متحده امریکا  زمانی دوچندان می ‌شود که بدانیم بعد از پایان کار خلافت خود خوانده داعش در عراق و سوریه، از سرنوشت ‌هزاران جنگجوی این گروه تروریستی اطلاع دقیقی در دست نیست. /  ش

بامداد ـ دیدگاه ـ ۱/ ۱۸ـ ۰۹۰۲

 

 

دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

 

 

استفاده از مطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

 

Copyright ©bamdaad 2018